raport
zobacz inne tematyDoświadczenie? Jak najszybciej!
Wymarzony model pracownika teraz i w nadciągającej przyszłości: nadąża za tempem zmian na świecie, rozumie ich sens, czerpie z nowych możliwości. Jednocześnie nie poddaje się dyktatowi technologii i docenia relacje międzyludzkie. A jeśli wkracza na rynek pracy, to ma za sobą edukację praktyczną.
Możliwe, że nie będzie szefa
Zmienia się nie tylko technologia czy gospodarka, ale i nasza świadomość, co wpływa na styl życia, pracowania i prowadzenia biznesu. Jak będzie zorganizowana praca w przedsiębiorstwie przyszłości? Prawdopodobnie bardzo po partnersku.
Jak będziemy pracować w przyszłości
Jak na rynek pracy wpłyną migracje, rozwój technologii, zmiany w globalizacji? Co będzie za kilka lat, a co w następnym stuleciu? Zapowiada się, że w najbliższej i ciut dalszej przyszłości praca będzie szukać pracownika... a pracownik pracy.
Banki gotowe na nowe
Rynkiem finansowym interesuje się coraz więcej inwestorów i przedsiębiorców. Czy w takim razie startupy specjalizujące się w technologiach online do realizacji usług finansowych stanowią zagrożenie dla tradycyjnych banków? I tak, i nie.
W mobilnej odsłonie
Firmy, które sprzedają online, również tym, którzy kupują przez urządzenia mobilne, mają dziś ułatwione zadanie. Wystarczy kilka usług FinTech i mogą obsługiwać wiele zamówień, nawet jeśli cały biznes prowadzi w nich tylko jeden człowiek.
Taniej i łatwiej
Małe i średnie firmy mogą korzystać z wielu nowoczesnych i często zautomatyzowanych usług finansowych, jak zarządzanie portfelem inwestycyjnym, wymiana walut, pożyczki społecznościowe itd. Te usługi nie tylko są łatwe w obsłudze czy upraszczają życie, ale zazwyczaj są również tańsze niż ich starsze odpowiedniki.
Marsz cyfrowo-finansowy
Za sprawą nowych technologii finansowych świat przeobraża się na naszych oczach, a to dopiero początek.
Nie tylko Facebook
W Polsce działa całkiem sporo serwisów społecznościowych, z których część, choć nie tak popularna wśród internautów jak Facebook czy YouTube, też może spełnić swoje zadanie jako miejsce prowadzenia działań promocyjnych. Omawiamy niektóre z nich.
Przekuwanie fanpejdża w sprzedaż
Czy strona profilowa firmy na Facebooku, zwana fanpejdżem, może generować jej sprzedaż? Tak, ale tylko gdy firma ta ma już bazę oddanych jej klientów, którzy mogą być zainteresowani treściami, jakie tam zamieści. A najlepiej, gdy fanpejdż jest elementem szerszej marketingowej strategii.
Czy social media sprzedają?
Promowanie sprzedaży w mediach społecznościowych potrafi się wyraźnie przełożyć na jej wzrost i związane z tym zyski w gotówce, czasami zresztą bardzo niskim kosztem. Dowodzą tego opisane niżej przypadki.
Secure future
Monitoring wizyjny odróżniający dym od kłębów pary wodnej, wyrafinowane rozwiązania biometryczne, rozszerzona rzeczywistość. Nasze życie i mienie chronią (lub niebawem będą chronić) coraz bardziej zaawansowane technologicznie systemy.
Wielki Brat patrzy (i nie tylko)
Dom albo mieszkanie, lecz również biuro bądź magazyn – każdy rodzaj pomieszczenia można dziś stosunkowo niedrogo objąć nadzorem. Z jednej strony zahacza to o naruszenie prywatności, ale z drugiej np. czujniki wody lub dymu mogą nas uchronić przed wielkim niebezpieczeństwem. Zwłaszcza że potrafią bardzo szybko reagować.
