Fajrant

Lider pod lupą

Lider pod lupą

Przywódca, trener, innowator. Rola przełożonego we współczesnym biznesie zdaje się być większa niż kiedykolwiek. Jak być szefem i nie stracić głowy?

Przypomnij sobie przyjemność

Przypomnij sobie przyjemność

Męska seksualność często przegrywa z nawałem obowiązków i brakiem czasu. Trudno jest pogodzić walkę na rynku z szukaniem bliskości w sypialni. Czy można z tym zrobić coś poza tym, żeby „mniej pracować”? – wyjaśnia Andrzej Gryżewski, psycholog, psychoterapeuta, seksuolog z gabinetu CBTsekusolog.pl

Wielozadaniowość to mit

Wielozadaniowość to mit

Skupienie to najbardziej deficytowy towar w naszych czasach. Ci, którzy twierdzą, że potrafią sobie radzić z wielozadaniowością oszukują samych siebie. Jeśli chcecie się czegokolwiek nauczyć, musicie się skupić.

Na początek dekady

Na początek dekady

Jak bardzo zmienił się świat wokół nas przez 10 ostatnich lat? Rewolucja cyfrowa, zmiany generacyjne i zawirowania polityczne sprawiły, że rzeczywistość nabrała zupełnie nowych barw. Z drugiej strony – historia lubi się przecież powtarzać... Ile jest w nas nowoczesności, a ile dawnych cech? Te pytania warto sobie zadać również w biznesie.

Zalew pseudoprzyjemności

Zalew pseudoprzyjemności

Klikając „Lubię to” w aplikacji Facebooka zachowujemy się jak uzależnieni hazardziści, którzy liczą, że dostaną więcej lajków niż inni. Niestety, uzależnienie behawioralne jest dziś podstawą biznesu wielu firm. Rozwiązanie? Cyfrowy minimalizm.

Zamknij za sobą drzwi. Tak naprawdę

Zamknij za sobą drzwi. Tak naprawdę

Umiejętność wyjścia z pracy jest równie ważna jak sama praca. Jak powiedzieć sobie: „zarabiam pieniądze od 9 do 17, a potem wypoczywam”? To nie jest proste. Ale wykonalne.

Program alkohol+

Program alkohol+

Butelka szkockiej whisky Macallan z 1926 r. została sprzedana na aukcji w Soterby’s za 1,9 mln dol. Najdroższa whisky na świecie leżakowała w dębowej beczce przez 60 lat, a do butelki trafiła w 1986 r. Początkowo jej cena wynosiła zaledwie 7,5 tys. dol., a od tego momentu podrożała o 29 tys. proc! To najlepszy dowód, że bardzo opłaca się inwestować w trunki odmieniające nasze smutne życie.

Perswazyjny jak poker

Perswazyjny jak poker

Negocjujemy i sprzedajemy całe życie i cały czas. Mama „sprzedaje” rano dziecku, żeby umyło zęby i zjadło śniadanie. Dziecko „sprzedaje” mamie, że chce wyjść później do szkoły albo, że chce jeszcze poleżeć. Jak to robić skuteczniej? – radzą Grzegorz Załuski i Adam Czajkowski, autorzy książki „Perswazyjny poker”.

Rozmawiała: Krystyna Romanowska 19.12.2019
Prześwietlamy milenialsa

Prześwietlamy milenialsa

Z jednej strony nielojalni, roszczeniowi, egoistyczni. Z drugiej umiejący cieszyć się życiem i lepiej wykształceni niż poprzednicy. Co na temat milenialsów jest prawdą, a co mitem? I jak z wiedzy na ten temat może skorzystać biznes?

Sztuka wchodzenia na nowe rynki

Sztuka wchodzenia na nowe rynki

Firmy, które odniosły największe sukcesy w historii biznesu – od General Electric po Facebooka – potrafiły się rozwijać poprzez wchodzenie na nowe rynki. Oto jak to zrobił Under Armour.

Praca od nowa

Praca od nowa

Czy w czasach postępującej automatyzacji nasze tradycyjne pojmowanie pracy traci sens? Jeśli chcemy zrozumieć, w jakim kierunku zmierza świat (i jak to wykorzystać), warto przyjrzeć się debacie na ten temat. Choćby po to, by pewnych zmian nie demonizować.

