W mobilnej odsłonie
© ShutterstockŻeby kupować przez internet, klienci nie potrzebują już komputera stacjonarnego lub laptopa – mogą złożyć zamówienie na ekranie smartfona. To dlatego firmy, które prowadzą sprzedaż online, nie powinny dłużej ignorować kanału mobilnego. – W pierwszym półroczu 2016 r. co szósta transakcja w internecie była opłacana mobilnie – zwraca uwagę Sylwia Bilska, dyrektor generalny PayU SA. – To o jedną trzecią więcej niż rok temu.
Paweł Skarżyński, kierownik produktu w Home.pl, firmie oferującej m.in. platformę zakupową Click Shop, dodaje z kolei: – Można ze 100-procentową pewnością powiedzieć, że brak sklepu w wersji mobilnej będzie powodować utratę klientów, zamówień i przychodów. I to niezależnie od branży.
W biznesie mobilnym, tak jak w każdym typu online, niezbędne są dziś usługi FinTech (od angielskiego określenia financial technology). Najprościej mówiąc, są to usługi finansowe, które w dużym stopniu wykorzystują nowe technologie i są przez to silnie zautomatyzowane. Dzięki temu ich jakość jest wysoka i są stosunkowo niedrogie. Chcąc zaistnieć także na rynku mobilnym, przedsiębiorcy będą potrzebować kilku z nich. Poniżej opisujemy hipotetyczną firmę Fashion Store XL handlującą odzieżą. Właśnie tworzy swój sklep internetowy i chce dotrzeć do kupujących przez smartfony.
Handlowanie w pojedynkę
Sklep online to system naczyń połączonych: jedno działanie wykonane po stronie klienta musi uaktywniać kolejne i kolejne. Kiedy kupujący złoży zamówienie, powinien mieć możliwość zapłacenia za nie, następnie otrzymać wiadomość o potwierdzeniu transakcji i wreszcie – fakturę potwierdzającą zakup. Wszystkie te zadania mogą być obecnie realizowane przez usługi FinTech i są dostępne nawet dla mikroprzedsiębiorstw. Fashion Store XL jest właśnie taką firmą – prowadzoną w pojedynkę przez swego założyciela, który zresztą dopiero zaczyna przygodę z biznesem.
Jeszcze dekadę temu sam nie dałby rady. Poza obsługą zamówień musiałby troszczyć się o stworzenie oprogramowania dla sklepu, dbanie o to, aby zawsze było w najnowszej wersji (aktualizacje zabezpieczeń), codziennie współpracować z różnego typu dostawcami usług (jak kurierzy, poczta, serwisy opinii, serwisy aukcyjne) itd. Tych zadań byłoby mnóstwo. Dziś jednak spoczywają na barkach usługodawcy oferującego platformę sklepową – przedsiębiorca może skupić się na pozyskiwaniu i obsługiwaniu klientów. Ewentualnie, gdy zamówień zrobi się już bardzo dużo, może wziąć do pomocy speca od logistyki (o ile towar wysyła pocztą czy kurierem).
Fashion Store XL musi zatem zacząć od wybrania platformy sklepowej dostosowanej do sektora mobilnego (aby jego strona www wyświetlała się poprawnie również na tablecie i smartfonie). Mogą to być np. Shoper, cStore, Sklepicom czy Click Shop.
Właściciel naszego przedsięwzięcia wybrał Click Shop, ze względu na niską cenę i dużą liczbę tzw. integracji, w tym z usługami kurierskimi (paczkomaty, Poczta Polska), porównywarkami cen (Ceneo.pl, Skapiec.pl, Nokaut.pl), fakturowaniem online (wFirma.pl, iFirma.pl, Homebiuro) i serwisami opinii (Opineo.pl). Kolejny krok to opracowanie regulaminu, polityki prywatności, wypełnienie sklepu towarami. I teraz docieramy do sedna – technologii pozwalających sprawnie i automatycznie obsługiwać klienta, a raczej wielu klientów, od momentu zawarcia transakcji, po wysłanie im potwierdzeń, że zapłacili i dokonali zakupu.
