Jak pomóc pracownikom w kryzysie [WYWIAD]
Psychika pracowników to problem dla pracodawcy, fot. Adobe StockZnajoma opowiadała ostatnio o dyskusji na temat pracowników z zaburzeniami psychicznymi, jaka toczyła się w jej firmie. W pierwszej chwili większość zespołu stwierdziła: „Przecież taką osobę się zwalnia i tyle”. Czy pana ta reakcja zaskakuje?
Raz się taką osobę zwalnia, a raz wspiera, aby przeszła kryzys i wróciła do pracy. Jest dużo mitów i uprzedzeń na temat osób z zaburzeniami psychicznymi. Najczęściej dotyczą tych, którzy przeszli psychozę i byli w szpitalu psychiatrycznym, chociaż czasami wystarczy, że tylko spotkali się z psychiatrą. Jeśli miałbym powiedzieć, co myśli o nich ulica, powiedziałbym, że często uważa ich za nieodpowiedzialnych, agresywnych i niezdolnych do pracy. Budzą lęk, niezrozumienie i chęć uniknięcia kontaktu. Także wśród pracodawców. Na początku lat 2000 badaliśmy 500 pracodawców prowadzących małe firmy społeczne. Większość z nich bała się zatrudniać osoby, które przeszły poważny kryzys psychiczny. Kiedy dowiadywali się o nim podczas rekrutacji, najczęściej ją przerywali. Nie sadzę, żeby od tego czasu wiele się zmieniło. Jednak ci sami pracodawcy deklarowali równocześnie, że zareagowaliby inaczej, gdyby mieli więcej wiedzy i oparcia w profesjonalistach przy podejmowaniu decyzji. Kryzys może objawiać się pod różną postacią i bardzo wiele jest wśród nas osób, które przeżywają albo przeżyło kryzys psychiczny, ale my często o tym nie wiemy. Pozostaje...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 6/2021 (69) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.