Aktualne informacje ze świata biznesu. Lipiec 2020

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock
Aktualne informacje ze świata biznesu. Wydanie na lipiec 2020 r.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2020 (58)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Unia wesprze elektryczne ciężarówki?

Europejska branża elektromobilności apeluje do Komisji Europejskiej o silne wsparcie rozwoju elektrycznego transportu, który dość mocno ucierpiał na pandemii. Według jej przedstawicieli właśnie elektromobilność powinna się znaleźć w centrum europejskiego planu ratunkowego po COVID-19.

List otwarty w tej sprawie podpisały m.in. Avere, największa organizacja branżowa zrzeszająca przedstawicieli branży w Europie, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, norweskie stowarzyszenie Elbil, Ikea oraz Fastnen, jeden z największych operatorów ultraszybkich stacji ładowania w Europie. Wśród sygnatariuszy znalazły się też organizacje z Belgii, Bułgarii, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji czy Włoch.

Autorzy listu chcą, by Unia wsparła rynek samochodów elektrycznych m.in. przez zwolnienie aut elektrycznych z VAT. Podobne rozwiązanie wprowadziła niedawno Norwegia i dziś jest światowym liderem elektromobilności. W 2019 r. udział modeli całkowicie elektrycznych wyniósł tam 42,4 proc.! 

Liczą, że do ich apelu przychyli się przewodnicząca KE Ursula von der Leyen, która zapowiedziała wprowadzenie Europejskiego Zielonego Ładu. Także rezolucja Parlamentu Europejskiego zapowiada, że liczący 2 bln euro plan naprawy gospodarczej po pandemii skoncentruje się wokół postanowień Green Deal. Branża oczekuje, że Unia szczególnie wesprze elektromobilność w obszarach dotychczas zapóźnionych, jak segment elektrycznych pojazdów ciężarowych.  

---

Lepsze nastroje wśród przedsiębiorców

Coraz mniej firm planuje zwolnienia, a część przedsiębiorców chce nawet zwiększyć liczbę pracowników – wynika z badania kondycji przedsiębiorców przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny i Polski Fundusz Rozwoju. 

Po pierwszej fali, dość katastroficznych nastrojów wśród polskiego biznesu spowodowanych pandemią, przyszedł czas uspokojenia. Odsetek firm planujących zwolnienia spadł z 28 proc. do 8 proc.  Coraz mniej biznesmenów zamierza też obniżać pensje. O ile pod koniec marca obniżenie wynagrodzeń pracowników planowało 50 proc. firm, o tyle na początku maja takich przedsiębiorstw jest już tylko 21 proc. Niestety nastroje są wyraźnie gorsze wśród małych firm, co świadczy o tym, że duże przedsiębiorstwa okazały się bardziej odporne na kryzys.

---

Dobrze powiedziane: Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club 

Przedsiębiorcy wiedzą, że to nie jest apogeum kryzysu. Ono będzie we wrześniu, październiku. Dotychczasowe wsparcie, kolejne tarcze mogą niestety nie wystarczyć. Firmy, pracodawcy liczą, że rząd przygotowuje się na to, żeby zabezpieczyć miejsca pracy i płace tak, żeby pozwolić ludziom normalnie żyć

---

Polski internet wygrał na pandemii

W pierwszych tygodniach od rozpoczęcia procesu odmrażania gospodarki ruch w sieci ustabilizował się na poziomie ok. 30 proc. wyższym niż przed pandemią – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. To znacznie wyżej niż średnia europejska. – Porównując nasz kraj z Europą, okazuje się, że Polacy są wciąż bardziej intensywnie zanurzeni w rzeczywistości cyfrowej niż ich europejscy koledzy – twierdzi Ignacy Święcicki, kierownik zespołu gospodarki cyfrowej PIE. Polska sieć okazała się też odporna na wzrost liczby użytkowników w czasie epidemii. Kiedy w marcu światowa gospodarka w znacznej mierze przenosiła się do sieci, międzynarodowi eksperci ostrzegali, że „internet może paść”. W związku z tym Komisja Europejska wymusiła nawet na największych serwisach obniżenie jakości streamingu. Choć czarne scenariusze się nie spełniły, to w niektórych krajach prędkość transferu danych wyraźnie spadała (m.in. w Niemczech, we Francji i Włoszech). Na tym tle Polska prezentuje się bardzo dobrze.

