System płatności mobilnych BLIK ma już milion użytkowników
Źródło: newseria.plPonad milion zarejestrowanych użytkowników oraz blisko 10 tys. transakcji dziennie obsługuje już uruchomiony w lutym system płatności mobilnych BLIK. Oprócz banków mogą dołączać do niego także placówki handlowe.
– Przekroczyliśmy pierwszy milion użytkowników zarejestrowanych w bazach danych systemu płatności mobilnych BLIK – informuje agencję Newseria Inwestor Grzegorz Długosz, prezes zarządu spółki Polski Standard Płatności. – Chwalimy się tym, bo po pół roku od uruchomienia systemu mamy już ponad milion transakcji i zbliżamy się do około 10 tys. dziennie. Każdego miesiąca banki dokładają nam prawie sto tysięcy nowych użytkowników. Ale liczymy, że rozwój poparty akcjami promocyjnymi dopiero następuje w takiej skali, jakiej byśmy sobie życzyli.
System płatności mobilnych BLIK wystartował na początku lutego. Dwa lata wcześniej Alior Bank, Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski podpisały porozumienie w sprawie strategicznej współpracy – utworzenia wspólnego standardu płatności mobilnych. Uzgodniono, że jego podstawą będzie system IKO PKO Banku Polskiego, który funkcjonuje na rynku od marca 2013 roku, rozbudowany o elementy umożliwiające dołączenie do niego innych partnerów. W połowie października 2013 roku w projekt włączyła się Krajowa Izba Rozliczeniowa, która obecnie zapewnia infrastrukturę teleinformatyczną oraz odpowiada za realizację rozrachunku w systemie ELIXIR na rzecz uczestników systemu BLIK.
– Oczywiście interesują nas miliony użytkowników – zapewnia Grzegorz Długosz. – Obecnie nasi założyciele mają około czterech milionów klientów w swojej bankowości mobilnej. Liczymy, że większość z nich, jeśli nie wszyscy, w ciągu roku, dwóch lat, zaczną korzystać z systemu BLIK. Mamy nadzieję na kilka milionów użytkowników do końca 2017–2018 roku.
BLIK, jak przekonuje Grzegorz Długosz, jest otwartym systemem płatności mobilnych. W maju br. dołączyła do niego pierwsza instytucja finansowa niebędąca właścicielem Polskie Płatności Mobilne – Getin Bank. Jeszcze w br., jak przypuszcza Grzegorz Długosz, jego klienci powinni uzyskać dostęp do BLIK.
Obecnie w systemie funkcjonuje ponad 130 tys. terminali POS (z ang. Point of Sale, czyli punkty sprzedaży) w stacjonarnych placówkach handlowych, ponad 25 tys. w sklepach internetowych i przeszło 15 tys. bankomatów.
– BLIK jest systemem kompleksowym, czyli może być używany w bankomatach, od których zazwyczaj użytkownicy telefonów komórkowych zaczynają przygodę z BLIK-iem, przez internet, sklepy stacjonarne i przelewy P2P [między poszczególnymi osobami – red.] – tłumaczy Grzegorz Długosz ze spółki Polski Standard Płatności. – Uważamy, że tylko kompleksowość i uniwersalność może spowodować, że BLIK będzie lepszym rozwiązaniem niż inne płatności bezgotówkowe. Nie stawiamy tylko na jeden segment, na przykład internet, chociaż daje on w tej chwili świetne wskaźniki wzrostu. Chcemy, by w każdym z czterech segmentów użytkownicy znaleźli coś dla siebie. Po pewnym czasie okaże się, który jest najbardziej popularny.