Pytając dlaczego

Pytając dlaczego

Co zdecydowało, że świat wygląda właśnie tak, a nie inaczej? Dlaczego jedne rozwiązania wygrywają z innymi? Szukając odpowiedzi, warto sięgnąć do historii i kultury. Także, gdy marzymy o sukcesach w biznesie.

Odwaga w przywództwie

Odwaga w przywództwie

Liderzy powinni poświęcać pewną rozsądną ilość czasu na to, aby się odnieść do lęków i uczuć swoich podwładnych. W przeciwnym razie zmarnują absurdalnie dużo czasu na zarządzanie nieefektywnymi i nieproduktywnymi zachowaniami.

BrenÉ Brow, profesor University of Houston 26.11.2019
#Ilovemyjob

#Ilovemyjob

Najczęściej na nią narzekamy. A gdyby tak spuścić zasłonę milczenia na to, co uwiera, drażni, frustruje i skupić się na pozytywach?

Kod do sukcesu. Wywiad

Kod do sukcesu. Wywiad

Zachęcam wszystkich, żeby spróbowali uwolnić się od swojej kultury. Nie, aby ją odrzucić, tylko wzbogacić o inne elementy. Po prostu znaleźć swoją drogę. Można być Polakiem, ale warto wybrać sobie coś trochę od Japończyków, trochę od Skandynawów, trochę od Niemców. Ja uwolniłem się od francuskiej mentalności...

Rodzina Mentorowskich. Felieton Igora Zalewskiego

Rodzina Mentorowskich. Felieton Igora Zalewskiego

Jakiś czas temu rozmawiałem z młodą dziewczyną, która się zastanawiała, co będzie robić w życiu. Rozważała wiele ścieżek, aż wreszcie powiedziała coś takiego: No i jest ten mentoring. Tak, może wezmę się za mentoring.

Otwórz oczy

Otwórz oczy

Nie każdy jest Billem Gatesem, który ratuje planetę czy Elonem Muskiem, wyruszającym na podbój kosmosu. Na szczęście rzeczywistość zwykłego przedsiębiorcy też może być fascynująca.

Fuchy, dzieła, zlecenia

Fuchy, dzieła, zlecenia

Ekonomia fuch i zleceń najpierw szturmem wdarła się na biznesowe salony, po czym uderzyły w nią pozwy. Zarzuty są poważne. Czy fuch-ekonomia w formie wymyślonej przez Dolinę Krzemową przeminie tak szybko, jak się pojawiła?

Sarah Kessler 30.10.2019
Ostra nadczynność legislacyjna

Ostra nadczynność legislacyjna

35 280 stron aktów prawnych najwyższego rzędu – ustaw, rozporządzeń i umów międzynarodowych wytworzono w rekordowym 2016 r. Dwa lata później nasz Sejm VIII kadencji wyśrubował kolejny niesamowity rezultat, uchwalając aż 272 ustawy. Oklaski!

Zarządzanie flotą i karty paliwowe

Zarządzanie flotą i karty paliwowe

Na rynku istnieje wiele bardziej lub mniej zaawansowanych rozwiązań IT, które są przydatne w zarządzaniu flotą. Pozwalają one optymalizować trasy pojazdów, utrzymywać kontrolę nad kierowcami i mieć z nimi stały kontakt. Pozwala to firmom racjonalizować koszty, a przez to zachować wyższą konkurencyjność.

Taniej, łatwiej i z przywilejami, czyli karty flotowe

Taniej, łatwiej i z przywilejami, czyli karty flotowe

Zarządzanie flotą pojazdów, nawet gdy jest ich kilka, to trudne zadanie. Można je jednak sobie ułatwić, wykorzystując nowe technologie i rozwiązania dostępne na rynku, w tym np. karty flotowe. Dzięki nim odchodzi mnóstwo papierkowej roboty, a do tego można liczyć na spore, konkretne zyski.

Miały być bajgle, stanęło na lodach

Miały być bajgle, stanęło na lodach

Ben & Jerry, producent lodów z segmentu premium, który jest dziś częścią koncernu Unilever, zaczynał jako założony na wariackich papierach startup. Założyciele nie wiedzieli ani jak prowadzi się biznes, ani jak robi się lody. Za to co chwila rozwiązywali problemy, które trudno przewidzieć w biznesplanie.

Powrót łowcy-zbieracza

Powrót łowcy-zbieracza

Jakieś dziesięć tysięcy lat temu nasi przodkowie wpadli na pomysł, w wyniku którego pszenica jest absolutnym genetycznym hegemonem na naszej planecie, a my dzisiaj mamy świra na punkcie produktów bezglutenowych. Przeprowadzili tak zwaną rewolucję agrarną.