Największy boom odnotowały platformy do wideokonferencji. W Polsce najbardziej popularny okazał się Microsoft Teams, wyprzedzając również cieszący się wielkim zainteresowaniem Zoom. Ta ostatnia aplikacja notuje jednak istotne spadki w związku z doniesieniami o tzw. zoombombingu, czyli wrogim przejmowaniu konferencji, związanym z niewłaściwymi ustawieniami prywatności spotkań.

---

Robert Lewandowski chce zarobić na ekologii

Znany piłkarz Robert Lewandowski inwestuje w globalną aplikację ekologiczną LESS_. Służy ona do zakupów i sprzedaży ubrań z drugiej ręki. W ciągu dziesięciu miesięcy zainstalowało ją 465 tys. osób. Twórcami LESS_ są Mateusz Oleksiuk, były menedżer audytu w Deloitte, oraz Dawid Urban, współzałożyciel e-Smoking World, a obecnie właściciel m.in. Take & Go. – Fakt, że Robert zainwestował w naszą aplikację, to dobry prognostyk, ponieważ do 2023 r. zamierzamy zrobić z LESS_ markę globalną – mówi Dawid Urban. LESS_ mocno podkreśla swój ekologiczny charakter i wsparcie dla gospodarki obiegu zamkniętego przejawiające się w dawaniu ubraniom drugiego życia.

---

WAŻNA DATA: 2033 rok

 

W tym roku ma ruszyć pierwszy reaktor atomowy według zapowiedzi Ministerstwa Klimatu

---

Morze wygrało z górami

Nadmorskie miejscowości wypoczynkowe są atrakcyjniejszym celem inwestycji branży turystycznej niż polskie góry – wynika z analizy rynku polskiej bazy noclegowej. Wydawałoby się, że skoro miejscowości nadmorskie są odwiedzane głównie w sezonie letnim, zaś góry przez cały rok, powinno być odwrotnie. W 2018 r. pod względem liczby wykupionych przez turystów noclegów najpopularniejszym powiatem okazał się kołobrzeski, dopiero za nim tatrzański i nowosądecki.  

Zdaniem specjalistów pandemia koronawirusa sprawiła, że coraz więcej osób rozważa możliwość zakupu wakacyjnego apartamentu w kraju. To także doskonała inwestycja, zwłaszcza jeśli nieruchomość znajduje się nad morzem. Tym bardziej że – jak pokazują statystyki – średni pobyt nad morzem trwa od pięciu do siedmiu dni, zaś w górach o kilka dni mniej.

---

Aplikacją w pandemię

Aplikacje jutra – to nazwa konkursu zorganizowanego przez Polski Fundusz Rozwoju.  Do 15 lipca 2020 r. uczestnicy mogą zaprojektować aplikację, która pomoże walczyć ze skutkami kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19. – Chcemy bazować na olbrzymiej wiedzy informatycznej, która jest w Polsce – mówi Eliza Kruczkowska, dyrektor departamentu rozwoju innowacji. PFR, nie obejmując udziałów, chce sfinansować najlepsze projekty. Wśród przykładowych wyzwań Fundusz podaje m.in. stres pourazowy wywołany izolacją społeczną, problem z monitorowaniem zdrowia i leczeniem osób cierpiących na choroby przewlekłe, kulturę, rozrywkę i nowe formy spędzania wolnego czasu podczas pandemii, pomoc w codziennych sprawach samotnym osobom starszym lub chorym. W grudniu, w czasie Gali Finałowej, PFR wybierze zwycięzców, którym sfinansuje stworzenie prototypów aplikacji (MVP). 

---

3 pytania do eksperta:

Odpowiada Grzegorz Waszkiewicz, członek zarządu Krajowego Biura Obsługi Roszczeń Ubezpieczeniowych, broker ubezpieczeniowy (BezpieczenstwowBiznesie.pl)

Aby zgodnie z zapisami ustawy wybrać instytucję finansową, która będzie zarządzać PPK w danej firmie, każdy pracodawca zobowiązany jest przeprowadzić w tym celu konsultacje z pracownikami. Jak to robić w czasie pandemii?

