Spotkanie dwóch światów – innowacji i rynku kapitałowego, czyli GPW Venture Network Day

GPW Network Day, fot. PAP
GPW Network Day, fot. PAP
9 października Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie zmieniła się w polskie centrum startupów. Podczas GPW Venture Network Day organizatorzy połączyli wielki i mały biznes.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

- Giełda zupełnie się zmieniła - dziś rządzą tu startupy. Duża frekwencja, pomimo, że jest to pierwsze tego typu spotkanie, pokazuje, że trafiliśmy w potrzeby rynku. Małe firmy czy startupy, które rozważają debiut na Giełdzie potrzebują dużych firm, naszych emitentów i na odwrót duże firmy potrzebują tych mniejszych – powiedział podczas otwarcia wydarzenia Marek Dietl, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. 

W wydarzeniu wzięło udział łącznie prawie tysiąc osób reprezentujących startupy, duży biznes, świat technologii i innowacji oraz instytucje wspierające ekosystem. Wydarzenie było także oficjalną premierą GPW Venture Network, czyli nowej inicjatywy Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

-  Głównym założeniem programu jest wsparcie projektów startupowych w realizowaniu celów finansowych oraz zapewnienie jego uczestnikom dostępu do networkingu, a także  stworzenie miejsca wymiany doświadczeń i platformy kreacji nowych kierunków rozwoju polskiego ekosystemu.  Program, będący elementem realizacji strategii GPW na lata 2023-2027, ma również na celu poszerzenie oferty GPW w zakresie dotarcia do przedsiębiorstw na każdym etapie rozwoju, skupiając takie podmioty jak startupy, fundusze VC, aniołów biznesu, akceleratory – podkreślił Ignacy Bobruk, szef GPW Venture Network oraz pomysłodawca GPW Venture Network Day.

Partnerstwa innowacyjne

Właśniemożliwości połączenia startupów z dużymi firmami, dla wspólnych korzyści obu tych sektorów i przybliżenia startupów do świata spółek giełdowych, dotyczyła pierwsza debata GPW Venture Network Day. –  Stajemy się firmami technologicznymi, ale wszystkiego nie zrobimy sami. Współpraca z młodymi biznesami jest jednym z modeli, by dostarczać najlepsze technologie do organizacji i zabezpieczyć bardzo istotne potrzeby. Nie wierzę w innowacje dla innowacji - mówiła Paulina Skrzypińska, Chief Innovation Officer w BNP Paribas Bank Polska.

- Pracujemy nad platformą, która ma połączyć duży i mały biznes. Do tej pory organizowaliśmy spotkania, w których przekonywaliśmy, dlaczego duże firmy powinny otworzyć się na startupy i co mogą z takiej współpracy mogą uzyskać. My także, jako Giełda, wspieraliśmy  startupy w pilotażowych wdrożeniach, widzieliśmy pozytywny efekt takiej działalności i dlatego chcemy dziś być platformą networkingową dla obu tych światów– mówił Ignacy Bobruk, szef GPW Venture Network oraz pomysłodawca GPW Venture Network Day.

Tomasz Snażyk, prezes Startup Poland zaprezentował także raport „Jeśli nie CVC, to co”, w którym pokazano różne możliwości i modele związane ze współpracą ze startupami ze strony biznesu – niekoniecznie wiążącego się z dużymi nakładami inwestycyjnymi.

W kolejnej debacie dyskutowano o „ścieżkach finansowania startupów”. Uczestnicy podkreślali, że mimo trudnej sytuacji na rynku, pojawia się mnóstwo inicjatyw, wspierających początkujące biznesy. – Wyceny startupów zostały obniżone, ale to okazja dla aniołów biznesu. Oni dziś szukają okazji, tanie firmy z potencjałem, bo liczą na spore zyski. Inwestorzy dziś szukają ciekawych projektów, wciąż pojawiają się nowi, ale ten proces jest dłuższy i są bardziej wybredni – powiedział Dominik Krawczyk, dyrektor operacyjny i członek zarządu Cobin Angels. 

Organizatorzy przygotowali także dyskusję o potencjale rozwoju startupów impactowych, czyli takich, które w ramach swojej misji chcą pozytywnie wpłynąć na świat. – Trudno jest porwać ludzi: pracowników, inwestorów, kontrahentów, bez odpowiedzenia na pytanie – po co istniejemy, jaka jest nasza misja, co wnosimy do świata – mówiła Zofia Dzik, inwestorka, strategiczna myślicielka, fundatorka Instytutu Humanites-Człowiek i Technologia. – Widzę zmianę świadomościową, także w dużych funduszach – powiedziała.

W czasie wydarzenia dyskutowano także o możliwościach współpracy z firmami z Ukrainy. Uczestnicy podkreślali, że nasze firmy mimo wszystko nie robią wiele, by już teraz skorzystać na współpracy z lokalnymi biznesami. – Pieniądze to nie wszystko. Mimo dostępnych pieniędzy, naukowcy często nie mają ochoty na podjęcie ryzyka komercjalizacji pośredniej, na założenie spółki – mówiła podczas sesji poświęconej tematowi nauki i biznesu Magdalena Bohusz-Boguszewska, dyrektorka Departamentu Komercjalizacji w Sieć Badawcza Łukasiewicz. 

Cykl dyskusji zamknęła sesja poświęcona tematyce ekspansji międzynarodowej polskich pomysłów. – Wychodzenie polskich startupów za granicę nie jest czymś egzotycznym. Zmieniło się to, że coraz częściej to kolejny biznes founderów, mających już praktyczne doświadczenia z wyjściem z inwestycji – tłumaczył Michał Heromiński, radca prawny, partner KDKH.

Nie tylko debaty

GPW Venture Network Day było również przestrzenią do networkingu. Przykładowo, w holu Centrum GPW zorganizowano przestrzeń wystawienniczą, a na dwóch dodatkowych scenach przygotowano wystąpienia – zarówno startupów, pod nazwą „Pitch Studio”, jak i „Reverse Pitch Studio”, czyli prezentacje programów współpracy ze stratupami  dużych podmiotów, w tym tych notowanych na GPW. Dzięki budowanym przez lata relacjom międzynarodowym GPW Venture Network Day uzyskało tytuł wydarzenia ambasadorskiego dla paryskiego Viva Technology, największego wydarzenia startupowego w Europie.

Organizatorem GPW Venture Network Day była Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Głównym partnerem ekosystemowym była Fundacja Startup Hub Poland. . Partnerem strategicznym był KGHM Polska Miedź,natomiast partnerem instytucjonalnym Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). My Company Polska była patronem medialnym wydarzenia.

 

Partnerami wspierającymi wydarzenia byli: BNP Paribas Bank Polska, NCBR Investment Fund ASI, NCBR Akces, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Wśród partnerów ekosystemowych znaleźli się: COBIN Angels, Fundacja Innovations Hub, Fundacja Startup Poland, inQUBE Uniwersytecki Inkubator Przedsiębiorczości, Park Technologiczny Koszalin, Fundacja Fundusz Współpracy, Startup Wrocław, Tangent Line, Youth Business Poland, Ekipa Investments, EUCON Grupa Prawnicza, Fundequate, HugeTECH, Startup Voice oraz Porozumienie Spółek Celowych.  

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