10 najpiękniejszych polskich produktów 2025 r.
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2025 (123)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Produkty, które uważamy za najpiękniejsze, wybraliśmy z listy laureatów prestiżowego konkursu Dobry Wzór 2025, organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. W naszym zestawieniu znalazł się też jeden finalista konkursu. Ale tak naprawdę mieliśmy naprawdę trudny orzech do zgryzienia. Cała lista finalistów i laureatów zasługuje bowiem na najwyższe uznanie. Wybrało je grono jurorów składające się z praktyków, teoretyków i wykładowców akademickich.
Zdaniem Agnieszki Barańskiej, dyrektora marketingu Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Dobry Wzór to symbol jakości i uznania, który wyznacza standardy polskiego dizajnu. – Dla projektantów i firm to potwierdzenie, że ich praca ma realny wpływ na kulturę wizualną i gospodarczą kraju. To także certyfikat – znak, że projekt nie tylko dobrze wygląda, ale też odpowiada na rzeczywiste potrzeby użytkowników – przekonuje.
W jakim miejscu jest obecnie polski dizajn? Zdaniem Daniela Kraszewskiego, kuratora konkursu, projektanta i założyciel studia aleto.design, wciąż ma mocny trzon osadzony w sektorze meblarskim, w którym jesteśmy europejską, a nawet światową potęgą. Rosnące koszty produkcji nieco zwolniły jednak ten segment. – Nadal wykazujemy świetne wyczucie formy, funkcji i technologii w meblarstwie, co widać w liczbie świetnych finalistów i zwycięzców we wnętrzarskich kategoriach – tłumaczy. – Ale polskie wzornictwo to nie tylko krzesła, sofy i lampy, ale też zaawansowane translatory, pociągi, rekuperatory do odzysku ciepła w domu, laserowe niwelatory rotacyjne czy świetne ubrania – wyjaśnia.
Szczególną uwagę Agnieszki Barańskiej zwróciły produkty z zakresu usług, technologii i przestrzeni publicznej. – Dizajn wkracza dziś w obszary, które jeszcze dekadę temu nie były z nim kojarzone – podkreśla. Jej zdaniem, nie powinniśmy mieć kompleksów w porównaniu z innymi państwami, zwłaszcza że polscy projektanci z powodzeniem współpracują z globalnymi markami. – To, co wyróżnia nas na tle Europy to autentyczność i emocjonalny wymiar projektowania. Łączymy funkcjonalność z wrażliwością i kulturą wizualną regionu. Polscy twórcy nie kopiują trendów, ale reinterpretują je, nadając im lokalny charakter. Europa Zachodnia postrzega nas jako rynek świeży, pełen energii i odwagi – ocenia.
Ważnym nurtem, który daje się zauważyć, jest społeczna odpowiedzialność dizajnu. – Nie ma jednego sposobu na zrównoważony rozwój produktów, a nagrodzone projekty tylko to potwierdzają – ocenia Daniel Kraszewski. – Jest natomiast jeden sposób, by zwiększyć liczbę projektów, które robią to z sukcesem: strategiczne i systematyczne zastosowanie wzornictwa od pierwszego dnia projektu – dodaje. I przytacza anegdotę, którą sam usłyszał na pierwszych studiach wzorniczych w Wielkiej Brytanii. „Kiedy w projektowaniu popełnia się największe błędy? Pierwszego dnia!”. – Założenia i sposób pracy, które przyjmiemy na początku projektu, ciągną się za nim aż do końca. To bardziej niż wszystko inne wpływa na efekt końcowy – podsumowuje.
1. System meblowy LOOPO
Marka: Bujnie
O duecie Izabela Serej i Aleksandra Majdzik-Cisowska głośno było już w 2024 r., gdy projektantki zdobyły cztery główne nagrody w prestiżowym konkursie na upominki związane z prezydencją Polski w Unii Europejskiej. Teraz godło Dobry Wzór 2025 uzyskał modułowy, ekologiczny system meblowy LOOPO Green System zaprojektowany dla marki Bujnie.
