Wydanie 9/2018 (36) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 9/2018 (36)

Data publikacji: 29.08.2018

To relacje są największą wartością

Zachwyciwszy się technologiami i światem wirtualnym, odkryjemy, że kontakt z żywą osobą jest w tej zabieganej rzeczywistości dobrem luksusowym, zaś ludzie zaczną dążyć do tego, by porozmawiać, i to od serca. Komputerowy skrypt nie wystarczy. My tę potrzebę zaspokajamy – mówi Agnieszka Kłos, prezes Provident Polska SA, w rozmowie z Alicją Hendler.

Alicja Hendler

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 9/2018 (36)

1

Edytorial

Gospodarka poradzi sobie sama

Pod koniec wakacji, o których ze względu na gęstość wydarzeń politycznych nie można powiedzieć, że były sezonem ogórkowym, pojawiły się dane dotyczące gospodarki. Wzrost po II kwartale wyniósł 5 proc., minimalnie więcej, niż spodziewali się ekonomiści, stan budżetu dobry. Jednocześnie w opinii fachowców na horyzoncie widać niestety spowolnienie.

12

Ludzie

Startupy w „polskim Davos”

Teoretycznie takich miejsc i wydarzeń jest w Polsce więcej, ale tylko jedno nazywane jest „polskim Davos”. I właśnie dlatego prezentacja i obecność startupów w Krynicy, podczas XXVIII Forum Ekonomicznego, nabiera szczególnego znaczenia. Już po raz drugi będą miały tam swoją Startup Session Elite, w znacznie większej niż rok temu liczbie.

16

Ludzie

Dla rodzin podobnych do naszej

Anita Hawryńska, pionierka budownictwa pasywnego w Polsce, hołubi, niczym własne dziecko, każdy dom, który stawia jej firma. – Nic nie mówi o nas tyle, co realizacje, które po sobie zostawiamy – twierdzi.

20

Ludzie

Płuca i algorytmy

Poznaniacy ze startupu StethoMe pracują nad rozwiązaniem, jakiego jeszcze nie było – ich bezprzewodowy stetoskop, wspomagany algorytmami sztucznej inteligencji, wykryje chorobę płuc dużo szybciej i łatwiej niż lekarz.

22

Ludzie

To relacje są największą wartością

Zachwyciwszy się technologiami i światem wirtualnym, odkryjemy, że kontakt z żywą osobą jest w tej zabieganej rzeczywistości dobrem luksusowym, zaś ludzie zaczną dążyć do tego, by porozmawiać, i to od serca. Komputerowy skrypt nie wystarczy. My tę potrzebę zaspokajamy – mówi Agnieszka Kłos, prezes Provident Polska SA, w rozmowie z Alicją Hendler.

28

Rynki

Fani dla fanów

Polacy pokochali gry planszowe, a ich rynek kwitnie. Do tego stopnia, że choć dynamicznie przybywa w tej branży przedsiębiorców, na razie nie odczuwają oni silnej konkurencji. Jest też miejsce na nowe biznesowe pomysły.

34

Ludzie

Banki w II RP: wyboista droga

W XX w. sektor bankowy był już nieodłącznym elementem każdej w miarę nowoczesnej gospodarki. Po odzyskaniu niepodległości Polska stanęła więc przed ogromnym wyzwaniem – jak, zszywając kraj z trzech odmiennych części pozostałych po zaborach, stworzyć sprawny system finansowy, który wesprze budowę młodego państwa? W poszukiwaniu rozwiązań kolejne rządy przeszły drogę od jednej skrajności do drugiej, od zupełnego liberalizmu do zaawansowanego etatyzmu. Nie zawsze mając przy tym wybór.

62

Finanse

Programy sektorowe: recykling i obieg zamknięty

Porządkując ofertę programów publicznych skierowanych do poszczególnych sektorów biznesu, tym razem przyglądamy się recyklingowi. Jest to kategoria wyjątkowa. O pieniądze mogą się tu bowiem ubiegać firmy z wielu różnych branż. A na horyzoncie widać już unijną circular economy, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym, do której wszyscy powinni się przygotować.

66

Finanse

Jeden terminal, wiele możliwości

Koszty akceptacji kart płatniczych są dziś znacznie niższe niż jeszcze kilka lat temu, a na dobry początek terminal można dostać w zasadzie za darmo. Czy to wystarczające argumenty, żeby zdecydować się u siebie na płatności bezgotówkowe?

78

Marketing

Na uboczu, a jednak w centrum zainteresowania

Restauracja czy sklep nie muszą mieć idealnej lokalizacji, aby zaglądało do nich wielu klientów. Używając narzędzi technologicznych, można znacznie zwiększyć zainteresowanie swoją ofertą, nawet znajdując się na uboczu.

82

Fajrant

Do miasta i na trasę, czyli wszechstronne auta dla firm

Choć od kilku lat na topie są wszelkiej maści SUV-y, to nie zawsze zakup samochodu tej klasy ma sens. W roli auta firmowego często lepiej sprawdzi się model typowo miejski lub kompaktowy. Jest w tych segmentach wiele ciekawych propozycji, a w najbliższym czasie dołączą kolejne nowości.

88

Marketing

Startup w każdym z nas

O konieczności innowacyjnego podejścia do klienta, który stał się „konsumentem 360 stopni”, a także o tym, jak rewolucyjnych zmian wymaga to od sposobu, w jaki funkcjonują dzisiaj przedsiębiorstwa, rozmawiamy z Katarzyną Milanovic, general managerem Parfums Christian Dior na Polskę, Rumunię, Czechy i Słowację, a zarazem tegoroczną jurorką Effie Awards.

92

Moja firma

Pracownicy wiedzy

W świecie opartym na informacji, wiedzy i kapitale intelektualnym „pracownicy wiedzy” (knowledge workers) są podstawą wytwarzania przez daną organizację wartości, a także jej sukcesu i trwania. Po raz pierwszy tego określenia użył Peter Drucker w swojej, wydanej w 1959 r., książce „Landmarks of Tommorow” („Punkty zwrotne jutra”). To „jutro” jest już naszym „dzisiaj”.

96

Fajrant

O tchórzostwie

Jak powiedział Szekspir ustami Hamleta: „Tak, to rozwaga czyni nas tchórzami”. Wolałbym kontynuować o Szekspirze, ale prawdziwą inspiracją była tym razem niedawna wypowiedź jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich polityków. Nazwał on innego polityka, niewiele młodszego, ale wciąż niezwykle aktywnego i skutecznie osiągającego swoje cele – „zwyczajnym tchórzem”.