Zmowa cenowa przez 15 lat. Ukarani właściciel Biedronki i portugalskiego oddziału sieci Auchan
Fot. shutterstock.Jak donosi portal wiadomoscihandlowe.pl AdC uznał, że sieci handlowe Pingo Doce (dawna nazwa Jeronimo Martins), Auchan i Modelo Continente wraz z dostawcą produktów kosmetycznych stworzyli kartel, który działał na niekorzyść klientów. Co ciekawe, AdC nie stwierdził, aby istniała potrzeba komunikowania się między sieciami handlowymi, co pokazuje, że zmowa cenowa była bardziej skomplikowana.
Obniżanie cen przez markety ma sens: właściciel Biedronki z 60 proc. wyższym zyskiem
Niemal 17 mln euro kary za zmowę cenową
Kary nałożone na podmioty, w tym trzy sieci handlowe, wyniosły łącznie 16,9 miliona euro, z czego najwyższą karę otrzymało Modelo Continente - 7,65 miliona euro. Pozostałe kary to: 4,44 miliona euro dla JNTL Consumer Health Portugal, 3,33 miliona euro dla Pingo Doce i 1,48 miliona euro dla Auchan. Właściciel sieci Biedronka - Jeronimo Martins - zapowiedział odwołanie się od kary do sądu, uważając, że decyzja AdC jest niesprawiedliwa i niezasłużona.
Internet ich marzeń. Najlepsze startupy Web3
Nie pierwsze oskarżenia o łamanie zasad antymonopolowych
Należy jednak pamiętać, że Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, nie jest po raz pierwszy oskarżany o łamanie prawa antymonopolowego. W Polsce firma została już ukarana na kwotę ponad 723 milionów złotych za nadużywanie przewagi kontraktowej poprzez wymuszanie na dostawcach rabatów handlowych. Kolejna kara, sięgająca 115 milionów złotych, została nałożona za nieprawidłowe oznaczanie cen produktów w sklepach. Ostatnio prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na właściciela Biedronki kolejną karę w wysokości 60 milionów złotych za wprowadzanie klientów w błąd w sprawie pochodzenia sprzedawanych produktów. Firma odwołała się od tej decyzji, więc wyrok jest nieprawomocny.
Zaufanie klientów podstawą prowadzenia biznesu
Takie sytuacje pokazują, że w Polsce i w Portugalii właściciele sieci handlowych muszą przestrzegać prawa antymonopolowego i działać uczciwie wobec klientów oraz dostawców. Konsumenci powinni mieć pewność, że płacą uczciwą cenę za produkty, a dostawcy powinni mieć równą szansę na prowadzenie biznesu. Wielkie sieci handlowe powinny działać w taki sposób, aby zachować zaufanie klientów, a nie wprowadzać ich w błąd, nawet jeśli założymy, że nie było to celowe działanie.
Sekrety występów TEDex: Porwij miliony