Wydanie 12/2016 (15) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 12/2016 (15)

Data publikacji: 16.11.2016

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 12/2016 (15)

1

Edytorial

Nadchodzą zmiany w prawie i podatkach

W ciągu minionych 15 miesięcy magazyn „My Company Polska” dwukrotnie zapytał reprezentatywne grupy przedsiębiorców o bariery rozwoju biznesu w Polsce. Zaskoczenia nie było, bo i inne sondaże na to wskazują, że ludziom przedsiębiorczym najbardziej dokuczają wysokie koszty pracy (podatki, ZUS) oraz nieprzyjazne prawo.

12

Ludzie

Z Ziemi Polskiej w świat technologii

Chciał być maklerem, ale ma firmę przerabiającą bioodpady na użyźniacze gleby. Uważa, że szkoła odbiera samodzielne myślenie, więc założył Fundację Rzucam Szkołę. Michał Paca z powodzeniem robi w życiu zawodowym to, w co wierzy prywatnie.

16

Ludzie

Mniej, ale lepiej

Dla Joanny Glogazy, blogerki, autorki książek i twórczyni marki Lunaby, produkowane przez nią wysokiej jakości piżamy są nie tylko jednym ze źródeł dochodu, ale także wyrazem jej stylu życia, a nawet symbolem wyznawanych wartości. Chce, by tym samym stał się także jej biznes.

18

Ludzie

Od zarządcy do przedsiębiorcy

Michał Młynarczyk przeżywa wyjątkowy czas. Z menedżera z imponującą karierą w branży łowców głów stał się tej jesieni nieskrępowanym niczym przedsiębiorcą. Od amerykańskiego giganta RR Donnelley przejął wraz z partnerami część dochodowej firmy rekrutacyjnej Devonshire – przyczółek dla nowatorskich działań.

22

Rynki

Jesteśmy tu pierwsi

Jeśli dobrze trafimy z niszą rynkową, będziemy mieć klientów tylko dla siebie, a do tego, co jest równie ważne, od razu dobrze rozpoznanych. Zanim zaś dołączy do nas konkurencja (o ile w ogóle), mamy czas, by stać się trudnymi do wygryzienia. I może jeszcze zdążymy poszukać kolejnych nisz.

24

Rynki

W małej, pogodnej niszy

Ich biznes, ręcznie wytwarzane, wysokiej jakości szczotki do włosów i brody, zrodził się z zamiłowania do rękodzieła i ozdabiania, ale też z pragnienia, by działać spokojnie, radośnie, wręcz się relaksować. Właściwa nisza sama je znalazła.

27

Rynki

Po tej stronie lustra

Między przejrzeniem się a przyjrzeniem się sobie w lustrze jest istotna różnica – zaznacza Leszek Jamiołkowski, wspólnik w spółce Miior. I na tej różnicy, a także na potrzebie wygody i dizajnerskiej estetyki, jego firma oparła swój unikalny produkt – lustra na prowadnicach.

30

Rynki

Klin za klinem

Władysław Majoch, mistrz sztuki stolarskiej ze Złotoryi i właściciel firmy Wir, sam doszedł do zasad nauczanych przez mistrzów marketingu. Dzięki temu i nastawieniu na rynkowe nisze ma dziś szansę na opanowanie krajowego rynku... drewnianych klinów.

32

Rynki

W tej świątyni liczą na widza

Wielu się sparzyło, próbując prowadzić prywatny teatr. Wielkie nazwiska, sponsorzy, państwowe wsparcie – to wszystko nieraz bardziej szkodzi niż pomaga. Kluczem do sukcesu, o czym przekonały się Teatr Capitol i Teatr Niewielki, mogą być natomiast jasno określony target i dobry biznesplan. A także, rzecz jasna, odrobina magii.

36

Rynki

Wybuchowy biznes

Fajerwerki kojarzą się głównie z zabawą sylwestrową i pięknie rozświetlonym nocnym niebem. Jednak pirotechniczny biznes nieźle zarabia niemal przez cały rok, a jego oferta jest znacznie lepsza jakościowo i ciekawsza niż jeszcze kilka lat temu. Klientów zdobywa się często poprzez pokazy – na żywo i w internecie.

48

Ludzie

Przyszłość pod lupą optymistki

Starajcie się mieć nie tylko szeroko otwarte oczy, ale i głowy – radzi decydentom Natalia Hatalska, założycielka i prezes infuture hatalska foresight institute oraz autorka prognoz dotyczących przyszłości społeczeństwa i gospodarki, w rozmowie z Dorotą Goliszewską i Alicją Hendler.

65

Finanse

Światło myśli technicznej

„Optoelektroniczne systemy i materiały” to kolejna w naszym cyklu inteligentna specjalizacja, której przyglądamy się, sprawdzając, czy jest przyszłościowa. Czy wpisujące się w nią firmy i branże mają szansę na taki rozwój i ekspansję za granicą, że pociągną za sobą w górę całą naszą gospodarkę. Wygląda na to, że potencjał jest, i to duży.

