Wydanie 10/2018 (37) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 10/2018 (37)

Data publikacji: 26.09.2018

Czerwień wyrasta z zieleni

Tak jest w przyrodzie. Tak jest również w zmianie marki BZ WBK Leasing na Santander Leasing. Wierzymy, że ta metamorfoza, jak każda tego typu, jest rozwinięciem obietnicy dotychczasowego brandu. Nie oznacza jednak nowej obietnicy per se. To tak nie działa. Tak jak nie działają postanowienia noworoczne, że od dzisiaj ktoś stanie się innym człowiekiem. My wierzymy w proces ewolucyjny.

My Company Polska

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 10/2018 (37)

1

Edytorial

Chcemy prostego prawa podatkowego

Wielkimi krokami zbliża się listopad, miesiąc ważny w kalendarzu każdego przedsiębiorcy, w którym powinien poznać reguły podatkowe na kolejny rok. Tymczasem w przestrzeni publicznej, zdominowanej samorządową kampanią wyborczą, o podatkach raczej cicho.

10

Ludzie

Pewnie trzyma rytm

Anula Kołakowska – stepowanie to cała ona. Jej pasja, praca, biznes. Chce też, by z tego tańca czerpało przyjemność jak najwięcej osób.

14

Ludzie

Czerwień wyrasta z zieleni

Tak jest w przyrodzie. Tak jest również w zmianie marki BZ WBK Leasing na Santander Leasing. Wierzymy, że ta metamorfoza, jak każda tego typu, jest rozwinięciem obietnicy dotychczasowego brandu. Nie oznacza jednak nowej obietnicy per se. To tak nie działa. Tak jak nie działają postanowienia noworoczne, że od dzisiaj ktoś stanie się innym człowiekiem. My wierzymy w proces ewolucyjny. Rebranding, który właśnie przechodzimy, to kolejny krok w ewolucji. To będzie sprawdzona jakość i nowy, związany z nią przekaz – mówi Szymon Kamiński, prezes Santander Leasing.

14

Ludzie

Genomtec: Rewolucja w diagnostyce

Wystarczy nanieść kilka kropli krwi czy śliny na kartę reakcyjną, wsunąć ją do małego urządzenia Genomtec ID i poczekać na odczyt. Po chwili otrzymujemy informację np. o tym, czy zaatakował nas wirus, czy bakteria, albo czy mamy ciężką grypę, czy może wczesne objawy boreliozy. To prawdziwa rewolucja, przełom na skalę światową.

18

Ludzie

XTPL: Kandydat na polskiego jednorożca

Firma XTPL z Wrocławia wyrusza właśnie na podbój świata z unikalną autorską techniką nanoszenia przewodzącego nanotuszu. A świat wyciąga do niej ręce, bo jej technologia to kwintesencja marzenia przedsiębiorcy i futurysty.

20

Rynki

Bardzo fachowa nisza

Solidny fach w ręku bywa dziś lepszą gwarancją otrzymania dobrej i pewnej pracy niż wyższe wykształcenie. To powód, dla którego rozkwita biznes uczący konkretnych umiejętności, w odpowiedzi na potrzeby rynku pracy. Przyciąga też zaintrygowanych mieszczuchów. Warszawa staje się zagłębiem takich firm.

26

Ludzie

Najmniejsze firmy II RP

W dyskusji o gospodarczych i społecznych wzlotach czy klęskach II RP zazwyczaj wskazuje się duże, robiące wrażenie obrazy: z jednej strony Gdynia czy COP, z drugiej – bieda robotniczych przedmieść albo problemy narodowościowe. W cieniu pozostają sprawy mniej spektakularne, jak choćby sytuacja mikroskopijnych rodzinnych firm – najpopularniejszego przed wojną biznesu.

30

Raporty

W dół i w górę, czyli warunki do rozwoju MSP

Małe i średnie firmy to rdzeń polskiej gospodarki. Dziś sprzyja im łatwiejsze, niż jeszcze niedawno, pozyskiwanie środków na rozwój, ale ten coraz bardziej utrudniają sytuacja na rynku pracy i zmiany w prawie.

34

Raporty

Eksporter nie powinien być sam

Polscy eksporterzy z MSP nie zwalniają tempa, ale napotykają liczne bariery. I potrzebują silniejszego wsparcia ze strony państwa.

38

Raporty

Siła w grupie

Tańsze zakupy, bardziej rentowna czy większa sprzedaż, realizacja biznesowej strategii, wzmocnienie branży – to cele, dla których przedsiębiorstwa tworzą grupy zakupowe, konsorcja, kooperatywy, klastry. Rzecz jasna te wspólne inicjatywy mają sens, jeśli ich członkowie mogą sobie zaufać, a one same są dobrze zarządzane.