Rzeczywiście podstawowym problemem w czasie trwania, ale i wygaszania epidemii jest obawa przed kontaktem w mniejszych lub większych grupach, co w pierwszym momencie wyklucza szansę skutecznego wyboru pracowniczej reprezentacji konsultacyjnej. W praktyce okazało się jednak, że kiedy zaproponowałem pracodawcom krótkie szkolenie dla pracowników z podstawowych zasad z jednoczesnym wyłonieniem reprezentacji ds. wyboru PPK z wykorzystaniem platform konferencyjnych takich jak Skype, Teems czy Zoom, w zebraniach zaczęło uczestniczyć znacznie więcej osób niż tradycyjnie. Zaproszenie na spotkanie wysyła e-mailem pracodawca, do którego ja, jako ekspert, tylko dołączam i przejmuję prowadzenie. 

Taka forma się sprawdza?

Tak! Pracownicy zadawali wiele pytań, weryfikując na bieżąco wiele stereotypów o PPK zaczerpywanych bezpośrednio z sieci internetowej czy innych mediów. Mając na tym etapie zaangażowane osoby, nie było problemów z wyborem reprezentacji pracowników i przegłosowaniem online kandydatów. Podobnie, czyli z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, przebiegały konsultacje co do ostatecznego wyboru operatora PPK. 

A co z protokołami?

Podpisywane są później w formie obiegowej, odpowiednio przez wybranych członków reprezentacji i przedstawicieli pracodawcy. Aby odciążyć finansowo zarówno pracodawców, jak i pracowników, termin wdrożenia PPK drugiego etapu został oficjalnie przesunięty o pół roku, łącząc etapy drugi i trzeci. W konsekwencji w III i IV kwartale bieżącego roku zaangażuje się we wdrożenia PPK blisko 80 tys. firm zatrudniających od 20 do 250 osób. Sytuacja z COVID-19 wymusiła zmiany terminów, ale i przekonała, że konsultacje online mogą być tańsze, szybsze i efektywniejsze.

---

Lepsze jutro British American Tobacco 

„Lepsze jutro” – to hasło nowej strategii, której wdrażanie rozpoczął koncern British American Tobacco. Producent wyrobów tytoniowych chce ograniczyć negatywny wpływ produktów na konsumentów oraz wzmacnia swoje działania na rzecz ochrony środowiska, chce też być firmą jeszcze bardziej społecznie odpowiedzialną. 

A Better Tomorrow 

BAT to olbrzymia sieć multibrandowa, która dostarcza tytoń i inne produkty nikotynowe milionom użytkowników na świecie. Jest liderem rynku w ponad 50 krajach i ma fabryki w 48. Firma produkuje najważniejsze marki papierosów i wciąż poszerza ofertę o potencjalnie mniej szkodliwe produkty, do których zaliczane są papierosy elektroniczne i urządzenia do podgrzewania tytoniu. Strategia pod hasłem: „A Better Tomorrow” ma poszerzyć gamę wyborów. – Coraz bardziej istotnym trendem jest dziś ograniczanie ryzyka związanego z używaniem tradycyjnych wyrobów tytoniowych, dlatego naszym celem jest zwiększenie przychodów z produktów alternatywnych, a tym samym ograniczenie wpływu naszej działalności na zdrowie – mówi Marcin Mielcarz, szef sieci sprzedaży BAT. – Lepsze jutro to także zapewnienie zrównoważonego rozwoju. Chcemy zrealizować wiele zobowiązań środowiskowych i społecznych, wśród których jest osiągnięcie do 2030 r. neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. W rezultacie przechodzimy od działalności, w której zrównoważony rozwój zawsze był ważny – do działalności, w której jest on priorytetem – dodaje. Z inicjatywy BAT w Poznaniu działa eSmoking Institute, pierwsza w Europie instytucja wyspecjalizowana w badaniu płynów i aerozoli stosowanych w e-papierosach. Jest on powiązany z należącą do BAT największą siecią dystrybucji papierosów elektronicznych w Europie – e-Smoking World. – Dzięki kompleksowym analizom laboratoryjnym jesteśmy w stanie oferować produkty o potencjalnie mniejszej szkodliwości dla palaczy, jak e-papierosy Vype – mówi Marcin Mielcarz. Kształtowaniu coraz bardziej świadomego konsumenta służyć ma też kampania Masz Wybór (www.maszwybor.pl), za którą stoi koncern.

My Company Polska wydanie 7/2020 (58)

Więcej możesz przeczytać w 7/2020 (58) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