Skalowalny system łączy estetykę i funkcjonalność. Wpisuje się w nurt „biophilic design” promujący projektowanie przestrzeni tak, by podkreślać więź człowieka z naturą. LOOPO wprowadza zieleń i harmonię do wnętrz, pozwalając szybko tworzyć strefy pracy, relaksu czy wyciszenia bez remontów i wymiany wyposażenia. Minimalizuje też materialne i psychologiczne koszty adaptacji.
2. Plecak-torba ONE:ITEM
Marka: ONE:ITEM Sp. z o.o.
Laura Nowak-Gocławska i Przemek Pawlak poznali się w agencji brandingowej. Dziś są wspólnikami. Od czterech lat robią jedną rzecz: rzecz ONE:ITEM. Określenie „jedna rzecz” nie jest przypadkowe – twórcy stworzyli bowiem jeden projekt, który łączy najlepsze cechy plecaka i torby. Teraz otrzymali godło Dobry Wzór 2025 w kategorii Wzornictwo Produktowe – Moda i Akcesoria. Jak przekonują, produkt ucieleśnia filozofię świata, w którym chcieliby żyć. – Takiego, w którym można polegać na ludziach i rzeczach. Nieskomplikowanego, prostego i szczerego – wyjaśniają.
Przemek Pawlak z wykształcenia jest projektantem graficznym, ale tłumaczy, że bywa też rzemieślnikiem. – Bycie projektantem to umiejętność spojrzenia na problem w projektowy sposób. To trochę taka praca naukowa i skrupulatna analiza rzeczywistości. Trochę się przyjęło, że rzemieślnik jest strażnikiem dawnych wartości i tego, jak robiło się rzeczy kiedyś. Więc powiem tak: jestem szwaczem i rzemieślnikiem, a jak trzeba, to bywam też projektantem – mówił w jednym z wywiadów.
3. Lokomotywa 304E – PESA GAMA 3.0
Marka: PESA Bydgoszcz S.A.
Zespół wzornictwa przemysłowego PESA Bydgoszcz otrzymał nagrodę w nowej kategorii Ikony 2025 za lokomotywę 304E – PESA GAMA 3.0. Szefem zespołu projektowego jest prof. Bartosz Piotrowski. Jak podkreśla, w PESA dizajn nie pełni wyłącznie roli estetycznej, ale jest integralnym składnikiem procesu projektowania. – Właśnie dizajn pozwala nam skutecznie oferować nasze produkty na krajowym i międzynarodowym rynku – przekonuje profesor.
Premiera rynkowa lokomotywy odbyła się we wrześniu na Międzynarodowych Targach TRAKO 2025 w Gdańsku. Wyposażona jest ona w najnowsze rozwiązania techniczne gwarantujące bezpieczną oraz komfortową eksploatację pojazdów przy zapewnieniu najwyższych wskaźników. PESA Bydgoszcz otrzymała też wyróżnienie w konkursie Dobry Wzór za pociąg Pesa Elf 3.0. Jury doceniło m.in. nowoczesne rozwiązania zapewniające pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami (m.in. niskopodłogowe wejścia, windy i odpowiednie oznakowanie).
4. Lampy Nova
Marka: TAR
Tomasz A. Rudkiewicz, projektant przemysłowy, twórca marki TAR, historię polskiego dizajnu tworzy już od lat 80., zdobywając liczne nagrody i uznanie w kraju i za granicą. W latach 1986-1999 pracował w E&D Design, największym wówczas studiu dizajnu w Skandynawii. Jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Projektantów Przemysłowych i Związku Projektantów Przemysłowych w Finlandii ORNAMO. W 2008 r. Instytut Wzornictwa Przemysłowego przyznał mu tytuł Projektant Roku.