Wszystko jak na dłoni - za grosze
Kamera to najbardziej popularny element systemu monitoringu. Jest na tyle rozpowszechnionym urządzeniem, że prostą, lecz spełniającą swoje zadanie instalację można zbudować samodzielnie. Na dodatek – niewielkim kosztem.
Magazyn w sercu Europy
Szybko przybywa u nas powierzchni magazynowych, a deweloperzy zaczynają wreszcie dostrzegać mniejszych najemców. Ale wyzwaniem dla MSP jest nie tylko znalezienie odpowiedniego magazynu, lecz także nowoczesne zarządzanie nim w obliczu coraz większych wymagań klientów i zmian wprowadzanych przez konkurencję.
Zaawansowana sztuka współpracy
Kilkanaście lat temu o łańcuchach dostaw wspominano rzadko – raczej mówiło się po prostu o logistyce, a w firmach oddzielnie traktowało działy produkcji, zakupów, logistyki itp. Dzisiaj te wszystkie części powinny zgrywać się w jeden zintegrowany organizm – dźwignię przewagi konkurencyjnej.
Więcej, szybciej, łatwiej
W sukurs firmom pragnącym zdobyć i utrzymać lojalnych klientów przychodzi technologia. Sprawdźmy, do czego mogą się przydać systemy CRM, usługi e-mail marketingu, platformy do programów lojalnościowych czy geolokalizacja.
Opiekun i doradca
Organizację całego programu lojalnościowego lub jego części można powierzyć wyspecjalizowanemu partnerowi zewnętrznemu. Warto to rozważyć, zwłaszcza gdy ów partner jest w stanie być istotnym wsparciem dla naszego biznesu.
Satysfakcja, emocje i relacje
Lojalność klienta to owoc jego pozytywnych doświadczeń związanych z daną firmą, marką, produktem czy usługą. Dziś jednak trudno utrzymać ją przez długi czas, szczególnie lojalność konsumentów, bo klienci biznesowi są dużo wierniejsi.
Daniny małej firmy
Mali przedsiębiorcy – szczególnie ci, którzy otworzyli działalność w tym roku – mają do dyspozycji kilka rozwiązań dotyczących podatków, które pozwalają zaoszczędzić pieniądze. Kiedy faktycznie można i warto z nich skorzystać?
Trzy sposoby na kredyt
Kredyt w rachunku firmowym to popularny sposób na rozwiązanie czasowych problemów z płynnością i zarazem najtańszy, jeśli chodzi o bankowe pożyczki. Najlepiej jednak tej płynności nie stracić. Podpowiadamy trzy sposoby na obniżenie wydatków przedsiębiorstwa i koszty związane z niewypłacalnością odbiorców.
Żeby zakupy były jak tlen
Przedsiębiorstwo powinno mieć strategię kosztową swoich zakupów – zwłaszcza że stanowią one zwykle dużą część jego wydatków. Ale nie wystarczy je zaplanować. Trzeba je także powiązać z celami całej firmy. Inaczej biznes może stracić oddech, nawet gdy zetniemy wydatki do minimum.
W delegacji i restauracji
Jak wynika z badań Amadeus Polska, w zeszłym roku swoje wydatki służbowe starała się ograniczyć jedna trzecia rodzimych firm, z czego przytłaczająca większość o co najmniej 8 proc. Przedsiębiorstwom coraz częściej chodzi też o lepsze zarządzanie tymi kosztami, a nie po prostu o toporne cięcia.
Biuro warte wyprawki
Skupiając się na głównej działalności firmy, nieraz zapominamy o jej zapleczu. Nie zwracamy już takiej uwagi na „drobiazgi”, jak rosnące zużycie prądu czy papieru do drukarek. To przecież grosze – myślimy. I mylimy się, bo biurowa infrastruktura potrafi pochłaniać duże sumy.
