Inwestycje dla ludu

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe
Crowdfunding nie jest sposobem na stabilne przychody. To raczej inwestycje obliczone na łut szczęścia, z których statystycznie większość się nie powiedzie, ale kilka może znacznie wynagrodzić poniesione ryzyko. W kryzysie ten sposób inwestowania ma się świetnie.

Crowdfunding udziałowy jest jedną z nielicznych gałęzi rynku kapitałowego, która nie tylko nie usycha, jak główny rynek giełdowy, ale wręcz rozkwita z każdym kolejnym rokiem. Jak to zwykle bywa – moda przyszła z Zachodu, a tam pojawiła się jako jedna z form organizowania społecznego finansowania spontanicznych akcji, działań charytatywnych itd. Łączna wartość działań crowdfundingowych sięgnęła w 2019 r. blisko 700 mln zł (obliczenia autora za szacunkami Tomasza Chołasty ze Zrzutka.pl), z czego – szacunkowo – mniej niż 50 mln zł przypadło na crowdfunding udziałowy. W 2020 r. ma to być 1,1 mld zł – szacowany roczny wzrost to 55,4 proc., zaś najsilniej mają rosnąć właśnie zrzutki na zakup udziałów oraz zrzutki cykliczne.

Rozkwit crwodfundingu udziałowego jest możliwy m.in. dzięki unijnym regulacjom – spółki mogą przeprowadzać publiczne emisje akcji o równowartości do 1 mln euro w ciągu 12 miesięcy bez konieczności sporządzania i zatwierdzania prospektu emisyjnego (do 2019 r. limit ten wynosił równowartość 100 tys. euro).

W polskich warunkach możliwość pozyskania do 4,5 mln zł z emisji akcji – najczęściej wycenionych drogo, powyżej wycen możliwych do osiągnięcia na giełdzie – przyciąga coraz liczniejszych przedsiębiorców, którzy zadowalają się często również możliwością pozyskania kwot mniejszych, rzędu kilkuset tysięcy złotych. Tylko w chwili pisania...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 7/2020 (58)

Więcej możesz przeczytać w 7/2020 (58) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