Ludzie
Na skrzydłach motyla
Uparcie, nowocześnie i, jak to się dziś lubi mówić, komplementarnie Urszula Herman zajęła się zdrowotnym problemem kobiet, spychanym dotąd w Polsce w niebyt. Przy okazji stworzyła startup, który zdobywa prestiżowe nagrody i ma szansę na globalny sukces.
Patriotyzm w gospodarce
Słowo „patriotyzm” jest ostatnio odmieniane przez wszystkie przypadki. Bardzo często towarzyszy mu też przymiotnik „gospodarczy”. Ale co się właściwie kryje pod tą frazą?
To już nie może być fanaberia
Polska szuka swojego miejsca wśród liderów innowacji. Mamy coraz więcej pomysłów, są pieniądze i wsparcie państwa. Brakuje tradycji, odwagi i dobrego podejścia.
Nasz model to win-win
O tym, jak twórczy niepokój i niedosyt prostą drogą prowadzą do innowacji oraz dlaczego w relacji ze startupami warto, zamiast niszczącej rywalizacji, postawić na partnerską współpracę, opowiada Tomasz Górski, dyrektor Departamentu Klienta Firmowego w mBanku, w rozmowie z Alicją Hendler i Dorotą Goliszewską.
Patent na szybką sprzedaż
Wioletta Dmowska problem ze znalezieniem nabywcy na własne mieszkanie przekuła w pomysł na siebie i stosunkowo nowy w Polsce biznes. Pomogło jej wieloletnie doświadczenie w pracy z klientami i wsparcie pełnych inwencji kobiet.
Tworzy fotoportret Ziemi
Marcin Dobas – ceniony fotografik i podróżnik. Wciąż w drodze, dosłownie i w przenośni. Obie swoje pasje połączył, prowadząc oryginalny biznes.
Skazani na rozwój
Marek Rogoziński, Jarek Sygitowicz i Krzysztof Klimczak tworzą nowe oblicze marketingu transakcyjnego. Zbudowali też startup ZenCard, którego zakup otworzył nowy rozdział w historii spragnionych innowacji instytucji finansowych w Polsce.
Nowe możliwości wsparcia dla MSP
Może nie jest to przełom – ale na pewno spory postęp. Dla małych i średnich firm pod koniec roku pojawi się sporo nowych możliwości pozyskania funduszy na rozwój. Pochodzić będą spoza najbardziej obleganych programów europejskich rozdzielanych przez takie instytucje jak NCBR czy PARP.
Niedługo będziemy bankować w biegu
O tym, dlaczego Polska ma szansę stać się innowacyjna, chociaż nie rodzą się tu za często wynalazki, o zmianie, jaka dokonuje się w świecie finansów dzięki cyfryzacji i sztucznej inteligencji, oraz o swoim nowym projekcie bankowym – w rozmowie z Alicją Hendler i Dorotą Goliszewską opowiada Sławomir Lachowski.
Nieznane wody mnie kuszą
Jesteśmy najstarszą i największą agencją aktorską w kraju, ale staramy się też być najlepszą – mówi Jerzy Gudejko, aktor i przedsiębiorca, współwłaściciel, wraz z żoną Grażyną, Agencji Gudejko. Powstała jeszcze za czasów PRL, bo w styczniu 1989 r., i odtąd dzierży w branży palmę pierwszeństwa. Ale porażki też były, czasem niemal jak piękny skok w przepaść.
Dba o spokojny lot
Emilia Osewska-Mądry to jedna z niewielu kobiet z silną pozycją w rodzimej tzw. infrastrukturze. Jest szefową izraelskich linii EL AL w Polsce, a wcześniej długo stała na czele krajowego oddziału British Airways. Przy czym nigdy nie parła do przodu za wszelką cenę.
Polski Elon Musk potrzebny od zaraz
O tym, jak powinien wyglądać ekosystem dla startupów, o potrzebie wymyślania w Polsce oryginalnych rozwiązań i o tym, jak biuro potrafi wyzwalać przedsiębiorczego ducha – z Dariuszem Żukiem, prezesem Business Link, rozmawiają Dorota Goliszewska i Alicja Hendler.
Spec od skalowania biznesu
Energię czerpie z myślenia o przyszłości – pomysły dosłownie mnożą mu się w głowie. Ale że to nie wystarczy, Lech Kaniuk, prezes iTaxi, wyrobił w sobie obowiązek działania.
Projekt Europa w Krynicy
To tam na trzy dni przenosi się polska scena polityczna. Tam spotykają się najważniejsze osoby świata biznesu, kultury i mediów. Tam wreszcie co roku przyjeżdża ponad 3 tys. osób z Europy, Azji i USA. Forum Ekonomiczne w Krynicy-Zdroju to największa konferencja w Europie Środkowo-Wschodniej.
Naga prawda o kłamstwie w biznesie
Efektywność, skuteczność wymagają odwagi otwarcia się na nieprzyjemną prawdę. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: ma być miło czy skutecznie? Jeśli w firmie jest ciągle miło, to najwyraźniej ludzie w niej potrzebują kłamstw – zauważa Julia Izmałkowa, prezes agencji badawczej Izmałkowa, w rozmowie z Dorotą Goliszewską i Alicją Hendler.
Haust radości od rana
Ludzie czekają na nasze kolejne skarpetki! Są wśród nich prawdziwi kolekcjonerzy – cieszy się Adrian Morawiak, który wraz z Maciejem Butkowskim stworzył markę Many Mornings. Coś w tym jest: od niemal trzech lat sprzedaż ich radosnych skarpet rośnie o 200 proc. rocznie, a klientów mają już na całym świecie.
Czyż nie jestem chodzącą zmianą?
Dynamika nowych technologii pasuje do Agnieszki Maciejowskiej jak ulał. Jest energiczna i optymistyczna. Przekonuje wszystkich, że zmiany, choć mogą być ryzykowne, ostatecznie przynoszą korzyść.
Zaufanie w czasach mikrospotkań
Internet, poparty jeszcze mobilnością, okazał się dla marek i zaufania do nich swego rodzaju mieczem obosiecznym. Stworzył nadzwyczajne szanse i nie lada wyzwania.
Marka Godna Zaufania – 23 wspaniałych
Sukces przychodzi wtedy, gdy dajesz od siebie więcej niż ktokolwiek inny – przekonuje Tony Robbins, słynny amerykański mówca motywacyjny (notabene sam będący doskonałym przykładem, jak skutecznie budować wartość swojej marki). Poznajmy tych, którzy – w opinii naszych czytelników – robią to najlepiej.
Mówię to ze środka pola bitwy
O pierwszej na świecie ambasadzie technologicznej, o zagrożeniach związanych z połączeniem dzikiego kapitalizmu i sztucznej inteligencji, a także o tym, że dzięki polszczyźnie możemy w przyszłości generować dużo ciekawsze rozwiązania niż kultura anglosaska, z Aleksandrą Przegalińską, wykładowcą Akademii Leona Koźmińskiego i ambasadorką konkursu Innovators under 35
Jaskółka zmian
Wiele się słyszy o umieraniu tradycyjnego rzemiosła. Coraz mniej jest warsztatów szewskich, kaletniczych, czapkarskich. Ubolewaniom nad odchodzeniem tego starego świata rzadko towarzyszy myśl, że da się ów proces zatrzymać. Kamionek Milowy dowodzi, że można mu przeciwdziałać – nowoczesnymi metodami.
Im trudniej, tym ciekawiej
Firmy rodzinne to jeden z filarów polskiej gospodarki, a skoro tak, to jednym z nich jest też działalność prowadzona przez rodzinę Fusów. Przedsiębiorczych od wielu dekad. Już przed wojną stawiali pierwsze kroki w biznesie.
Bardzo trudna solidarność
Od kilku lat coraz więcej się mówi i robi, żeby wzmocnić solidarność podatkową w Unii i na świecie. Wyciekające pieniądze międzynarodowych firm, które nie zasilą państwowego budżetu, to zresztą nie jedyne zmartwienie. Agresywna optymalizacja podatkowa uderza też w mniejsze przedsiębiorstwa, które nie mają podobnych możliwości. Czy to się może zmienić?
Postępu nie da się zatrzymać
O tym, w jakim kierunku pójdzie rozwój usług finansowych po wprowadzeniu nowych unijnych regulacji, jak będzie wyglądała współpraca banków z fintechami, o potrzebie stałej edukacji ekonomicznej oraz potencjale drzemiącym w Polakach z Piotrem Kicińskim, wiceprezesem firmy Cinkciarz.pl, rozmawiają Dorota Goliszewska i Alicja Hendler.
