Zdalnie, bezpiecznie, ekologicznie
Cyfryzacja biznesu, fot. Getty Imagesz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2022 (82)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Od ponad trzech dekad jesteśmy świadkami tego, jak zmienia się otoczenie społeczno-gospodarcze, jak rozwija się branża leasingowa i jak dojrzewa sektor MSP. Tempo tych zmian przybiera na sile. To, na co wcześniej potrzebowaliśmy lat, dziś zajmuje nam miesiące czy dni. Wystarczy spojrzeć na ostatnie dwa lata i czas pandemii COVID-19, który dobitnie pokazał, jak dynamicznie zmieniają się zachowania klientów i w jakim tempie biznes adaptuje się do trudnych sytuacji.
Szacuje się, że od początku pandemii COVID-19 w dwóch na trzy mikro-, małych i średnich firmach wzrosło wykorzystanie nowych technologii. Większość deklaruje, że chce utrzymać ten stan również w przyszłości. Z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” wynika, że to najczęściej wskazywana przez przedsiębiorców zmiana, jaką spowodował kryzys związany z koronawirusem. Korzystanie z nowych technologii to wspólny mianownik dla większości zmian, jakie zachodzą na rynku lub będą wdrażane w polskim sektorze MSP. To również czynnik przewagi konkurencyjnej, dzięki któremu wiele firm może osiągnąć duży sukces albo dużo stracić.
Wspólnie z ekspertami od nowych technologii, AI oraz usług finansowych wytypowaliśmy 10 najważniejszych kierunków transformacji technologicznej polskiego biznesu.
Po pierwsze: zdalnie
I nie chodzi tutaj tylko o pracę zdalną. Coraz więcej towarów sprzedajemy i kupujemy na odległość. 22 proc. zapytanych przez nas firm prognozuje, że za pięć lat co najmniej połowę przychodów wygeneruje z kanału online. Niemal połowa szacuje, że w tym czasie udział ich zakupów wzrośnie nawet do 50 proc.
Inteligentnie i automatycznie
Według naszego raportu 53 proc. firm planuje korzystać z rozwiązań AI w przyszłości. Aż 59 proc. zapytanych przedsiębiorców deklaruje, że za pięć lat co najmniej jedną piątą wszystkich czynności wykonają roboty. Takie podejście pociąga za sobą kolejne trendy: prościej i szybciej. Dwie trzecie firm planuje wdrożenie e-podpisu w ciągu trzech najbliższych lat. Dla połowy zapytanych o obraną taktykę organizacji ważniejsza jest realizacja wyznaczonych celów niż koncentrowanie się na długoterminowym podejściu. Taka zmiana taktyki jasno pokazuje, że „czas to pieniądz”.
W jednym miejscu, w tym samym czasie
Chcemy jak najwięcej spraw załatwić za jednym razem. Przykład? Na platformie leasingowej przedsiębiorcy chcą mieć dostęp do doradztwa podatkowego, wsparcia księgowego czy oferty ubezpieczeniowej. Szycie na miarę potrzeb nabiera nowego znaczenia i coraz częściej staje się punktem wyjścia do dalszych rozmów. Aż 91 proc. przedsiębiorców oczekuje od firm spersonalizowanej oferty.
Bezpiecznie
Odnosi się to zarówno do kupowanych środków trwałych – np. 79 proc. firm przychylnie patrzy na pojazdy autonomiczne, zwiększające bezpieczeństwo – jak i do transakcji zakupu. Aż trzech na czterech przedsiębiorców deklaruje chęć skorzystania z opcji identyfikacji za pomocą linii papilarnych przy podpisywaniu umowy leasingowej.
Wszyscy wiemy, że warto podążać w kierunku eko. Z jednej strony coraz więcej firm planuje przesiąść się do elektryków, z drugiej aż 66 proc. w ciągu najbliższych lat zamierza być paperless i przejść na dokumentację elektroniczną.
86 proc. firm średnich i „tylko” 59 proc. mikro zamierza dalej digitalizować swoją działalność. Średnie przedsiębiorstwa mają jednak zdecydowanie większy kapitał ludzki, kompetencje i narzędzia do efektywniejszego wdrażania cyfryzacji, dlatego też mogą usprawnić najwięcej swoich procesów dzięki technologii. Wierzę jednak, że cyfrowa machina jest już tak rozpędzona i oferuje tyle różnych możliwości, że także najmniejsi polscy przedsiębiorcy będą czerpać z niej jak największymi garściami.
Więcej możesz przeczytać w 7/2022 (82) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.