70

Finanse

Fundusze europejskie: liderzy i maruderzy

Patrząc wyłącznie na daty, jesteśmy już niemal w połowie perspektywy finansowej 2014–2020. Jednak nadal dużo bliżej początku niż końca. Czy wobec tego małe i średnie firmy, które chciałyby skorzystać z funduszy unijnych, muszą się spieszyć? W przypadku programów regionalnych – na pewno tak.

74

Finanse

Bezpieczeństwo ponad zyskiem

Zamożni Polacy wciąż uczą się korzystać z bankowości prywatnej. Tymczasem oferta tej ostatniej rozwija się z roku na rok, a banki z rodzimego rynku zaczynają współpracować z zagranicznymi, zwiększając możliwości lokowania pieniędzy klientów.

82

Marketing

Praktyczny, zaskakujący i w punkt

Dzięki gadżetom możemy za niewielkie pieniądze wpłynąć na to, jak będzie postrzegana nasza firma. Choćby teraz, przed świętami, gdy wręczamy upominki swoim partnerom czy klientom. Ale każdy kij ma dwa końce: nieumiejętne posługiwanie się gadżetami może się dla firmy skończyć źle.

86

Startupy

Komputer po godzinach

Świat komputerowej rozrywki to nie tylko świetna zabawa, to także ogromny rynek i jeszcze większe pieniądze. Gracze są skłonni wydawać dużo na sprzęt, który zapewni doskonałą grafikę i dźwięk, ale dostarczy również maksymalnie realistycznych doznań.

91

Prawo i podatki

Zarządzanie sporem gospodarczym

Przedsiębiorcy nie lubią sporów. To zrozumiałe – chcą skupić się na tym, co umieją robić najlepiej: na prowadzeniu biznesu i jego rozwoju. Jednak konieczność dochodzenia swoich praw w sądzie czy obrona przed roszczeniami konkurentów lub dostawców są wpisane w biznes. Kiedy sporu nie da się uniknąć, wypracowanie i wdrożenie właściwej strategii ma ogromny wpływ na jego wynik.

92

Prawo i podatki

Duży Plus dla małych firm

Brak zapłaty za wystawione faktury czy niewypłacalność największego kontrahenta to główne przyczyny upadłości firm w naszym kraju. Jednym z rozwiązań tego problemu może być faktoring.

94

Akademia przedsiębiorczości

Skąd wziąć pieniądze

Idziemy „na swoje”, ale problemem są pieniądze czy raczej ich brak. Jakie ewentualne źródła finansowania mogą wziąć pod uwagę ci, którzy właśnie założyli pierwszy biznes (albo się do tego przymierzają)?

100

Fajrant

Biegiem po śniegu

Slogan „sport dla każdego” promuje wiele dyscyplin. Zwykle to tylko marketingowe zaklinanie rzeczywistości. Do niewielu aktywności określenie to pasuje jednak tak dobrze jak do biegania na nartach.

104

Fajrant

Szczupak i przyjaciele

Światowa kariera polskich dań nie sprowadza się do pierogów, kiełbasy i żurku. Na stołach Niemiec, Francji, Anglii czy Rosji od wieków gościły nieraz bardzo wyrafinowane potrawy, które trafiały tam z naszych kuchni. Niektóre warto sobie przypomnieć przed świętami.

108

Fajrant

Auto na miarę

Bezpieczeństwo, komfort oraz niskie koszty – to przede wszystkim te cechy doceniają flotowi użytkownicy samochodów. Nic dziwnego zatem, że właśnie na nie kładą nacisk producenci kierujący swą ofertę do przedsiębiorców.

112

Fajrant

Raj z dwiema głowami

Andora, czwarte najmniejsze państwo w Europie, wciśnięta między Francję a Hiszpanię, szczyci się wyjątkową długością życia swych mieszkańców. Warunki ku temu ma zresztą idealne. Leży w Pirenejach, o ciężkim przemyśle nie ma tu mowy, za to jest to, co najlepsze w śródziemnomorskiej kuchni i stylu życia południowców.

119

Fajrant

Fajny pomysł zamieniony w biznes

Startup kojarzy się z młodą firmą z branży nowych technologii albo biotechnologii. Tymczasem wiele startupów nowe technologie, najczęściej internet, wykorzystuje jedynie do kontaktu z klientem. Ciekawe są w nich nie tylko pomysły na nowe usługi czy produkty, ale także przyjęte modele biznesowe.

120

Fajrant

O bankierach i narodowości

Pod koniec października uczestniczyłem w Kongresie Bankowości i Finansów Przedsiębiorstw, którego spiritus movens jest prof. Leszek Pawłowicz, jeden z najciekawszych – moim skromnym zdaniem – ludzi w polskiej ekonomii.