W tym roku godło Dobry Wzór otrzymała zaprojektowana przez niego rodzina lamp – kolekcja NOVA. To trzy sufitowe lampy wiszące różniące się średnicą, masą i mocą LED. Łączą dwie funkcje: dają światło ogólne i nastrojowe, tworząc delikatny klimat. Dostępne są w wykończeniach ze szkła z polskiej huty – bezbarwnego oraz w kolorach amber i zieleń butelkowa.
5. Saloniki biznesowe LOT w Warszawie i Chicago
Marka: Polskie Linie Lotnicze LOT S.A.
Nowe saloniki biznesowe LOT w Warszawie i Chicago mają nie tylko zapewnić wysoki standard podróży, ale też ocieplić wizerunek narodowego przewoźnika. Inspirowane są polskim pejzażem i światłem, mają podkreślać, że marka LOT jest gościnna i rodzinna. Kolorystyka materiałów tworzy atmosferę spokoju, niezwykle ważną w przestrzeni lotniskowej, pełnej zgiełku, pośpiechu i hałasu. – Naszą inspiracją były kolory LOT-u – tłumaczy Izabela Leszczyńska, dyrektorka Biura Rozwoju Produktu i Customer Experience w PLL LOT. – Głęboki granat jako podstawa, subtelnie ocieplony akcentami miedzi i bursztynu. Miedź – materiał, który towarzyszy naszemu rzemiosłu od stuleci. Bursztyn – złoto Bałtyku, światło uwięzione w kamieniu. Te elementy sprawiają, że wnętrze jest nie tylko funkcjonalne, ale po prostu piękne – dodaje.
Elegancji wnętrzom dodają drobne akcenty i dodatki, które harmonizują z kolorem granatowym kojarzonym, od prawie stu lat, z marką LOT. Według projektantów, nowe saloniki biznesowe LOT mają być swoistymi ambasadami polskiej kultury, smaku i dizajnu. łącząc funkcjonalność przestrzeni premium z pozytywnymi emocjami, które towarzyszą podróżom. Godło Dobry Wzór 2025 saloniki LOT-u otrzymały w kategorii Przestrzenie Publiczne i Dobra Użyteczności Publicznej”.
6. Narzędzie edukacyjne „Zakotwiczone”
Marka: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Dr Patrycja Kruk to absolwentka Wzornictwa gdańskiej ASP, obecnie związana z Katedrą Podstaw i Metodyki Projektowania. W ramach pracy nad doktoratem badała zagadnienie edukacji zwróconej na poznanie lokalności ze szczególnym uwzględnieniem obecności elementów architektury statkowej w przestrzeni miejskiej. „Zakotwiczone” to jej doktorska praca badawcza, której zwieńczeniem jest narzędzie projektowe wspierające kreację rozwiązań edukacyjnych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Głównym rezultatem projektu jest stworzenie „Indeksu dobrych reguł projektowych – narzędzia dla projektantów zabawek edukacyjnych”, opracowanego na podstawie badań społeczno-kulturowych. Praktyczne zastosowanie Indeksu przedstawiono na przykładzie dwóch projektów zabawek wspierających dzieci w kształtowaniu elementów własnej tożsamości odnoszącej się do miejsca. Projekt otrzymał godło Dobry Wzór 2025 w kategorii Narzędzia i Metodologia w Procesach Wzorniczych”.
7. Trampki Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Marka: Złoty Melon Sp. z o.o.
Jerzy Owsiak jako projektant? Takie zestawienie nie powinno dziwić, bo twórca Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy przez część swojego życia był uznanym witrażystą (jego pracownia wykonała m.in. witraże do kaplicy w Belwederze i we wnętrzach hotelu Rialto). Teraz – wraz ze swoim zespołem grafików – stworzył limitowaną kolekcję trampek WOŚP, która otrzymała godło Dobry Wzór w kategorii Identyfikacja i Branding.
