OKR, czyli stawiaj cele jak Google

Jak wyznaczać cele OKR / Fot. Austin Distel, Unspl
Jak wyznaczać cele OKR / Fot. Austin Distel, Unsplash.com
Ustalanie celów jest ważne w każdej firmie. Cele, które zostaną ustalone właściwie, pozwolą ci iść naprzód. Mogą zdecydować o sukcesie lub porażce danego przedsięwzięcia.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wszyscy słyszeliśmy o celach zapisywanych w modelu SMART (specific, measurable, achievable, results-focused oraz time-bound), czyli konkretnych, mierzalnych, osiągalnych, zorientowanych na wyniki i ograniczonych czasowo. W praktyce nie ma jednak nic bardziej pomocnego niż OKR. 

Czym są OKR? To akronim od Objectives and Key Results (Cele i Kluczowe Wyniki). OKR-y są stosowane przez wiele gigantycznych firm. Powstały po raz pierwszy w Intelu, choć większą sławę zyskały głównie przez to, że przyczyniły się do dużego rozwoju i sukcesu Google'a. 

Czytaj o: Zalando

OKR-y mogą zmienić uśpioną firmę w prawdziwą maszynę wzrostu, a przedsiębiorcę w osobę, która miażdży cel za celem. A zatem: od czego zacząć? 

Na czym polega proces tworzenia celów OKR

OKR-y składają się z dwóch części: celów oraz kluczowych wyników. 

Cele powinny być ustalane na okres trzech miesięcy. Możesz wyznaczyć długoterminowe cele, ale wtedy powinieneś przygotować też cele kwartalne, które będą im towarzyszyć. 

Tym, co najważniejsze w danym celu, jest to, aby był on inspirujący i wystarczająco trudny – lecz nie niemożliwy! – do osiągnięcia. 

Dla przykładu, dobrym celem dla firmy będzie: Opracowanie systemu, który kwartalnie zapewni sprzedaż 20 kursów internetowych Coaching Online, a następnie nawiązanie stałej, długoterminowej współpracy z 5 osobami, które kupiły kurs.

Wywiad: Stachursky

Taki cel można uznać za ambitny, mierzalny, a dodatkowo pozwoli on osiągnąć naszej przykładowej firmie również długoterminowe cele, jakimi jest stworzenie skutecznego systemu sprzedaży oraz oferowanie pomocy dla osób, które chcą się rozwijać i potrzebują coachingu. 

Dla porównania, źle sformułowanym celem byłoby tutaj: Zdobycie większej liczby klientów długoterminowych.

Powyższy cel jest niejasny i niemożliwy do zmierzenia. Nie ma tutaj też żadnej motywacji, czy też choćby sugestii jak mogą wyglądać poszczególne kroki i zadania do realizacji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