Jak blefować o sztuce nowoczesnej

materiały prasowe;  commons.wikimedia.org
materiały prasowe; commons.wikimedia.org
W tym odcinku „Jak blefować doskonale…” bierzemy na warsztat historię sztuki. A konkretnie ostatnie półtora wieku jej burzliwego rozwoju, czyli sztukę nowoczesną.

Po pierwsze, dlatego, że sztuka nowoczesna jest człowiekowi współczesnemu bliższa niż sztuka sumeryjska. Po drugie, nowocześni artyści to często doskonali bleferzy. Jak celnie ujął ten problem Pablo Picasso: „prawdziwy talent artysty to umiejętność przekonywania innych, że jego fanaberie są im absolutnie niezbędne”. Skoro zatem artyści nowocześni blefują o nas, sprzedając swoje fanaberie jako absolutnie niezbędne – my blefujmy o nich! Blef zawsze wymaga pewnego przygotowania i wstępnego wysiłku intelektualnego. Żeby dobrze blefować, trzeba coś wiedzieć na dany temat i rozważnie dzielić się swą wiedzą. Pamiętaj, nawet mała wiedza jest na wagę złota. Po przestudiowaniu tego poradnika każdy czytelnik łatwo rozpozna najważniejsze kierunki w sztuce nowoczesnej. Będzie mógł żonglować nazwiskami nowoczesnych artystów oraz wydawać sądy na temat współczesnych dzieł sztuki. W naturalny sposób zacznie brylować na wystawach i wernisażach, a z czasem także na aukcjach (tutaj do brylowania potrzebne jest jeszcze odpowiednia gotówka). A więc do dzieła! 

Lekcja wprowadzająca 

Subiektywizm

W rozmowach o sztuce nowoczesnej nie należy obawiać się subiektywizmu. Nie wolno lękać się nieobiektywnej oceny. Na przykład takiej bazującej na własnych odczuciach. Sztuka nowoczesna zaczęła się wraz z wyrażaniem subiektywności twórcy – jego stanów emocjonalnych, nastrojów, lęków, marzeń. Do subiektywnej reakcji na sztukę ma prawo każdy...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

baner 970x200
My Company Polska wydanie 2/2021 (65)

Więcej możesz przeczytać w 2/2021 (65) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