Kalendarz "My Company Polska", czyli biznesowe ciekawostki o Bożym Narodzeniu
Boże Narodzenie / Fot. Shutterstockz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2023 (99)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
1. Zacznijmy od naszego biznesowego poletka! Grudniowe wydanie „My Company Polska” to zwykle jeden z najlepiej sprzedających się numerów w roku. W minionych latach na ostatnich okładkach w roku gościli Piotr Nowosielski, Krzysztof Stanowski oraz Adam Zdanowicz. Halo, Walkowiakowie – nie zawiedźcie nas!
2. Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta! Coca-Cola może się poszczycić bodaj najbardziej kultową bożonarodzeniową kampanią reklamową w historii. Klip, w którym pojawiły się charakterystyczne świąteczne ciężarówki z logo napoju, wyemitowano po raz pierwszy w 1995 r., a sama kampania – pomimo upływu lat – w testach konsumenckich wciąż wypada znacznie lepiej od nowocześniejszych form. Pojazdy z pierwszej reklamy zamigotały dzięki efektom specjalnym przygotowanym przez firmę Industrial Light & Magic, której właścicielem jest George Lucas i która współtworzyła „Gwiezdne wojny”. Moc świąt będzie z nami również w tym roku, a Coca-Cola zapowiedziała także premierę platformy AI, na której będzie można tworzyć pocztówki świąteczne oparte na sztucznej inteligencji.
3. Tradycyjne bożonarodzeniowe danie w Japonii? Kurczaki KFC! Lokalny oddział globalnego giganta 24 grudnia odnotowuje kilkukrotny wzrost dziennej sprzedaży, a młodzi Japończycy mówią wprost, że nie wyobrażają sobie świąt bez wizyty w popularnym fast foodzie. Sama marka doskonale wyczuwa tę fascynację, w grudniu dekorując swoje restauracje w bożonarodzeniowe ozdoby.
Skąd ten trend? W latach po II wojnie światowej Japonia rozwijała się bardzo dynamicznie, a do Kraju Kwitnącej Wiśni napływały amerykańskie franczyzy – z KFC na czele – które zdobywały ogromną popularność. W Japonii ok. 1 proc. mieszkańców identyfikuje się jako chrześcijanie, dlatego Boże Narodzenie było tam zawsze świętem świeckim, nieobchodzonym według żadnych szczególnych zwyczajów. Tę lukę wykorzystało KFC, które wypuszczając w tym kraju specjalną świąteczną kampanię reklamową, niejako przyzwyczaiło młodych Japończyków do spędzania drugiej połowy grudnia z amerykańskim fast foodem. Sami czasem marzymy o tym, by pod choinką znaleźć soczyście wypełniony kubełek…
4. No dobra, skoro już się trochę rozgrzaliśmy, spróbujmy stwierdzić, która świąteczna piosenka – przynajmniej z biznesowego punktu widzenia – jest najlepsza. Choć Performing Rights Society, czyli brytyjska organizacja zajmująca się ochroną praw autorskich, dosyć dobrze strzeże prywatności swoich artystów, telewizja Channel 5 pokusiła się o wyliczenia dotyczące najpopularniejszych przebojów z choinką w tle. Według kanału największe tantiemy zgarnia Slade za piosenkę „Merry Xmas Everybody” – kwotę oszacowano na milion funtów rocznie. Na drugim miejscu uplasowała się Mariah Carey z „All I Want for Christmas Is You” (ok. 760 tys. funtów rocznie), a podium zamyka „White Christmas” Binga Crosby’ego (625 tys. funtów rocznie).
5. Wciąż nie wiecie, o co poprosić Świętego Mikołaja? W wyborze mogą wam pomóc międzynarodowe trendy. Z analizy TechReport wynika, że w ostatnich latach największą popularnością przed Bożym Narodzeniem cieszyły się zabawki, które wyprzedzają gadżety elektroniczne oraz ubrania. Stabilne czwarte miejsce od dawna zajmują różnego rodzaju vouchery i karty podarunkowe, a dwie kolejne pozycje należą do słodyczy oraz biżuterii. Eksperci Vouchercloud szacują, że w samej tylko Wielkiej Brytanii w tym roku na zabawkowe prezenty zostanie wydanych ponad 2,18 mld funtów.
6. Oczywiście Święty Mikołaj musi mieć gdzie położyć zakupione wcześniej prezenty – najlepiej, jeśli ulokuje je pod choinką. W Polsce każdego roku sprzedaje się ok. 6 mln świątecznych drzewek, a rynek sprzedaży choinek jest wyceniany na 500 mln zł. Prywatni sprzedawcy już teraz przestrzegają, że tegoroczne podwyżki nie ominą także ich branży, za to niektóre nadleśnictwa zapowiadają niemałe rabaty np. za okazaniem Karty Dużej Rodziny. Może by tak inflacja wreszcie poczuła magię świąt, hm?
