Erli rośnie mimo spowolnienia? "Nasz model biznesowy jest odporny na zawirowania ekonomiczne"
Adam Ciesielczyk, ErliPlatforma Erli.pl, osiągnęła w 2022 r. ponad 470 mln zł GMV oraz przekroczyła 2,7 mln sprzedanych produktów. Dodatkowo, firma w porównaniu do 2021 roku podwoiła liczbę zarejestrowanych użytkowników, co przełożyło się na 2,5-krotny wzrost liczby transakcji.
Erli.pl chwali się wynikami
Istniejący od marca 2020 roku marketplace powiększył w ubiegłym roku grono sprzedawców o niemal 3/4 do 15 tys. zarejestrowanych sklepów. Jak wynika z danych, przeciętnie miesięcznie sklep online odwiedza ponad 5,5 mln użytkowników W mijającym roku najpopularniejszą kategorią zakupową na platformie był dom i ogród – w 2022 roku nastąpił jej dynamiczny rozwój, czego efektem był ponad dwukrotny wzrost liczby oferowanych produktów.
Zmianie uległa również liczba zarejestrowanych użytkowników, która w ubiegłym roku niemal się podwoiła – wzrost o 97% r/r (1,4 mln kupujących). Z kolei liczba transakcji przeprocesowanych przez Erli zwiększyła się 2,5-krotnie (+137% r/r), co przełożyło się na ponad 2,7 mln sprzedanych towarów. Na koniec poprzedniego roku platforma osiągnęła wynik 470 mln zł GMV.
– 2022 rok dla branży e-commerce z pewnością nie był łatwy. Przyczyniła się do tego przede wszystkim wszechobecna inflacja. Konsumenci coraz częściej szukali sposobów na obniżenie swoich codziennych kosztów, przez co wstrzymywali się z decyzjami zakupowymi. Ta sytuacja sprawiła, że uchodzące za biznesowego „samograaja” e-commerce przestało być niezawodnym sposobem na biznes. Nastał czas, gdy gospodarka powiedziała „sprawdzam” i niektóre modele biznesowe w tej sytuacji okazały się niewydolne. Skutkiem było między innymi wycofanie się wiodących graczy z rynku - mówi Adam Ciesielczyk, prezes Erli.
- Model biznesowy, na którym opiera się platforma Erli jest odporny na zawirowania ekonomiczne. Tworząc Erli zależało nam na tym, aby nasz marketplace był realnym wsparciem dla sprzedających i szansą na tańsze zakupy dla kupujących. Zdawaliśmy sobie sprawę, iż musimy zaoferować zupełnie nowy, inny jakościowo model relacji biznesowej w e-commerce. I takie założenie idealnie się odnajduje w dzisiejszych, trudniejszych dla gospodarki czasach. W wyniku naszych działań tylko w 2022 roku na platformie rejestrowało się ponad 5 tys. nowych sprzedawców.
Erli Campaigns przyciągnęło 5 tys. sprzedających
- Idealnym przykładem takiego podejścia jest wdrożony przez nas w połowie 2022 roku Erli Campagins - program oparty o najlepiej funkcjonujące rozwiązania reklamowe na rynku i rozwiązanie dla e-sklepów pozwalające realnie zwiększyć ich sprzedaż. Obecnie już ponad 54% naszego GMV realizowane jest wspólnie z naszymi sprzedawcami w ramach Erli Campaigns, a średni ROAS (czyli wskaźnik zwrotu z wydatków na reklamę) prowadzonych kampanii wynosi ponad 3500! To najlepiej pokazuje, jak duże znaczenie w aktywacji sprzedaży ma uruchomiony przez nas program wsparcia przedsiębiorców, ale również jak ważne są kompetencje i wiedza zespołu ERLI w tym obszarze – podkreśla Adam Ciesielczyk.
- Ponadto, jak na stosunkowo krótko funkcjonujący marketplace możemy się pochwalić imponującym wzrostem liczby zarejestrowanych użytkowników – w ub.r. podwoiliśmy ich liczbę, dzięki czemu odnotowaliśmy prawie 2,5 razy więcej transakcji niż w 2021 roku - dodaje.
Obecnie na platformie Erli.pl sprzedaż prowadzi ponad 15 tysięcy sprzedawców oferujących klientom ponad 15 mln produktów. Zbudowanie grona partnerów handlowych i dostępnego asortymentu było możliwe dzięki wdrażanemu przez Erli modelowi biznesowemu. Zakłada on pakiet dla sprzedawców, które mają na celu obniżenie kosztów sprzedaży. Zestaw tych narzędzi obejmuje w szczególności – niższe prowizje, brak opłat za procesowanie płatności, jak również dopłaty do kosztów logistycznych w ofercie Erli Pro, realizowane we współpracy z InPost, oraz darmowy kreator sklepu internetowego z własną subdomeną, dostępne w pakiecie Erli Shop. Uzupełnieniem tych narzędzi jest program Erli Campaigns, pozwalający znacznie obniżyć koszty reklamy oferowanych produktów dzięki dopłatom Erli do kampanii (w tym 3000 zł na start i 100% zwrotu prowizji na cele kampanii).
– Wdrożenie programów wsparcia sprzedawców przełożyło się na wzrost liczby odwiedzających nasz serwis – miesięcznie ponad 5,5 mln użytkowników znajduje najtańsze oferty zakupu produktów na Erli. To efekt m.in. wydatków przeznaczonych na reklamę online, w szczególności w ramach Erli Campaigns. W ubiegłym roku przeznaczyliśmy ponad 60 mln zł na wsparcie kampanii produktów naszych sprzedawców, zaś w pierwszym półroczu 2023 roku na kupony programu przygotowaliśmy kolejne 40 mln zł – mówi Adam Ciesielczyk.
- W tym roku już poszerzyliśmy Erli Campaigns o ponad 200 tysięcy nowych wydawców reklamowych. Planujemy również uruchomienie kolejnych projektów ukierunkowanych przede wszystkim na wzrost dynamiki sprzedaży naszych partnerów handlowych oraz na poszerzenie oferty produktowej platformy Erli - dodaje.
Strategia Erli
Celem firmy na najbliższe lata jest osiągniecie drugiej pozycji wśród platform sprzedażowych online w Polsce.
– Zamierzamy nadal sukcesywnie realizować swoja strategię rozwoju, która jak widać przynosi wymierne korzyści dla nas i naszych partnerów biznesowych. W najbliższym czasie będziemy informować o nowych inicjatywach, które pomogą nam w utrzymaniu wysokiego tempa wzrostu. W bieżącym roku zamierzamy również zintensyfikować działania mające na celu podniesienie świadomości marki Erli wśród konsumentów. Celem na koniec roku jest przekroczenie bariery miliarda złotych GMV i 6 mln sprzedanych produktów, a w perspektywie dwuletniej mamy plan podwoić te wyniki. Jestem przekonany, że już niedługo będziemy mogli zakomunikować o kolejnych ważnych wydarzeniach w historii Erli – zapowiada Adam Ciesielczyk.