Proste płatności
Zacznijmy od transakcji. Do ich obsługi potrzebny jest system płatności online. Sklepom zaleca się, by wybierały dostawców oferujących szeroki wybór metod płatności, bo tylko jeden rodzaj odetnie ich od części klientów, którym wybrana metoda może akurat nie pasować. Warto też zwracać uwagę na popularność danego rozwiązania w naszej grupie docelowej. W Polsce do największych i najbardziej rozpoznawalnych dostawców usług płatności internetowych dla biznesu należą eCard, Przelewy24, Dotpay, PayLane oraz PayU.
W zależności od tego, jaką się wybrało platformę sklepową, można przyłączyć system płatności samodzielnie lub z pomocą informatyka. Przykładowo Click Shop łatwo integruje się z PayU, dlatego Fashion Store XL wybrał ten system – wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego platformy, a następnie wybrać w menu kolejno „Konfiguracja”, „Sprzedaż”, „Płatności” i aktywować usługę. Zanim właściciel naszego sklepu przeprowadził integrację platformy z systemem płatniczym, oczywiście wcześniej założył w tym ostatnim swoje płatne konto (patrz ramka).
Sklep internetowy może też podpisać po prostu umowę z każdym bankiem, bez współpracy z fintechowymi usługodawcami. Takie podejście jest jednak mało atrakcyjne dla kupujących, bo zamiast dokonać płatności np. jednym kliknięciem, muszą wchodzić na swoje bankowe konto. Sylwia Bilska wskazuje na jeszcze jeden szkopuł: – Zanim przedsiębiorca będzie mógł wysłać do klienta zamówiony towar, zmuszony będzie odczekać kilka dni, aż bank prześle mu zestawienie, czasem nawet papierowe, z informacją o zaksięgowanym przelewie – mówi.
Co prawda, pojawiły się już internetowe platformy, jak choćby Walutomat.pl (przyjazne w obsłudze także na smartfonach), które z większością banków (lecz wciąż nie ze wszystkimi) podpisały umowy sprawiające, że środki z konta klienta przelewane są w pół godziny na konto założone przez właściciela sklepu na takiej platformie i nie trzeba czekać na zestawienie. No, ale tu klient też musi wykonać parę operacji, by przesłać pieniądze, zatem może się zniechęcić. Walutomat został bowiem stworzony do przekazywania sobie pieniędzy, a wykorzystanie go przez sklep w relacjach z kupującymi to sprawa wtórna.
Faktury, czyli potwierdzenie
Po wyborze i skonfigurowaniu systemu płatności pora na skorzystanie z kolejnej usługi – automatycznego wystawiania faktur do zamówień. Są one potwierdzeniem dokonania zakupu. Jak już wspomnieliśmy, platformy sklepowe oferują również integrację z systemami do fakturowania. Click Shop ma przy tym własną usługę tego typu, Homebiuro, płatną dodatkowo (patrz ramka). Pozostałe platformy sklepowe proponują integrację z iFirma lub wFirma.
Są też inne rozwiązania, mniej popularne, za to tańsze. Można np. zdecydować się na serwis Fakturownia.pl. – Integrację z Click Shop i innymi platformami sklepowymi można przeprowadzić u nas za pomocą narzędzia Baselinker. W skrócie: importuje ono zamówienia z danej platformy i przekazuje do naszego modułu księgowości – mówi Michał Stefaniak, współzałożyciel i dyrektor marketingu spółki Radgost, do której należy Fakturownia.pl.
Fashion Store XL zdecydował się właśnie na ten serwis. Po skonfigurowaniu strony może zacząć handlować – od strony obsługi finansowej wszystko gra.
Patrzcie na integrację
Przedsiębiorcy, którzy chcą prowadzić sprzedaż przez internet, powinni zwracać uwagę na to, czy interesujące ich platformy sklepowe obsługują możliwie dużo firm trzecich, oferujących takie usługi, jak systemy płatności, fakturowanie, usługi kurierskie, porównywarki cen, systemy aukcyjne itd. Chodzi tu o tzw. integracje – im ich więcej, tym łatwiej podłączać poszczególne usługi, w dodatku często bez pomocy informatyka. W Polsce znajdziemy co najmniej kilka platform sklepowych, jednak tylko niektóre mogą pochwalić się dużą liczbą integracji – polecamy serwisy Shoper i Click Shop.
Lecz jeśli dana platforma nie obsługuje potrzebnej usługi, nie trzeba od razu z niej rezygnować. Tyle że prawdopodobnie jej wdrożeniem będzie się musiał zająć informatyk, aby wprowadzić zmiany w kodzie naszej strony. To zaś może się wiązać z dodatkowym kosztem.
Mobilne aplikacje i technologia finansowa
Sylwia Bilska, dyrektor generalny PayU SA
Naszym celem jest stworzenie dla konsumentów idealnych warunków do zakupów. Ważne jest więc, aby korzystając z telefonu, można było wygodnie wyszukać towar i od razu za niego zapłacić. Rozwiązania, które to umożliwiają, są już dostępne, wystarczy po nie sięgnąć. Firmy, które korzystają w swoich aplikacjach z naszego rozwiązania płatności mobilnych (PayU PayTouch), mogą pochwalić się nawet 30–40-procentowym udziałem płatności mobilnych w całości transakcji online. To jest znakomity wynik, możliwy do osiągnięcia dzięki zaimplementowaniu rozwiązań, które znacznie ułatwiają kupującemu zrealizowanie płatności – aby zapłacić kartą lub przelewem bankowym, wystarczy wykonać jeden ruch palcem na ekranie telefonu. Np. Lech Poznań jest pierwszym w Polsce klubem piłkarskim, który umożliwił zakup biletów na mecze i wybór miejsca na stadionie w aplikacji mobilnej. Mając zainstalowaną w telefonie aplikację Lech-Bilety, w kilku krokach można kupić wejściówkę na każdy mecz drużyny. Płatność można zrealizować w mniej niż pół sekundy, nie odrywając rąk od smartfona.
Fani sportowych emocji doczekali się też mobilnej aplikacji STS Zakłady Bukmacherskie, która również umożliwia swobodne zawieranie zakładów sportowych i doładowywanie konta przy wykorzystaniu płatności „one-touch”. To jedyna wśród legalnie działających firm bukmacherskich w Polsce, która oferuje takie rozwiązanie.
Inny przykład: płatności mobilne ułatwiające życie kawoszom. Za pomocą aplikacji Starbucks CEE można płacić w kawiarniach i doładowywać swoją kartę Starbucks telefonem, używając PayU. Jest to dodatkowa funkcja programu lojalnościowego i pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, zastosowane w tym segmencie rynku.
Koszty FinTechu w mobilnym sklepie
Platformy sklepowe opłaca się kupować w promocji – okazja nadarza się regularnie, zwłaszcza w przypadku firm Nazwa.pl (Sklepicom) i Home.pl (Click Shop). W trakcie przygotowywania tego artykułu Click Shop kosztował 118,08 zł za pierwszy rok (regularna cena to 1033,20 zł), a Sklepicom 227,64 zł (zamiast 1033,20 zł). Pozostałe platformy rzadziej oferują promocje, a ceny potrafią się bardzo różnić. Jeśli chodzi o systemy płatności, tylko niektóre informują, jakie mają prowizje od każdej transakcji lub ceny opłat aktywacyjnych (zwykle są one negocjowane).
Koszt zakupu i instalacji platformy sklepowej (roczny)
Click Shop – od 118,08 zł
Sklepicom – od 227,64 zł
Shoper – od 312 zł
eStore – od 1800 zł
Koszt zakupu i integracji systemu płatności
eCard – wyceniane indywidualnie, w tym ew. opłata aktywacyjna
Dotpay – wyceniane indywidualnie, w tym ew. opłata aktywacyjna
Przelewy24 – brak opłaty aktywacyjnej, prowizja to zwykle 1,9 proc. od wartości transakcji, część prowizji ustalana jest indywidualnie
PayLane – brak opłaty aktywacyjnej, prowizja to zwykle 2,6 proc. od wartości transakcji
PayU – opłata aktywacyjna 199 zł, prowizje ustalane indywidualnie
Koszt zakupu i integracji systemu do wystawiania faktur (roczny)
Fakturownia.pl – od 76,80 zł
iFirma.pl – od 75 zł
wFirma.pl – od 159,96 zł
Homebiuro – od 7,38 zł (w promocji przy zakupie razem ze sklepem Click Shop) lub 100 zł