7. Jeśli wydawało wam się, że Rudolf Czerwononosy jest najbardziej uroczym ze wszystkich reniferów, to musimy wam powiedzieć, że jego powstanie to nie do końca urocza historia. Postać została wymyślona przez Roberta L. Maya dla sieci sklepów Montgomery Ward, a jej głównym celem było zachęcenie dzieciaków do zainteresowania się świąteczną ofertą placówek. Coś, co miało być wyłącznie przemyślaną kampanią promocyjną, szybko wymknęło się spod kontroli i zyskało zupełnie nowe popkulturowe życie.
8. Jedną z najsłynniejszych – a jednocześnie budzącą wyjątkowo skrajne emocje – polską świąteczną kampanią reklamową jest ta prezentowana od kilku lat przez markę Apart. Kiedy w 2020 r. brand opublikował wideo z udziałem Małgorzaty Sochy, Julii Wieniawy i Anny Lewandowskiej, eksperci grzmieli, że jest nudno, przaśnie i nie przystaje do covidowej rzeczywistości. Ale konwencja najprawdopodobniej spodobała się odbiorcom, gdyż w tym roku kampania jest kontynuowana, a występują w niej – oprócz Sochy i Wieniawy – także Magdalena Boczarska oraz Maria Dębska. Wpływ na konsumentów oczywiście trudno zmierzyć, ale Marek Gonsior – niezależny konsultant – ocenił w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl, że zeszłoroczna kampania Apartu zapewne okazała się dużym sukcesem sprzedażowym.
9. Chcecie sobie dorobić? Boże Narodzenie jest idealnym ku temu momentem! Z danych Tikrow wynika, że w tym okresie mamy dwukrotnie więcej możliwości, by znaleźć pracę – szczególnie w handlu i logistyce. Bieżącą ofertę rynku pracy wzbogacają propozycje dorobienia sobie jako śnieżynka, Święty Mikołaj, a nawet renifer. Branżowe wyliczenia wskazują, że dniówka w okresie świątecznym może przekroczyć nawet 300 zł za dzień na rękę.
10. Jeśli kiedykolwiek marzyliście o tym, by – wzorem rodziny McCallisterów – spędzić Boże Narodzenie poza domem, to wiedzcie, że nie jesteście w tym pożądaniu sami. Turystyka bożonarodzeniowa to nowy, coraz popularniejszy trend. Polacy chętnie odpoczywają od świątecznego zgiełku, rozszerzając urlop także na okres sylwestrowy. Dane serwisu FRU.pl wskazują, że w drugiej połowie grudnia br. najczęściej rezerwowanymi kierunkami podróży są: Rzym, Londyn, Barcelona, Alicante, Paryż oraz Lizbona. W sumie w Polsce święta i tak coraz rzadziej bywają białe.
11. Boże Narodzenie to atrakcyjny okres także dla fanów sportu, choć niekoniecznie tych znad Wisły. W NBA od wielu lat funkcjonuje Christmas Day, a Amerykanie tłumnie zasiadają przed telewizorami, by śledzić hitowe pojedynki ukochanych drużyn. Jednym z najbardziej pamiętnych meczów był z pewnością ten z 2004 r., kiedy Kobe Bryant po raz pierwszy zmierzył się z Shaquille’em O’Nealem po jego transferze do Miami Heat. Choć zwyciężyła wówczas ekipa z Florydy, jednym z bohaterów meczów został Kobe – legenda „jeziorowców” rzuciła 42 punkty.
W Wielkiej Brytanii 26 grudnia mamy natomiast Boxing Day, podczas którego rozgrywane są spotkania angielskiej Premier League. Franczyzy prześcigają się, by w tym okresie – nie tylko przy okazji rozgrywek – proponować widzom wyjątkowe, atrakcyjne reklamy.
12. Nie zdążyliście z bożonarodzeniowymi zakupami? Nie wy jedni… Z informacji portalu Sticky Branding wynika, że stacjonarne sklepy największe obłożenie w okresie przedświątecznym notują w Wigilię między godz. 15 a 16. Lepiej więc będzie, jeśli dobrze zaplanujecie, ile cebulki potrzebujecie do śledzika – w ostatnich minutach przed kolacją wigilijną możecie odstać swoje w kolejkach.
13. O tym, jak bardzo grudzień jest pracowitym miesiącem dla sprzedawców, świadczą też dane Amazona – w 2021 r. w najgorętszym dniu przed świętami e-commerce’owy gigant notował 41 zamówień na sekundę!
