1
Wojna o media
Telewizja powoli umiera – twierdzi Krzysztof Stanowski. I pewnie po części ma rację. Tradycyjna, linearna telewizja jest w kryzysie, który w dłuższym terminie zagraża jej istnieniu.
Data publikacji: 01.12.2021
Telewizja powoli umiera, co roku traci widzów i nic w tym nie pomogą zaklęcia starych biznesowych misiów. Przyszłość to streaming. Ten rok zamkniemy z przychodami 3–4 razy większymi niż poprzedni – mówi Krzysztof Stanowski, szef Grupy Weszło i współzałożyciel Kanału Sportowego.
Kuba Dobroszek, Grzegorz Sadowski
1
Telewizja powoli umiera – twierdzi Krzysztof Stanowski. I pewnie po części ma rację. Tradycyjna, linearna telewizja jest w kryzysie, który w dłuższym terminie zagraża jej istnieniu.
6
12
Podwyżka stóp procentowych przez RPP nie będzie miała na razie żadnego wpływu na inflację. Zazwyczaj ma po około sześciu miesiącach, ale i tego też trudno oczekiwać przy tak dziś wysokiej inflacji i niskich stopach. Ostudzone za to zostały oczekiwania inflacyjne, co pomoże złotemu.
14
Telewizja powoli umiera, co roku traci widzów i nic w tym nie pomogą zaklęcia starych biznesowych misiów. Przyszłość to streaming. Ten rok zamkniemy z przychodami 3–4 razy większymi niż poprzedni – mówi Krzysztof Stanowski, szef Grupy Weszło i współzałożyciel Kanału Sportowego.
20
Blockchain nie jest rewolucją na miarę internetu, ale całkowicie odmienia podejście do zarządzania informacją. Tak przynajmniej uważa Gabriel Dymowski, prezes DoxyChain, czyli startupu, który technologię blockchain wykorzystuje do budowy infrastruktury i platformy do zarządzania dokumentami.
23
Mówi się, że niektórym nauka idzie jak z nut. Z Musiconem jest tak dosłownie. Kamil Laszuk stworzył muzyczne urządzenie edukacyjne, które zdobywa serca dzieci i dorosłych na całym świecie. Pozwala ono rozwijać nie tylko zdolności artystyczne, ale też uczyć np. matematyki czy programowania.
26
Istniejący od trzech lat Orphinic Scientific to fundusz biotechnologiczny, który specjalizuje się w rozwoju leków i technologii medycznych w zakresie chorób rzadkich. Ma swój pomysł na minimalizację ryzyka i plan debiutu na giełdzie.
28
Wbrew ostrzeżeniom założyła firmę, jakiej w Polsce jeszcze nie było – Time for Wax. Po 10 latach sprzedała ją z wielokrotnym przebiciem. Dzisiaj Izabela Makosz jest mentorką i jako jedna z pierwszych w Polsce szkoli przedsiębiorców, jak sprzedawać na TikToku.
31
Konrad Krawczyk zaprzągł sztuczną inteligencję do pracy na jednym z najbardziej obiecujących pól – analizy dotąd niewykorzystanych danych medycznych w celu opracowywania nowych leków. Wybrał wąski, ale za to żyzny przyczółek – przeciwciała terapeutyczne. Był tym, który przecierał szlaki, dzięki temu ma dziś firmę wartą miliony.
34
Przedsiębiorcy długo czekali na gruntowną reformę prawa podatkowego… I się doczekali. Szkoda tylko, że dostaną coś zupełnie przeciwnego niż to, czego potrzebowali.
35
„Wojna to pokój. Wolność to niewola. Ignorancja to siła” – pisał George Orwell w swoim kultowym dziele „Rok 1984”. Posługując się stworzonymi przez niego zasadami nowomowy, śmiało możemy dziś powiedzieć „ład to bałagan”.
38
Boom na NFT trwa w najlepsze, a startupy z tej branży osiągają miliardowe wyceny. Polacy mają także i swoje pomysły.
42
Rozwój cyberbezpieczeństwa to obecnie jeden z najważniejszych trendów technologicznych. Jeśli firmy nie zadbają o ten aspekt, stracą rynkową przewagę. Innowacyjne rozwiązania cybersecurity oferuje coraz więcej startupów. A fundusze coraz chętniej w nie inwestują.
46
Pandemia nie wywróciła świata do góry nogami, ale sprawiła, że trendy, które rysowały się już wcześniej, niezwykle przyspieszyły. Dlatego przyszłość mają firmy, które są elastyczne i umieją się błyskawicznie dostosować do zmieniających się warunków – mówi Adam Manikowski, wiceprezes Żabka Polska.
50
Wszyscy wpadli na ten sam pomysł – na drodze ku neutralności klimatycznej zastąpmy węgiel gazem. Wystarczyła jednak jedna sroga zima oraz postpandemiczne przyspieszenie gospodarcze, by ceny gazu wzrosły dziesięciokrotnie. Gazprom lubi to.
56
Mało kto wie, że glikol wykorzystywany jest do produkcji środków czystości, higieny, dezodorantów w sztyfcie, a nawet w lotnictwie jako środek zapobiegający zamarzaniu samolotów. Od teraz będziemy jego największym producentem w Europie.