42

Finanse

Programy sektorowe: gry wideo

Producenci gier komputerowych to uprzywilejowany sektor, jeśli chodzi o programy publiczne skierowane do konkretnych branż. Możliwości zdobycia finansowania było tu w ostatnich latach sporo i przynajmniej część z nich będzie dalej dostępna. Na horyzoncie pojawiają się też nowe propozycje. Niestety, przyszłość najważniejszego programu jest niepewna.

46

Finanse

Bankowanie zrobiło się fajniejsze

Upowszechnianie się aplikacji mobilnych, promocje dobrane pod danego przedsiębiorcę, różne ułatwienia w codziennym prowadzeniu biznesu, jak choćby terminale płatnicze – to zmiany, jakie zachodzą ostatnio w ofertach banków dla MSP. Łyżką dziegciu jest jednak konieczność czytania tego, co napisano drobnym druczkiem, oraz odnośników, które nie chcą zniknąć z umów i tabel opłat.

50

Finanse

GetBack – historia ku przestrodze

Historia GetBacku jest jak wybuch supernowej. W pięć lat wartość tej firmy wzrosła z 10 mln zł do 2,8 mld zł, a po kolejnym pół roku spadła do zera, a nawet poniżej. Byli tacy, którzy przewidywali takie zakończenie, lecz niewielu ich słyszało, a jeszcze mniej posłuchało. Jaka jednak płynie z tego wszystkiego nauka?

58

Zarządzanie

Nie działajmy po omacku

Po pierwsze, zastanówmy się, czego oczekują pracownicy i co możemy im dać jako uczciwi, transparentni, szukający z nimi porozumienia pracodawcy. Polakom i obcokrajowcom. Państwo zaś powinno zmniejszyć koszty zatrudnienia, unowocześnić kodeks pracy i wykorzystać swoje instrumenty do aktywizacji zawodowej tych, którzy nie pracują – postulują zaproszeni przez nas eksperci. Debata dotycząca rynku pracy odbyła się w redakcji „My Company Polska” na początku września.

70

Prawo i podatki

Przedsiębiorca jak saper

O niebezpiecznym dla firm bałaganie w prawie, o najnowszych zmianach w przepisach i znaczeniu ogólnych interpretacji podatkowych, a także o tym, co może w takiej sytuacji zrobić przedsiębiorca – rozmawiamy z prof. Adamem Mariańskim, naukowcem, doradcą podatkowym, adwokatem i przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

74

Zarządzanie

Dobre słowo kontra marchewka

Firmy chcą rosnąć szybciej niż rynek, więc stale podnoszą swoje cele sprzedażowe. By je osiągnąć, najczęściej wszystkich handlowców zagrzewają do działania na jedną modłę, nie bacząc na wyznawane przez nich wartości i ich potrzeby. A powinny o nich dbać jak o swoich najlepszych klientów.

80

Fajrant

Mody w świecie finansowym

W inwestowaniu panują mody. To za ich sprawą wzięciem na giełdzie czy rynku prywatnym zaczynają cieszyć się np. spółki technologiczne zajmujące się rozwiązaniami dla motoryzacji albo te pracujące nad sztuczną inteligencją. Lub też coś, co było gorące wczoraj – jak specjaliści od grafenu czy fintechy z rynku pożyczek – dziś już takie atrakcyjne nie jest.

84

Fajrant

Dla dużej rodziny i małego biznesu

Porządny, dobrze zaprojektowany minivan sprawdzi się jako duże auto rodzinne, którym bez problemu przewieziemy siedem osób. A przy tym może być bardzo przydatne w codziennej pracy. Tu wygoda idzie w parze z funkcjonalnością.

88

Fajrant

Jesień, zima i hotel

Boom na noclegi w polskich hotelach trwa w najlepsze. Lecz choć turystów przybywa, dla hotelarzy nadal wielkim wyzwaniem pozostaje sezon zimowy. Czy starają się temu sprostać z podobnym zacięciem jak ich koledzy na zachodzie Europy? I tak, i nie, niemniej jest coraz ciekawiej.

92

Fajrant

Mieszkanie na kilka dni

Służbowy wyjazd na drugi koniec Polski na kilka tygodni staje się coraz mniej problematyczny. Oferta apartamentów na krótkoterminowy wynajem stale się poszerza, a na dodatek globalni giganci szykują się do wejścia do Polski z unikalnymi propozycjami.

96

Fajrant

Smutek tropików

Jak znaleźć się w raju? Jedni próbują żarliwej modlitwy. Inni starają się medytować. Część stawia na dobre uczynki. My zdecydowaliśmy się na sposób bardziej przyziemny i bez metafizycznego patosu. Poszliśmy na dworzec autobusowy i kupiliśmy bilety na Wschód.