Igor Zalewski {Felietonista, autor książek „Pod wąs” i „Ani słowa o polityce”, twórca Fundacji Akademia Retoryki} 25.09.2019
Pod włos

Pod włos

Żyjemy w epoce, w której coraz więcej pewników jest podważanych, a do debaty trafiają wciąż nowe, budzące emocje tematy. Potraktowanie ich „pod włos” może być nie tylko odświeżające dla umysłu, ale też przydatne w życiu, które coraz częściej wymaga od nas elastyczności myślenia.

Karuzela z vatowcami. FELIETON

Karuzela z vatowcami. FELIETON

Niczym trzy ogniste bryki uwiecznione w wierszu Mirona Białoszewskiego ma ruszyć z kopyta tajemniczy system POP. Co kryje się pod tą nazwą nowej procedury wdrażanej przez Krajową Administrację Skarbową? Kiedyś taki skrót oznaczał Podstawową Organizację Partyjną PZPR, teraz kryje się pod nim Program Ostrzegania Przedsiębiorców.

Auta potrzebują dobrych gum

Auta potrzebują dobrych gum

Pewnie nie każdy zdaje sobie sprawę, jak ważnym składnikiem samochodu są opony. Mają one wpływ nie tylko na przyczepność auta, ale także na nasze bezpieczeństwo, ale – odpowiednio dobrane – decydują też o komforcie jazdy i zużyciu paliwa. Wybierając nowe opony, warto więc dokładnie przyjrzeć się ich parametrom i przemyśleć zakup.

Wzrost, czyli praca zbiorowa. Komentarz Jadwigi Emilewicz

Wzrost, czyli praca zbiorowa. Komentarz Jadwigi Emilewicz

Sama konsumpcja to za mało dla długofalowego rozwoju gospodarki. Najlepsze paliwo do rozwoju Polski pochodzi od innowacyjnych lokalnych firm. Zatem pozostają one w centrum uwagi nie tylko dla kierowanego przeze mnie resortu.

Bez klimatyzatora źle, a z nim problem. Wypatrzone przez Świderka

Bez klimatyzatora źle, a z nim problem. Wypatrzone przez Świderka

Letnie upały, które w tym roku w Polsce i Europie zaczęły się już w czerwcu, zaowocowały nie tylko rekordowym zapotrzebowaniem na energię elektryczną, ale także doprowadziły do skokowego popytu na żarłocznie konsumujące prąd urządzenia klimatyzujące.

TOMASZ ŚWIDEREK {Dziennikarz od 27 lat, specjalizuje się w nowych technologiach, telekomunikacji i finansach}  24.09.2019
Strategia szaleńca groźbą dla gospodarki

Strategia szaleńca groźbą dla gospodarki

Przynajmniej od roku olbrzymia większość komentatorów i analityków prognozuje duże, globalne spowolnienie gospodarcze (może nawet recesję) w 2020 r. W tym roku twierdziłem, że jeśli prawie wszyscy wieszczą spowolnienie to przedsiębiorcy zaczną reagować wcześniej (choćby zmniejszeniem wydatków inwestycyjnych) i spowolnienie nadejdzie już w 2019 r.

Jak zdradziłem gotówkę

Jak zdradziłem gotówkę

Zauważyłem ostatnio, że mam mniej pieniędzy. Zawistników muszę rozczarować: nie zbiedniałem. Po prostu rzadziej mam kontakt z gotówką. Pieniądze się zdematerializowały i przepoczwarzyły w plastikowy kartonik. Albo nawet w aplikację do smartfona.

Więcej niż zysk

Więcej niż zysk

Odkryj bliską swemu sercu niszę rynkową, w której spełniałbyś się nie tylko jako przedsiębiorca. Do głosu właśnie dochodzi „marketing slow”, który stawia na autentyczność i wartości.

Samochód kształtuje wizerunek

Samochód kształtuje wizerunek

Jak cię widzą, tak cię piszą. Wprawdzie zdrowy rozsądek podpowiada, że przy firmowym aucie najważniejsze są koszty i walory użytkowe, ale doświadczenie podpowiada, że nie ma to, jak zrobić świetne wrażenie swoim samochodem. Sprawdzamy, w jaki sposób konkretne modele kształtują wizerunek biznesu.