Oszczędności zaklęte w energii
Na energii elektrycznej czy gazie można w Polsce sporo zaoszczędzić. Na razie jednak z takich możliwości korzysta zaledwie garstka firm. Inaczej jest w przypadku paliwa do samochodów – tu widać dużo większą gospodarność.
Syndrom zębatki
O co chodzi z tą optymalizacją kosztów w firmie? Po pierwsze i po drugie, o dobrą komunikację.
Eksport w stylu zen
Wyślij towar do Chin i z konfucjańskim spokojem czekaj na zapłatę – strategia rozwoju tyleż dalekowschodnia, co karkołomna. Lepiej zgłębić tajniki biznesowego feng shui i ubezpieczyć transakcję.
Znajdź dobrego partnera
Chińczycy zazdrośnie strzegą swojej gospodarki, bazując w dużej mierze na rodzimych producentach i dystrybutorach oraz stosując praktyki protekcjonistyczne w wielu branżach. Do tego natężenie konkurencji jest za Wielkim Murem dużo większe niż w UE czy USA. Lecz ze względu na skalę tego rynku zdecydowanie warto na nim zaistnieć.
Chińska ceremonia
Chińska etykieta zawiera bogatą symbolikę. Odkodowanie jej i zaakceptowanie otwiera nowe przestrzenie we wzajemnej komunikacji, a w biznesie przekłada się na konkretne efekty w postaci cennych, długoterminowych kontraktów.
Chiński syndrom i polski biznes
Jak przekonują eksperci, dobry, dalekosiężny plan współpracy gospodarczej z Chinami może być szansą dla polskiego biznesu. Szczególnie dla naszego eksportu.
Skromna skrzynka z narzędziami
Podsumujmy: właściciele małych i średnich firm teoretycznie mają do wyboru cały szereg instrumentów wspomagających zarządzanie płynnością finansową w przedsiębiorstwie. W praktyce skazani są jednak na zaledwie kilka tego typu narzędzi, z kredytem bankowym na czele. Polski rynek finansowy wciąż nie dogonił zachodnioeuropejskiego.
Nie taki windykator straszny
Przedsiębiorcy często mają opory przed korzystaniem z pomocy windykatorów. Boją się, że stracą przez to np. dużego klienta albo zostaną wciągnięci w działania na granicy prawa. Tymczasem rynek usług windykacyjnych dojrzał, a ich zakres obejmuje już nie tylko kompleksową pomoc w odzyskiwaniu należności, lecz także działania prewencyjne.
Mądry przed szkodą
26 mld zł, czyli 2,1 proc. przychodów – tyle łącznie musiały spisać na straty polskie firmy, ponieważ ich klienci nie zapłacili za towary lub usługi. Wiele z nich nie miałoby tych kłopotów, gdyby sprawdzały swoich kontrahentów.
Jak sprzedawać i nie mieć dłużników
Konsekwencja, prewencja, kontrola i wspieranie rozwoju partnera – to podejście bardzo się sprawdza, jeśli chcemy uniknąć problemów z płatnościami ze strony swych odbiorców, utrzymywać płynność finansową oraz zwiększać sprzedaż i obroty. Dowiódł tego przypadek koszalińskiej firmy JAAN.
Zacznij od siebie, bo pańskie oko konia tuczy
Płynność finansowa firmy w dużym stopniu zależy od tego, na ile sama jest gospodarna i oszczędna. Bywa, że ta gospodarność ratuje ją przed zniknięciem z rynku, gdy zachowanie kontrahentów pozbawia ją gotówki niezbędnej do prowadzenia biznesu. Gdzie szukać oszczędności na własnym podwórku?
Patent dla mistrzów
Ci, którzy chcieliby przeszczepić na polski grunt gotowe i sprawdzone rozwiązanie z zagranicy, takie, którego w kraju na razie nie ma i sygnowane jest marką, która jeszcze nie weszła na nasz rynek, mogą kupić licencję od jej właściciela i odtworzyć u nas identyczny koncept. Lecz nie bez kozery nazywa się to masterfranczyzą, z naciskiem na „master”.