Globalny fintech w warszawskim biurze. Jak wygląda praca w międzynarodowym zespole?
Evgeny Chamtonau i Aliaksandr Horlach, SPOKO.app fot. materiały prasoweObecnie przekazy pieniężne poprzez Spoko.app można realizować z 32 do 45 krajów. Usługa umożliwia transfer pieniędzy np. do Nigerii, Armenii, Azerbejdżanu, Gruzji, Indii, Kazachstanu, Rosji czy Turcji. Systematycznie rośnie również liczba użytkowników - jest to już ponad 500 tys. klientów, podczas gdy w maju ubiegłego roku było to 100 tys. osób.
Różnorodność i elastyczność
Skala działalności fintechu powoduje, że również zespół jest międzynarodowy. Firma umożliwia klientom kontakt z konsultantami poprzez wiele popularnych na całym świecie kanałów komunikacji m.in. Messenger, WhatsApp, ale również takich jakich używają lokalne społeczności. Wszystko po to aby pomóc klientowi jak najszybciej i rozwiązać jego problem. Bardzo dobra znajomość języka angielskiego jest dla pracowników niezbędnym minimum, ponieważ ci, którzy pracują z użytkownikami aplikacji muszą znać języki, które pozwolą porozumieć się z osobami we wszystkich krajach. Dlatego Spoko.app zatrudnia ekspatów, którzy pozwalają lepiej rozumieć nie tylko język, ale również kulturę i oczekiwania użytkowników aplikacji.
Międzynarodowy charakter organizacji powoduje, że duże znaczenie odgrywa możliwość pracy zdalnej, która zdobyła znaczną popularność podczas pandemii koronawirusa i okazała się udanym rozwiązaniem. Było to szczególnie pomocne podczas pierwszej fali pandemii, w trakcie której założyciele pomimo przebywania z dala od warszawskiego biura mieli pełną swobodę w prowadzeniu firmy.
– Jeszcze niedawno praca w międzynarodowym środowisku była domeną światowych korporacji, ale rynek pracy w ostatnich latach zmienił się diametralnie. Obecnie mniejsze firmy technologiczne od początku działalności są skoncentrowane na globalnym świadczeniu swoich usług, co zachęca młodych ludzi do budowania kariery w takich miejscach – mówi Paweł Pełtak, Head of HR w Spoko.app. I dodaje: – Praca w fintechu to duża elastyczność i zupełnie inne podejście do pracownika, jego potrzeb i rozwoju niż w dużych, mniej „zwinnych” instytucjach. Możliwość zdobywania doświadczenia na międzynarodowych rynkach jest dla kandydatów dużą zachętą. Z drugiej strony, jest to również spore wyzwanie, ponieważ firma szybko się rozwija i mimo głównej strategii, jest elastyczna oraz na bieżąco weryfikuje swoje założenia, dlatego pracownicy również muszą być przygotowani na mnogość nowych zadań.
Obecnie w fintechu pracuje prawie 40 osób, wśród których są m.in. Białorusini, Ukraińcy, Turcy, Nigeryjczycy, Rosjanie i Polacy. Zajmują oni stanowiska związane z obsługą klientów oraz w zespole IT, który dba zaplecze technologiczne systemu i aplikacji do przekazów pieniężnych. Już teraz firma poszukuje m.in. Mobile Testera, który zajmie się testowaniem aplikacji mobilnej i webowej oraz analizą i raportowaniem błędów. Spoko.app buduje teraz własny zespół deweloperski, dlatego w najbliższych miesiącach firma zamierza zatrudnić kolejne 10 osób m.in. na stanowiskach Chief Technology Officer, Mobile Team Leader, Senior Java Developer, iOS Developer i Android Developer, które będą odpowiadać za dalszy rozwój produktu.
Praca w polskim fintechu, którego skala biznesowego rozwoju nabiera tempa, to unikalna szansa, aby zbudować swoją karierę na szczeblu międzynarodowym i zdobyć kompetencje na przyszłość. Firma wciąż swoim charakterem bardziej przypomina startup niż dużą instytucję, dlatego od pracowników oczekuje się gotowości do podejmowania wielu zadań, zamiast realizowania wąskiego wycinka pracy. Dodając do tego pełen energii, młody zespół powstaje recepta na znalezienie pracy, które przez wiele lat dostarczy ciągłych wyzwań.