14. Oczywiście nie wszyscy kupujący czekają na ostatnią chwilę. Według Censuswide blisko 30 proc. konsumentów rozpoczyna bożonarodzeniowe zakupy już w listopadzie, co ma związek z coraz popularniejszymi Black Weeks.
15. Inna zakupowa ciekawostka od Censuswide? Od dawna wiadomo, że kupno trafionego prezentu to nie lada wyczyn. Z badań firmy wynika, że bliskie osoby często nie mówią prawdy w sprawie zadowolenia z podarku – ponad 50 proc. kobiet i 35 proc. mężczyzn nie ma nic przeciwko okłamywaniu obdarowującego w tej sprawie. Nie ma co się kłócić nad barszczykiem!
16. O tym, jak spieniężyć Boże Narodzenie, doskonale wie Laponia. W Rovaniemi (800 km na północ od Helsinek) istnieje Wioska Świętego Mikołaja, do której w grudniu co roku zjeżdżają turyści z całego świata. Wśród atrakcji są m.in. zdjęcia z samym Mikołajem, jazda psimi zaprzęgami oraz obowiązkowe przedświąteczne zakupy. W popularności Rovaniemi szansę dla siebie dostrzegają również polskie biura podróży – koszt jednodniowej wycieczki do Wioski Świętego Mikołaja to ponad 2000 zł. Chętnych nie brakuje.
17. A teraz świąteczny wpis z Księgi rekordów Guinnessa. Najdroższa choinka na świecie powstała w 2019 r. w Hiszpanii w Kempinskim Hotelu Bahia. Blisko 20-metrowe drzewko przyozdobiono bombkami i zawieszkami stworzonymi przez najbardziej prestiżowe globalne marki takie jak Chanel czy Louis Vuitton. Wartość drzewka oszacowano na 15 mln dol.
18. Skoro już przy skrajnościach jesteśmy, to ciekawostka mało biznesowa, ale warta uwagi – ku przestrodze! Analiza postów w mediach społecznościowych wskazuje, że dwa tygodnie przed Bożym Narodzeniem to – obok dni następujących po walentynkach – okres, w którym najczęściej kończą się związki. Strategiczne decyzje dotyczące działalności firmy może lepiej przesunąć na inny termin.
19. Niewykluczone, że nadchodzące Boże Narodzenie będzie ostatnim, kiedy dostaniemy możliwość kupna żywego karpia na wigilię, ponieważ Parlamentarny Zespół Przyjaciół Zwierząt zapowiedział złożenie projektu ustawy, która zakazałaby właśnie sprzedaży żywych ryb. To zmiana oczekiwana przez Polaków – w 2021 r. Fundacja Compassion in World Farming Polska opublikowała wyniki badań sondażu CBOS, z którego wynika, że ok. 60 proc. społeczeństwa popiera taki ruch.
20. W 2021 r. „Rzeczpospolita” – powołując się na badania zlecone przez firmę FREE NOW – wskazała, że ponad 70 proc. pracowników chciałoby, aby w ich firmie zorganizować świąteczną imprezę. Jak tłumaczyli ankietowani, wigilijka w miejscu pracy może być świetną okazją nie tylko do zacieśnienia relacji z najbliższymi współpracownikami, ale także do poznania ludzi z innych działów.
21. Co o firmowych wigilijkach sądzą pracodawcy? Z informacji podanych przez serwis Pracuj.pl wynika, że świąteczne spotkania organizuje zaledwie (?) około połowy rodzimych przedsiębiorstw. Ponadto – na co wskazują inne dane serwisu – najmilej widzianym świątecznym benefitem jest premia finansowa, a mniej niż 50 proc. firm skraca czas pracy w Wigilię bądź sylwestra.
22. W naszym kraju coraz popularniejsze stają się bożonarodzeniowe jarmarki – Polacy w grudniu chętniej odwiedzają te miasta, w których tego typu przedsięwzięcia są organizowane. Rosnące znaczenie takich ekspozycji potwierdzają statystyki, np. w 2022 r. na wrocławskim jarmarku można było odwiedzić aż 200 domków handlowych. Zjawiło się na nim – według szacunkowych wyliczeń – około miliona ludzi.
23. Kwestie środowiskowe stają się coraz istotniejsze także przed Bożym Narodzeniem. Jak czytamy w serwisie Peak.ai, już ponad 40 proc. konsumentów kupuje prezenty nie tylko w duchu świąt, ale także zrównoważonego rozwoju.
24. Ostatniej ciekawostki nie będzie. Bo w Bożym Narodzeniu przecież nie o pieniądze i pracę chodzi. Wesołych świąt!
Więcej możesz przeczytać w 12/2023 (99) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.