58
Drony, robotyzacja, sztuczna inteligencja, biogazownie, farmy wertykalne. W rolnictwie zachodzi cicha rewolucja. Ma dwa z pozoru sprzeczne cele: zwiększyć produkcję i zmniejszyć wpływ na środowisko. I polskie firmy są na pierwszej linii.
62
Dobry newsletter to taki, który zostanie… przeczytany. Po czym czytelnik będzie czekał na kolejny e-mail. Rosnąca popularność tego kanału komunikacji sprawiła, że w sieci pojawia się coraz więcej naprawdę wartościowych newsletterów. My wskazujemy te, które mogą się okazać przydatne szczególnie dla przedsiębiorców.
64
Czym kierować się przy wyborze subskrybowanych newsletterów? Czym w ogóle charakteryzuje się dobry newsletter? O tym rozmawiamy z Pawłem Tkaczykiem, autorem polecanego przez nas newslettera Mimisbrunnr.
66
Jak radzić sobie z lękiem o przyszłość firmy w niepewnych czasach – radzi Bruno Żółtowski, psycholog biznesu, trener i coach.
69
Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z nowych funduszy europejskich, muszą postawić na innowacyjność. To prostsze, niż myślisz, bo możesz skorzystać z darmowej pomocy.
70
Raporty ESG stają się obowiązkowe dla dużych firm. To – paradoksalnie – ważna zmiana również dla małych i średnich przedsiębiorstw. Bez pójścia za dużym biznesem mogą stracić kontrahentów i finansowanie.
75
Chcesz być lepszy niż Mark Zuckerberg? Wymyśl, jak wejść do swojej firmy, jeśli karta dostępu przestanie działać.
78
Dobry pracownik to skarb. Z tym stwierdzeniem zgadza się aż 81 proc. polskich firm, które ma problem z jego znalezieniem - wynika z raportu ManpowerGroup. Być może ich problem polega na tym, że nie doceniają siły employer brandingu. A powinny!
83
Cyfryzacja i nowe technologie to najprężniej rozwijające się dziedziny. Jakich specjalistów potrzebuje branża IT i jakie daje szanse rozwoju zdradza Małgorzata Stasiak-Duklewska, Head of Employer Branding w Luxoft, międzynarodowej firmie zajmującej się strategią cyfrową i inżynierią oprogramowania.
84
W praktyce biznesowej pojęcie różnorodności pojawiło się w połowie XX w., a do Polski trafiło w latach 90. Jak na przestrzeni lat zmieniały się wyzwania związane z Diversity & Inclusion – analizują na podstawie działań swojej firmy ekspertki z Banku BNP Paribas.
86
Radzi dr Monika Sońta z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym na Akademii Leona Koźmińskiego.
87
Pracownicy posługujący się językiem angielskim mogą pracować szybciej i efektywniej, a to daje wymierne korzyści firmie. Jak sprawdzić znajomość języka obcego w czasie rekrutacji?
88
Dodatkowe dni wolne, doposażenie stanowiska pracy w domu i rozwój relacji w zespołach, a także certyfikaty poprawiające kompetencje, możliwość realizacji własnych innowacyjnych pomysłów, wolontariat, promocja różnorodności oraz wsparcie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami – to tylko niektóre sposoby, jakimi EY przyciąga pracowników.
90
Wobec narastającej publicznej dyskryminacji osób LGBTQ+ wrażliwość firm na potrzeby tej grupy staje się coraz ważniejsza. Nie ma odpowiedzialnego biznesu bez zrozumienia kogo i dlaczego dotykają uprzedzenia oraz bez wdrożenia mechanizmów zapobiegających. Warto też pamiętać, że korzyść z prowadzenia polityki równościowej jest policzalna.
92
Jesteśmy firmą działającą w zakresie ochrony zdrowia i zależy nam, żeby ludzie czuli się dobrze. Dlatego zrobiliśmy najbardziej naturalną rzecz na świecie – zastanowiliśmy się, jak jeszcze lepiej możemy wspierać naszych pracowników, a tym samym różnorodność w naszej firmie – mówi Małgorzata Lasota, szefowa HR z GSK Polska.
94
81 proc. ludzi twierdzi, że musi ufać marce, żeby kupować jej produkty. Kluczem do budowania pozycji marki godnej zaufania może być autorytet jej twórcy. Na co stawiają najlepsi?
98
Pandemia pokazała, że marki to nie tylko przedsięwzięcie biznesowe, ale też empatia, otwarcie na innych i gotowość do pomocy – ocenili uczestnicy debaty „Zaufanie do marki a pocovidowy powrót do normalności” zorganizowanej przez „My Company Polska”. – Przed pandemią wielu patrzyło na świat biznesu jak na żarłocznego wilka, który w dodatku się skumał z lisem. Tymczasem okazało się, że ten „wilk” ma ludzką twarz – mówił jeden z uczestników debaty.
101
W chwili najgłębszego globalnego kryzysu społeczeństwo chce, aby marki stawały na wysokości zadania, zapewniały nam bezpieczeństwo, prowadziły nas i pomagały nam. Te, które będą działać w interesie swoich pracowników, interesariuszy i całego społeczeństwa, wzmocnią swoją wiedzę, przywództwo i zaufanie oraz, co najważniejsze, także więź, jaką mają z konsumentami.
102
Polak mądry po szkodzie? Jeśli chcesz stracić pieniądze, czas i klientów, dalej kieruj się tą zasadą. Znacznie lepiej zapobiegać, zwłaszcza jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo.