Biedronka odnosi się do sprawy metrowych paragonów [TYLKO U NAS]
Biedronka, jedna z największych sieci handlowych w Polsce, zyskała niechlubną sławę w internecie za sprawą paragonów, które swoim rozmiarem bardziej przypominają rolki papieru. Zdjęcia paragonów o długości od metra do półtora, które klienci zaczęli masowo publikować w sieci, wywołały falę krytyki. Internauci zauważyli, że za kilkuzłotowe zakupy otrzymują wydruki pełne reklam i voucherów, których długość jest zdecydowanie nieproporcjonalna do zawartości koszyka.
Długie paragony w dyskontach. Rozkład takich odpadów może trwać nawet kilkaset lat
W przypadku tak dużej sieci jak Biedronka, obsługującej rocznie nawet 1,4 mld klientów (dane za 2023 rok, udostępnione przez właściciela Biedronki, portugalską spółkę Jeronimo Martins) mowa o druku ogromnej liczby paragonów i jednocześnie odpadów. Paragony drukowane na papierze termicznym mogą stanowić poważne zagrożenie dla środowiska. Zazwyczaj zawiera BPA lub jego zamienniki, które są trudne w utylizacji i szkodliwe dla środowiska. Proces rozkładu takiego paragonu w warunkach naturalnych może trwać nawet kilkaset lat, co sprawia, że stanowią one poważny problem dla gospodarki odpadami.
Antonina Grzelak, COO PanParagon, aplikacji do przechowywania paragonów elektronicznych i papierowych oraz wyszukiwania promocji w gazetkach, podkreśla, że drukowane paragony mogą przynieść szkody dla środowiska.
- Nie wszyscy wiedzą, ale drukowane paragony to nie jest czysty papier i powinien być wyrzucany do śmieci zmieszanych. Oznacza to, że nie można go oddać do recyklingu. Ważny jest też aspekt zdrowotny. W większości drukowanych paragonów znajduje się szkodliwy dla zdrowia bisfenol A (BPA), który może powodować m.in cukrzycę II stopnia, zaburzenia pracy tarczycy, zaburzenia płodności, a nawet zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory. Warto więc ograniczać bezpośredni kontakt z takimi wydrukami - mówi w rozmowie z portalem mycompanypolska.pl.
Konrad Nafalski, starszy menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka w odpowiedzi na pytania naszej redakcji o skład paragonów odpowiada: "Wszystkie rolki do papieru termicznego używane w naszych sklepach są wolne od BPA".
Pytanie o przedstawienie dokładnego składu paragonów oraz dookreślenie, czy sieć stosuje zamienniki BPA w paragonach sieć zbywa milczeniem.
Biedronka drukuje dziennie paragony o długości polskiej granicy?
Duże sieci handlowe każdego dnia produkują setki kilometrów paragonów. Według wyliczeń Dawida Dobrogowskiego z Nowej Lewicy w ciągu jednego dnia pracy sklepów łączna długość paragonów Biedronki przekracza długość polskiej granicy.
"Biedronka w Polsce ma ok. 3596 sklepów. Zakładając, że w 1 sklepie co 30 sekund jest drukowany paragon o długości 60 cm, to w godzinę wszystkie sklepy drukują paragony o łącznej długości 258 kilometrów. W ciągu 13,6 h długość wszystkich paragonów byłaby równa długości polskiej granicy. Wnioski wyciągnijcie sami, do czego prowadzą idiotyczne pomysły marketingowców wielkich sieci" – wylicza Dawid Dobrogowski z Nowej Lewicy na swoim Twitterze. Przypomnijmy, że Polska granica liczy 3511 km.
Sieć Biedronka zapytana o komentarz do powyższych wyliczeń nie zdecydowała się na odniesienie do przedstawionych liczb.
Według relacji klientów paragony w Biedronce są dłuższe niż w poprzednich latach. Żeby unaocznić skalę produkowanego odpadu można też obliczyć miesięczną średnią po wydłużeniu paragonów. W 2023 roku Biedronka miała 3596 sklepów i rocznie odwiedziło je 1,4 mld klientów. Po podzieleniu tej liczby na dni wychodzi około 116 mln klientów miesięcznie. Jeśli przeciętny paragon wydłużył się np. o 30 cm to w ciągu miesiąca daje to łączną długość 35 tys. km paragonów.
W jakim celu Biedronka decyduje się na wydłużanie paragonów o vouchery i innego rodzaju informacje dla klientów? "Paragony, oprócz oczywistej ich roli, stanowią dla nas istotne narzędzie komunikacji - wykorzystujemy je najczęściej do informowania naszych klientów o najważniejszych promocjach, tych spożywczych, czy też tych w internetowym sklepie Biedronka Home, które pozwalają im na realne oszczędności. Drukujemy także vouchery na określoną wartość, które klienci mogą zrealizować na zakupy w naszych sklepach" - mówi Konrad Nafalski z Biedronki, w rozmowie z redakcją portalu mycompanypolska.pl.
Przy okazji rozmowy o druku paragonów pojawiają się głosy o konieczności przejścia sklepów na paragony elektroniczne, właśnie w trosce o dobro planety. Sieć Biedronka uruchomiła taką możliwość "E-paragony klient może aktywować w aplikacji mobilnej już teraz" - informuje starszy menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka. Inne sieci handlowe także udostępniają taką opcję. Problem w tym, że elektroniczny paragon jest zazwyczaj dodatkiem do wersji drukowanej, a nie jej zamiennikiem. Celem jest wygoda klienta, a nie ograniczenie ilości odpadów.
W Polsce sprzedano 2,5 tony medycznej marihuany. "To wciąż mało" - deklaruje branża [TYLKO U NAS]
Jeden z czytelników przesłał nam paragon, który otrzymał za swoje zakupy, wraz z dodatkowymi wydrukami. Łączna długość wynosi około 110 cm - przy zakupach 10 produktów:
Z tego długość "normalnego" paragonu wynosi zaledwie 23 cm:
Koszty druku paragonów. Sieci nie korzystają z rządowego rozwiązania
Każdy paragon, choć na pierwszy rzut oka niewinny, niesie za sobą realne koszty. Druk paragonu o standardowej długości to wydatek zaledwie kilku groszy, ale przy milionach wydruków dziennie, skala robi się ogromna. Wydłużenie paragonu poprzez dodanie reklam i ofert promocyjnych oznacza dodatkowe zużycie papieru, co bezpośrednio przekłada się na wzrost kosztów operacyjnych. Ile wynoszą takie koszty w skali roku?
Antonina Grzelak, COO PanParagon zaznacza, że na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
- Wszystko zależy od podejścia danego sklepu czy sieci handlowej. Na finalny koszt wydruku paragonu mają wpływ m.in. wymiary rolek do kas fiskalnych, długość paragonu, na którą składa się chociażby rozmiar czcionki, liczba zawartych na nim informacji, odstępy pomiędzy wierszami. Ważny jest także rodzaj materiału: czy jest to papier termiczny z domieszką substancji chemicznych, czy ich bardziej ekologiczna wersja - tzw. niebieskie paragony. Im mniejszy jest paragon, tym koszt jego wydruku jest niższy - wyjaśnia ekspertka.
Jak podkreśla Antonina Grzelak warto zaznaczyć, że sklepy w Polsce nadal nie korzystają z rządowego rozwiązania pozwalającego na korzystanie z e-paragonów, mimo że jest dostępne już od września 2023 r. - Jedna z dużych sieci wprowadziła własny system e-paragonów, jednak tylko dla swoich klientów, a i tak potwierdzenie wydania cyfrowego dowodu zakupu otrzymuje się w formie wydruku - kwituje COO PanParagon.
Choć koszt druku paragonów może sięgnąć setek tysięcy złotych w skali roku, to zaledwie kropla w wydatkach korporacji. Dlatego nie możemy liczyć, że markety odejdą od druku paragonów ze względu na finanse. Przykładowo w 2023 roku sieć Biedronka zanotowała rekordowy przychód w wysokości 21,5 miliarda euro, co stanowi wzrost o 22,3% w porównaniu z rokiem poprzednim - czytamy w komunikacie firmy.
Paragony lądują na wysypiskach śmieci
Ekologiczne koszty druku paragonów są duże, bo te nie nadają się do recyklingu, co oznacza, że spora część z nich trafia bezpośrednio na wysypiska śmieci. W skali globalnej jest to ogromne obciążenie dla środowiska.
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów, coraz więcej sieci handlowych rozważa alternatywne metody redukcji wydatków i śladu węglowego związanego z drukiem paragonów. Jednym z rozwiązań jest przejście na paragony elektroniczne. Takie podejście nie tylko zmniejsza zużycie papieru, ale również obniża koszty operacyjne i wpływa pozytywnie na wizerunek marki.
- Wdrożenie e-paragonów w sklepach stacjonarnych daje nam wiele korzyści. Elektroniczna wersja paragonu nie blaknie i nie gubi się, bo zawsze znajdziemy ją w swoim smartfonie lub mailu. To znaczne ułatwienie w przypadku zwrotów czy reklamacji - mówi Antonina Grzelak.
Warto również zastanowić się nad skróceniem paragonów poprzez eliminację niepotrzebnych reklam i informacji. Skupienie się na dostarczeniu konsumentowi jedynie najistotniejszych danych, takich jak lista zakupionych produktów, mogłoby znacznie zredukować długość wydruku.
Długie paragony to symbol bardziej globalnego problemu, jakim jest marnotrawstwo zasobów i brak efektywnego zarządzania odpadami. Dla Biedronki i innych sieci handlowych jest to sygnał do zmiany strategii. Zamiast generować niepotrzebne wydatki i obciążać środowisko, firmy mogą podjąć kroki w kierunku bardziej zrównoważonych praktyk. Być może dyskonty są gotowe na przejście na takie rozwiązania - pytanie, czy gotowi są także konsumenci? W Polsce, która na tle UE jest zaawansowana cyfrowo np. w zakresie płatności zbliżeniowych i bankowości istnieje szansa na powodzenie takiego scenariusza. Kluczowe będzie tu wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą na redukcję kosztów, a jednocześnie odpowiedzą na rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie ochrony środowiska.