Reklama

Nowe oblicza leasingu

leasing
Leasing / Fot. Shutterstock
Leasing, tradycyjnie kojarzony z finansowaniem środków trwałych, staje się coraz częściej elementem szerszej strategii inwestycyjnej. Branża leasingowa w Polsce przechodzi transformację, która otwiera nowe perspektywy dla przedsiębiorców, łącząc wzrost z cyfryzacją i wyzwaniami dekarbonizacyjnymi.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2025 (122)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

Po umiarkowanym po­czątku 2025 r., II  kwartał przyniósł znaczące ożywienie na rynku leasingu. W I półroczu 2025 r. firmy leasingowe sfinansowały inwestycje o wartości 56,7 mld zł (+6 proc. r/r). Dynamicznie rośnie finansowanie pożyczką leasingową, osiągając 8,2 mld zł (+30 proc.). 

– Wyniki pierwszego półrocza pokazują, że branża leasingowa pozostaje odporna i elastyczna, choć działa w warunkach dużej niepewności gospodarczej. Cieszy nas silny wzrost w II kwartale zarówno w leasingu, jak i pożyczce. To pokazuje, że przedsiębiorcy nadal inwestują, choć decyzje podejmowane są ostrożniej i bardziej selektywnie niż jeszcze rok temu – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Mimo to ZPL skorygował prognozę wzrostu na 2025 r. z 13 proc. do 6 proc. Marcin Nieplowicz, główny ekonomista ZPL i EFL, wskazuje, że na korektę wpłynęła geopolityka i zupełnie nowa, agresywna polityka celna Donalda Trumpa, co wpływa na wzrost niepewności i pogarsza nastroje inwestycyjne. Drugim czynnikiem jest opóźnienie w przekazywaniu pieniędzy do beneficjentów w ramach programu KPO, co opóźnia inwestycje infrastrukturalne.

Finansowanie aktywów: pojazdy, maszyny, IT

Pojazdy dominują rynek (74 proc. finansowania, 41,9 mld zł, +6,3 proc. r/r), z dynamicznym wzrostem samochodów osobowych (+10,9 proc.) i autobusów (+37,6 proc.). Marcin Nieplowicz przewiduje, że wzrost gospodarczy w 2025 r. wyniesie ok. 3,5 proc. i będzie mocno bazował na popycie konsumpcyjnym, co wpłynie na wzrost finansowania pojazdów lekkich.

Finansowanie maszyn i urządzeń wyniosło 12,7 mld zł (+1,3 proc. r/r). Spadek w sprzęcie budowlanym (-9 proc.) kontrastuje z wyraźnym wzrostem w segmencie maszyn rolniczych (+32 proc.). – Nadal obserwujemy bardzo duże odbicie w maszynach rolniczych, co wiąże się już z rosnącymi cenami skupu podstawowych produktów rolnych i wynikającą z tego poprawą nastrojów wśród gospodarstw rolnych. Sektor ten wspierają też pieniądze z kończącego się Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich – tłumaczy Marcin Nieplowicz.

Silną dynamikę wykazuje sektor IT (+32,3 proc.) oraz transport kolejowy, lotniczy i morski (+26,1 proc.). Sektor MSP jest głównym odbiorcą oferty leasingowej (mikrofirmy to 55 proc. klientów).

E-leasing i dekarbonizacja flot

Przełomem jest nowelizacja Kodeksu cywilnego (13 lipca 2025 r.) umożliwiająca zawieranie umów leasingu zdalnie. Monika Constant podkreśla, że to rozwiązanie, o które Związek Polskiego Leasingu zabiegał od lat. Branża leasingowa wkracza oficjalnie w erę e-leasingu z korzyścią dla ponad miliona aktywnych klientów.

Branża aktywnie włącza się również w dekarbonizację flot. Prezeska Związku Polskiego Leasingu zaznacza, że firmy leasingowe i wynajmu są naturalnym partnerem w procesie transformacji flot. Postuluje stabilne regulacje, wzmocnienie zachęt dla aut elektrycznych i rozwój infrastruktury ładowania. – Realizacja ambitnych celów klimatycznych musi iść w parze z praktycznym wsparciem – podsumowuje.

- - -

Firmy leasingowe z nowymi rozwiązaniami dla MSP

Autor komentarza: Kamil Tokarski, zastępca dyrektora sprzedaży Carefleet/Grupa EFL

Polski rynek leasingu jest piątym rynkiem w Europie pod względem wartości finansowanego sprzętu. W pierwszym półroczu 2025 r. firmy leasingowe sfinansowały inwestycje o wartości 56,7 mld zł. 

Rosnące zapotrzebowanie na finansowanie obserwujemy od wielu lat, zmieniają się jednak narzędzia, po które sięga biznes. Firmy przechodzą z modelu posiadania na użytkowanie. To wyraźny trend, który obserwujemy już od dłuższego czasu. 

Odpowiedzią na te potrzeby jest przygotowana przez Grupę EFL kampania „Najlepsze finansowanie z miłości do aut!”, w ramach której oferujemy klientom elastyczne opcje finansowania: turbo leasing, turbo pożyczkę i turbo najem. Oferta obejmuje nowe lub używane pojazdy: osobowe, dostawcze, ciężarowe, jednoślady. Uwzględnia różne napędy i pełny wachlarz marek i modeli. 

Mówiąc o zmianie w podejściu firm do finansowania, nie możemy zapomnieć o wszechobecnej już cyfryzacji i dostępności platform, które umożliwiają bezpieczny dostęp do całej palety rozwiązań finansowych i usług wspierających rozwój biznesu. Przykładem jest „Strefa Biznesu” uruchomiona wspólnie przez bank Credit Agricole i Grupę EFL. To internetowa platforma dla mikroprzedsiębiorców, która pozwala zarządzać w jednym miejscu codziennymi sprawami firmy, takimi jak finanse, leasing czy księgowość, a przede wszystkim aplikować o finansowanie niezbędnych środków trwałych lub o usługi dodatkowe. Do tego mamy możliwość podpisania umowy całkowicie zdalnie, dzięki czemu bez wychodzenia z biura lub domu uzyskamy środki na zaplanowaną inwestycję.

My Company Polska wydanie 11/2025 (122)

Więcej możesz przeczytać w 11/2025 (122) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama