Zrównoważone piękno

Raymond Cloosterman
Raymond Cloosterman, CEO Rituals Cosmetics / Fot. materiały prasowe
Jak budować przewagę konkurencyjną na wymagającym rynku, jednocześnie angażując się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – zdradza Raymond Cloosterman, CEO Rituals Cosmetics.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2025 (112)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Rynek kosmetyczny nie jest łatwy, a klienci stają się coraz bardziej świadomi i wymagający – jak w takiej sytuacji budować przewagę konkurencyjną marki?

To prawda, branża wellbeingowa i kosmetyczna to dwa bardzo wymagające segmenty. Jeśli miałbym wymienić trzy podstawowe elementy potrzebne do zbudowania odnoszącej sukcesy marki, byłyby to: autentyczność, zrozumienie potrzeb konsumentów oraz tworzenie wysokiej jakości produktów. Pozostaliśmy wierni naszej filozofii i naszym wartościom, tworząc produkty i doświadczenia, które przemawiają do naszych klientów na poziomie emocji. To pozwoliło zbudować lojalność w stosunku do naszej marki. Oferujemy luksusowe, pięknie zapakowane produkty wysokiej jakości w przystępnych cenach.

To, co również nas wyróżnia, to obsługa na najwyższym poziomie – nie tylko w branży kosmetycznej, ale ogólnie w handlu detalicznym. Bardzo uważnie słuchamy próśb i życzeń naszych klientów. Pomaga nam to budować silniejsze więzi zarówno z nowymi, jak i obecnymi klientami, zmieniając ich w fanów Rituals.

Wiele firm ma ambitne slogany, ale w jaki sposób można je przekształcić w rzeczywiste działania, a nie tylko słowa?

Marka Rituals jest na rynku już ponad 24 lata i od początku naszą misją jest wspieranie dobrego samopoczucia naszych klientów. Pomaganie ludziom w odnajdywaniu szczęścia w najmniejszych rzeczach zawsze będzie naszą pasją, ale dziś wierzymy, że przyszłość marek leży w braniu większej odpowiedzialności.

Jako jedna z pierwszych marek kosmetycznych kilka lat temu otrzymaliśmy certyfikację B CorpTM. To dla nas niezwykle ważne wyróżnienie, jednak dziś wiem, że to nie wystarcza – chcemy robić więcej i jesteśmy zdeterminowani, aby wykorzystać naszą firmę również jako siłę napędową dobra. Chociaż jesteśmy dopiero na początku drogi, to nie brak nam zaangażowania i kto wie, może zainspirujemy innych do pójścia w nasze ślady.

Naszym celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 50 proc. do 2030 r. i osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r. Jesteśmy jedną z wiodących marek na rynku kosmetycznym i wellbeing, która oferuje wkłady uzupełniające do swoich produktów. Niedawno ogłosiliśmy również naszą nową inicjatywę – Profit Pledge. Począwszy od 2025 r., przeznaczymy 10 proc. naszego zysku netto za poprzedni rok na wspieranie celów, które poprawiają dobrostan ludzi i planety.

W jakie projekty jesteście zaangażowani jako marka i dlaczego?

W mojej wizji przedsiębiorczości XXI w. nie chodzi tylko o wzrost i zysk, ale przede wszystkim o wpływ, jaki wywieramy. Kultura Rituals koncentruje się na zachowaniu naszego ducha przedsiębiorczości, który napędza nas do podejmowania działań na rzecz społeczeństwa i środowiska – nie dlatego, że inni tego od nas oczekują, ale dlatego, że głęboko wierzymy w robienie tego, co jest właściwe zarówno dla ludzi, jak i Ziemi. Dzięki naszej inicjatywie Profit Pledge mamy nadzieję zainspirować też inne firmy do realizacji tej misji. Ponieważ tylko razem możemy stworzyć systemową zmianę dla dobra ludzi i planety. 

Dzisiejszy świat jest wytrącony z równowagi i od nas wszystkich zależy, czy uda nam się to poprawić, póki jeszcze możemy. Nigdy nie zapomnę momentu, w którym obejrzałem film Davida Attenborough „Życie na naszej planecie”. To zderzenie z surową rzeczywistością dosłownie zwaliło mnie z nóg. Lasy deszczowe są niezwykle ważne w walce ze zmianami klimatu. Niestety wiele z nich jest wylesianych. Dlatego jedną z naszych głównych inicjatyw jest współpraca z Sacred Forests, organizacją zajmującą się zalesianiem Sierra Nevada de Santa Marta w Kolumbii, regionu o wyjątkowej wartości ekologicznej. Jesteśmy zaangażowani w pomoc rdzennej społeczności Arhuaco w odzyskaniu ich ziemi i ochronie 200 tys. ha lasów deszczowych dla przyszłych pokoleń.

Kolejnym druzgocącym doniesieniem były wyniki raportu UNICEF ujawniające, że ponad 166 mln młodych ludzi boryka się z problemami zdrowia psychicznego, przy czym stany lękowe i depresja stanowią ok. 40 proc. tych problemów. Ta wiadomość głęboko nas poruszyła, tym bardziej że dotyka tematu bardzo bliskiego wartościom Rituals. Od razu wiedzieliśmy, że chcemy w tym obszarze zrobić coś więcej, wywierać większy wpływ. Przyszłość dzieci jest naszą przyszłością.

Wraz z fundacją Super Chill stworzyliśmy bezpłatną aplikację, która zapewnia dzieciom i ich opiekunom narzędzia potrzebne do budowania odporności psychicznej. Aplikacja uczy poprzez zabawę, wykorzystując gry i ćwiczenia oparte na praktyce jogi, medytacji, uważności i technikach oddechowych. Dzięki niej dzieci w wieku od sześciu lat uczą się, aby postrzegać swój umysł jako supermoc. To umiejętność, której mogą użyć, by przekształcić poczucie dyskomfortu w chwile relaksu. Celem projektu jest dotarcie do 10 mln dzieci i budownie przyszłego pokolenia opartego na zdrowym i pozytywnym nastawieniu.

Zobowiązaliśmy się również do zwiększenia procentu naszego całkowitego budżetu na pozyskiwanie produktów od dostawców, którzy mają wpływ na społeczeństwo. Od 2011 r. wspieramy działającą w Indiach fundację Tiny Miracles, której celem jest znalezienie kompleksowego rozwiązania problemu ubóstwa i zachęcanie innych do podejmowania działań w tym zakresie. W ramach Profit Pledge wspieramy działania fundacji na rzecz opieki zdrowotnej i edukacji społeczności w Mumbaju. 

Co było najtrudniejsze w podejmowaniu tak odważnych wyzwań na rzecz zrównoważonego rozwoju?

Jednym z największych wyzwań jest znalezienie równowagi pomiędzy luksusem a zrównoważonym rozwojem, do tego bez uszczerbku dla tożsamości marki czy jakości produktu. Naszą wizją jest stworzenie globalnej marki kosmetycznej i wellbeingowej, która udowadnia, że luksus, dobre samopoczucie i zrównoważony rozwój mogą iść w parze.

W Rituals tworzenie wysokiej jakości produktów o niskim wpływie na środowisko wymaga innowacji, znacznych zasobów oraz ponownego przemyślenia tradycyjnych procesów. Jednym z przykładów są wkłady uzupełniające do produktów, które oddają unikalny charakter marki. Do ich stworzenia potrzebne było kreatywne podejście i wykorzystanie najnowszych technologii.

Kolejną trudnością jest zarządzanie percepcją konsumentów. Podczas gdy zrównoważony rozwój jest coraz bardziej ceniony, ważne jest, aby edukować konsumentów, dlaczego te zmiany mają znaczenie i w jaki sposób przyczyniają się do poprawy dobrostanu planety. Dlatego w Rituals tworzymy inicjatywy takie jak Profit Pledge i transparentnie dostosowujemy nasze działania w celu osiągnięcia zerowej emisji netto.

Jak wasze działania są postrzegane nie tylko przez klientów, ale także przez dostawców i firmy, z którymi współpracujecie? Czy chcecie być dla nich inspiracją?

Dążymy do budowania zaufania i silnych relacji nie tylko z naszymi klientami, ale również z dostawcami i partnerami. Konsekwentnie staramy się także wyznaczać standardy uczciwości i innowacyjności, dostarczając wysokiej jakości produkty oraz usługi. Gdy ogłosiliśmy Profit Pledge, jeden z naszych największych dostawców napisał, że jest pod wrażeniem, bo ta inicjatywa udowadnia, że myślimy nie tylko o własnym sukcesie, ale też o otaczającym nas świecie – to najlepszy komplement, jaki mogliśmy usłyszeć! Mamy nadzieję, że naszymi działaniami zainspirujemy tych, z którymi współpracujemy, do podzielania naszej wizji wywierania pozytywnego wpływu na branżę i poza nią.

My Company Polska wydanie 1/2025 (112)

Więcej możesz przeczytać w 1/2025 (112) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