Była franczyzobiorczynią Żabki, teraz rozwija się w strukturach sieci

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2025 (114)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Czym jest Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców to organ złożony z przedstawicieli franczyzobiorców wyłaniany w demokratycznych wyborach co dwa lata. Członkowie rady mają bardzo ważną rolę do spełnienia – stanowią pomost pomiędzy przedsiębiorcami prowadzącymi sklepy a przedstawicielami sieci.
Rada konsultuje i opiniuje projekty, zgłasza inicjatywy, przedstawia koncepcje, a także dzieli się spostrzeżeniami franczyzobiorców. Pracuje nad rozwiązaniami, które wspierają rozwój biznesów i poprawiają jakość współpracy pomiędzy franczyzobiorcami a firmą.
Członkowie rady działają w kilku grupach warsztatowych (asortyment, finanse, IT/technologia, jakość, logistyka i techniczna), w ramach których realizują konkretne inicjatywy. Każdemu zespołowi przewodzi lider odpowiedzialny za realizację dwuletniego planu oraz reagowanie w sprawach bieżących.
Jednym z kluczowych elementów pracy rady są spotkania i rozmowy z franczyzobiorcami. Organizowane są w każdym regionie sprzedażowym. To idealna przestrzeń do wymiany wiedzy, doświadczeń i wypracowania biznesowych rozwiązań. Ale to też potrzeba wysłuchania, zrozumienia i okazania pomocy. Jesteśmy otwarci na pomysły, opinie, a także na konstruktywną krytykę. Zachęcamy franczyzobiorców do aktywnego uczestnictwa w naszych działaniach i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.
Jak może pani podsumować działania rady w ostatnim czasie?
W ostatnim roku Rada Franczyzobiorców wzięła udział w 70 spotkaniach na żywo oraz 562 online z przedstawicielami kluczowych departamentów, takich jak logistyka, system franczyzowy, technologia czy sprzedaż. Spowodowało to konkretne działania, których celem było wypracowanie najlepszych rozwiązań dla franczyzobiorców, które pomogą im prowadzić bardziej efektywny biznes.
110 inicjatyw, projektów i konsultacji – to dorobek rady z minionego roku. Dotyczyły one m.in. klienta, jakości, rozwiązań technologicznych, optymalizacji procesów logistycznych, wdrożenia narzędzi analitycznych wspierających rozliczenia. Dzięki nim franczyzobiorcy mogą lepiej analizować swoje działania i skuteczniej rozwijać biznes.
Naszym motto jest to, że działamy #Razem i z myślą o wszystkich franczyzobiorcach, który jest już ponad 9 tys.
Czy franczyzobiorcy mogą zgłaszać swoje pomysły do rady?
Oczywiście! Franczyzobiorcy bardzo chętnie przychodzą do nas ze swoimi inicjatywami oraz propozycjami usprawnień. Kontaktują się z nami telefonicznie, e-mailowo, dzielą się również pomysłami podczas spotkań. Rolą rady jest przekazanie tych informacji, wspólna analiza i wsparcie we wdrożeniu.
Jak zostać członkiem rady?
Proces ten definiuje Regulamin Rady Franczyzobiorców. Kandydat musi spełniać określone wymagania dotyczące stażu w sieci, jakości prowadzonego biznesu oraz sytuacji finansowej. Dodatkowo niezbędne jest zebranie listy poparcia od określonej liczby franczyzobiorców. Jeśli te warunki zostaną spełnione, kandydatura jest brana pod uwagę w wyborach.
Jakie są kierunki działania rady na 2025 r.?
Rada skupi się na kluczowych inicjatywach strategicznych, marketingowych oraz operacyjnych w tym m.in. nad dalszą poprawą procesów logistycznych, wdrażaniem narzędzi finansowych oraz działaniami zwiększającymi efektywność energetyczną czy dbałością o jakość obsługi klienta. To tylko kilka z inicjatyw, które będą realizowane w 2025 r. Co warte podkreślenia – działalność rady koncentruje się na całej sieci, a nie na indywidualnych interesach.
Czym w Żabce jest franczyzocentryczność?