Monty Python znad Wisły
Marek Hucz i Janek Jurkowski z hobby i zabawy na YouTube zrobili kanał przyciągający miliony widzów, o których zaczęły zabiegać profesjonalne telewizje. Ich firma, GF Darwin, nazywana jest czasem polskim Monty Pythonem.
Startupy: nowa kultura w biznesie?
Jedni twierdzą, że startupowa rewolucja to chwilowa moda, nawet pułapka, inni, że to trwała zmiana w gospodarce i modelu działania biznesu. Niektórzy mówią o inwestycyjnej bańce. Co ciekawe, ta bańka potrafi przestać nią być, nie pękając. Jak w to wszystko wpisują się młodzi przedsiębiorcy i zasiedziałe firmy?
Co po Brexicie
Wciąż nie wiadomo, jakie będą skutki rozwodu Wielkiej Brytanii z Unią Europejską dla wymiany gospodarczej, rynku pracy na Starym Kontynencie czy świata finansów. Choć pojawiają się już szacunki, na ile po ewentualnym twardym rozstaniu skurczy się gospodarka po obu stronach, które branże, w tym polskie, mogą stracić i kto zyska, jeśli City podupadnie.
Rewolucja 4.0: Polska się waha
Przemysł 4.0 (Industry 4.0) to proces, podczas którego w maksymalnie efektywny sposób wytwarza się towary i świadczy usługi, a na końcu powstaje zindywidualizowana oferta pod potrzeby konkretnych odbiorców. Docelowo proces ten ma być w pełni zautomatyzowany.
Pomyślmy o licie, paliwie przyszłości
Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zakłada, że w Polsce będą produkowane samochody elektryczne. Skoro tak, to już dziś trzeba myśleć o zapewnieniu dostępu do baterii napędzających te pojazdy, a jeśli miałyby być one produkowane przez rodzime firmy – o dostępie do litu. To zaś może oznaczać ból głowy.
Małe auto, wielka sprawa
Przydarzyła mi się okazja, by zrobić coś na ogromną skalę i wręcz wejść do pierwszej ligi światowej, wykorzystując doświadczenie zarówno rodzimych producentów komponentów, jak i ludzi, którzy od lat pracują w pierwszoplanowych fabrykach samochodów Opla, Fiata czy Volkswagena
Po prostu Rotarscy
Firma ANRO Anny i Stefana Rotarskich to częsty w Polsce przykład skupionego na dochodowych niszach biznesu rodzinnego, który zbudowało pierwsze pokolenie właścicieli, a teraz swoje spojrzenie i energię wnoszą do niego ich dzieci. Jest to też przykład udany pod każdym względem: biznesowym i rodzinnym.
Anielica biznesu
Kinga Stanisławska, współzałożycielka Experior Venture Fund (jedynego w Europie funduszu venture capital zarządzanego przez kobiety), wspiera polskie startupy i stara się przekazać im to, co sama dostała w dzieciństwie: odwagę i otwartość na świat.
Do dobrych podatków nie ma drogi na skróty
Rząd zapowiada wprowadzenie przyjaznych rozwiązań podatkowych dla przedsiębiorców, a jednocześnie uszczelnienie systemu podatkowego i poprawę ściągalności danin. Sprzeczność między tymi dwoma celami widać gołym okiem. A może da się je pogodzić, decydując się na odważniejsze zmiany?
Każdy może powiedzieć: sprawdzam
Dorota Goliszewska i Alicja Hendler pytają Mateusza Zmyślonego, organizatora konferencji Open Eyes Economy Summit o siłę sprawczą tych, którzy produkują dla mas i masom sprzedają, o zmienianie świata na lepsze przez wywieranie wpływu na korporacje i o broń, jaką już dysponują społeczeństwa.
Nie szukaj złotych rad
Kiedy Bartek Posmyk, trener i dyrektor merytoryczny Sandler Training, prowadzi zajęcia ze sprzedawcami czy liderami, musi być trochę jak twardy dowódca. Daje im narzędzia i zachęca do samodzielności. – Jak się trafi na pole bitwy, to już nie będzie czasu, żeby zastanawiać się nad decyzjami – mówi.