To nie tylko obuwie – to także wyraz stylu, zaangażowania i przynależności do społeczności, która realnie zmienia świat. W projekcie zadbano o spójność estetyczną i wyrazistą tożsamość wizualną. Projekt łączy dizajn, emocje i wartości. Każdy detal – od kultowego serduszka po rockandrollową estetykę – wzmacnia wizerunek WOŚP jako marki bliskiej ludziom, nowoczesnej i dynamicznej.
8. The Vasco Translator E1
Marka: Vasco Electronics
Góralski Group S.K.A.
Translator Vasco ułatwia komunikację w różnych sytuacjach – zarówno tych zaplanowanych, jak i spontanicznych. Sprawdza się w pracy, na spotkaniach, w obsłudze klienta czy podczas wizyt lekarskich. Urządzenie, bazujące na AI, przydaje się także w podróży, w rozmowach z mieszkańcami odwiedzanych krajów czy podczas nagłych sytuacji medycznych, gdzie liczy się szybkość i precyzja tłumaczenia. Stworzył je Maciej Góralski, przedsiębiorca i pasjonat języków, założyciel i CEO Vasco Electronics. Wyszło mu nie tylko innowacyjnie, ale i pięknie – we wrześniu translator otrzymał najwyższe wyróżnienie w prestiżowym konkursie Red Dot, nazywanym również „Oscarami designu”, a w październiku – godło Dobry Wzór 2025 w kategorii Elektronika Konsumencka. Dodatkowo Agencja Rozwoju Przemysłu uhonorowała go tytułem Najbardziej innowacyjny produkt roku 2025.
9. Okap wyspowy ICON
Marka: Ciarko Design
Mikołaj Nicer, projektant i założyciel studia Nicer Design, doświadczenie zdobywał m.in. w renomowanej agencji VanBerlo w Holandii, a także współpracując z międzynarodowymi studiami projektowymi, takimi jak ZYNC czy Teague ze Seattle. Tworzy innowacyjne, funkcjonalne i estetyczne rozwiązania w szeroko rozumianym wzornictwie przemysłowym od prostych przedmiotów codziennego użytku po bardziej złożone produkty technologiczne. Wraz z Michałem Maciukiewiczem dla marki Ciarko Design zaprojektował okap wyspowy ICON. Twórcy wyszli z założenia, że współczesna kuchnia to przestrzeń, w której spotykają się styl życia, technologia i estetyka. Gładka, minimalistyczna tuba oraz miękko zaokrąglony dolny element podkreślają efektywność działania i subtelność formy. Różne poziomy wykończenia matowego oraz lśniącego dodają głębi i wprowadzają wizualną dynamikę, dzięki czemu okap nie jest jedynie funkcjonalnym elementem, lecz także akcentem dekoracyjnym wnętrza. W konkursie Dobry Wzór produkt otrzymał tytuł Ikona 2025.
10. Kolumny głośnikowe Fram ArteNoire
Marka: Fram
„Kolumn słuchasz przez chwilę, ale oglądasz je cały dzień” – to zasada, która przyświeca marce Fram. Na rynku sprzętu audio zadebiutowała ona w 2016 r. od początku łącząc audiofilską jakość dźwięku ze stylową prezencją. Dzięki temu kolumny zapewniają nie tylko wrażenia słuchowe, ale też wizualne.
Kolumny głośnikowe Fram ArteNoire, które znalazły się w finale konkursu Dobry Wzór w kategorii Elektronika Konsumencka, inspirowane są klasycznymi reflektorami filmowymi. Łączą wyrafinowany dizajn z najwyższej jakości dźwiękiem i możliwością adaptacji kolumn do różnych wnętrz i potrzeb użytkowników. Wyróżniają się minimalistyczną formą i surowością zastosowanego materiału, bardzo rzadko spotykanego w zestawach głośnikowych.
Więcej możesz przeczytać w 12/2025 (123) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.