To swego rodzaju filozofia, która koncentruje się na potrzebach franczyzobiorców i tworzeniu rozwiązań usprawniających prowadzenie biznesu. Inicjatywy franczyzocentryczne są kluczowym elementem działalności franczyzobiorców. To projekty, które w realny sposób wspierają nas i naszych pracowników w codziennej pracy oraz pomagają w optymalizacji kosztów, sprawiają, że efektywność staje się naszą drugą naturą.
Nie wyobrażam sobie funkcjonowania bez takich narzędzi jak Cyberstore czy Asystent Żabka, które pozwalają na bardziej efektywne zarządzanie sklepem. Sprzedawca Pro to z kolei platforma szkoleniowo-rozwojowa podnosząca kompetencje sprzedawców. Bardzo cennym źródłem wiedzy, zapewniającym dostęp do bieżących informacji, dającym jednocześnie możliwość wyrażania swoich opinii i przedstawiania pomysłów jest intranet dla franczyzobiorców Razem Online. Bardzo ważna jest też Akademia Przedsiębiorczości – program rozwojowy dla franczyzobiorców umożliwiający zdobywanie nowych kompetencji certyfikowany przez Politechnikę Warszawską i Monikę Ferreirę I’GS In Good Strategy. Dzięki takim inicjatywom społeczność franczyzobiorców zyskuje szereg efektywnych rozwiązań.
Trzeba podkreślić, że franczyzobiorcy aktywnie uczestniczą w kreowaniu zmian, powstawaniu i rozwijaniu projektów franczyzocentrycznych. Z wielkim zaangażowaniem do prac włączają się nie tylko członkowie Rady Franczyzobiorców, ale również przedstawiciele Stacji Innowacja – społeczności skupionej wokół innowacji czy Strażnicy Franczyzocentryczności – grupa kilkudziesięciu osób z różnych części organizacji realizujących projekty promujące idee franczyzocentryczności.
Jak wyglądała pani droga do przewodniczenia Radzie Franczyzobiorców?
Po ukończeniu studiów humanistycznych odkryłam zamiłowanie do liczb, wykresów i analiz. Ponieważ zawsze kierowałam się przekonaniem, że warto inwestować w siebie, ukończyłam studia podyplomowe z Zarządzania w Biznesie, a następnie z Logistyki. To otworzyło przed mną drzwi do świata biznesu.
W 2018 r. dołączyłam do Żabki i zaczęłam realizować się pod zielonym szyldem w świecie franczyzy. Przez dwie kadencje (cztery lata) byłam członkinią Rady Franczyzobiorców, a w latach 2023–2024 pełniłam funkcję przewodniczącej. Moje doświadczenie w pracy z franczyzobiorcami zarówno w codziennych wyzwaniach operacyjnych, jak i na poziomie strategicznym pozwoliło zrozumieć kluczowe aspekty efektywnej współpracy oraz zaangażować się w rozwój sieci.
Niedawno objęłam stanowisko dyrektorki ds. relacji z franczyzobiorcami, co stanowi dla mnie kolejną szansę na rozwój. To dowód na to, że w naszej społeczności można realizować się na wielu poziomach.
Jak wygląda pani życie poza pracą?
Na co dzień staram się znaleźć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – co jest wyzwaniem, ale jednocześnie źródłem satysfakcji. Uwielbiam wędrówki górskie w Tatrach i Bieszczadach, choć muszę pokonywać lęk wysokości. Weekendy spędzam z rodziną, często przy planszówkach, które pozwalają nam bawić się i rywalizować. Chętnie też zasiadam do zielonego brydżowego stolika.
Dlaczego warto zostać franczyzobiorcą Żabki?
Żabka to odpowiedzialny franczyzocentryczny model biznesowy oparty na partnerstwie i dialogu. Zapewnia szerokie możliwości rozwoju, realne wsparcie, nowoczesne narzędzia i programy szkoleniowe. To bezpieczna i stabilna ścieżka do własnego biznesu, która daje przestrzeń do wzrostu i samorealizacji. I to widać na każdym kroku.

Więcej możesz przeczytać w 3/2025 (114) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.