Usługi pocztowe w Polsce tańsze niż chcieliby przedsiębiorcy: "Ceny przesyłek są bardzo niskie" - mówi szef DPD
Na usługach pocztowych można nieźle zarobić. Czy ceny przesyłek w Polsce są za niskie? Tak uważają przedsiębiorcy. / Fot. shutterstock.O tym, że na przesyłkach można dobrze zarobić świadczy nie tylko międzynarodowy sukces InPostu, ale liczba firm, która w Polsce zajmuje się takimi usługami. Wysoka konkurencyjność na rynku jest zawsze na rękę konsumentom.
Co ciekawe polscy przedsiębiorcy musieli wykazać się niezwykłą innowacyjnością, by doprowadzić do obecnego stanu. Warto wspomnieć tutaj choćby początki InPostu. W 2006 roku start działalności spółki Rafała Brzoski zbiegł się ze strajkiem listonoszy. Tylko Poczta Polska mogła dostarczać listy o masie niższej niż 50 g. Brzoska wpadł na pomysł, żeby dociążać je pięćdziesięciogramową blaszką, co pozwoliło ominąć monopol państwa.
Rozwój infrastruktury automatów paczkowych: Polska na czele Europy
Wzrost konkurencji na rynku nie kończy się na walce o ceny. Polska dynamicznie rozwija swoją infrastrukturę automatów paczkowych, co potwierdzają najnowsze dane z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W 2023 roku liczba samoobsługowych automatów paczkowych w Polsce wzrosła o ponad 11 tysięcy, co stanowi wzrost o 42,2% w porównaniu do roku poprzedniego. To imponujący wynik, który nie tylko zwiększa dostępność usług kurierskich, ale również intensyfikuje konkurencję na rynku - informuje portal Bankier.pl.
"Jestem w tej firmie od 2000 roku i od kiedy pamiętam, mówiło się, że w Polsce są obecni wszyscy ważni gracze międzynarodowi. I to się potwierdza. W dodatku wszyscy więksi gracze realizują usługi na terenie całego kraju. I to nie jest powszechna sytuacja w Europie. Jesteśmy bardzo konkurencyjnym rynkiem” - podkreślił Nawłoka w rozmowie z PAP.
Animalhotels pozyskuje ponad milion złotych finansowania i debiutuje na brytyjskim rynku
Wyzwania związane z przyszłymi cenami: Niepewność w obliczu rosnących kosztów
Rok 2023 był dla polskiego rynku usług pocztowych czasem dynamicznych zmian i intensywnego rozwoju. Jak wynika z „Raportu o stanie rynku pocztowego w 2023 roku” przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), sektor ten nadal rośnie, mimo licznych wyzwań, takich jak inflacja, rosnące koszty pracy czy coraz większa konkurencja. Z danych wynika, że liczba przesyłek kurierskich wzrosła o kilka procent w porównaniu z poprzednim rokiem, co odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na usługi dostaw.
Polski rynek usług pocztowych i kurierskich jest zdominowany przez kilka kluczowych firm, które rywalizują o klientów zarówno w segmencie B2C, jak i B2B. Największym operatorem paczkomatów w Polsce, który w 2023 roku posiadał ponad 22 tysiące automatów paczkowych jest InPost. Firma ta jest liderem rynku, oferując szeroki wachlarz usług dostawczych, w tym przesyłki ekspresowe, dostawy do paczkomatów oraz tradycyjne przesyłki kurierskie. Mimo dominującej pozycji, InPost zmaga się z rosnącą konkurencją, co przełożyło się na spadek udziału rynkowego z 92% do 57% w ciągu ostatnich dwóch lat. Warto wspomnieć, że InPost stał się marką międzynarodową i sprawdza się w wielu krajach poza Polską.
DPD Polska to kolejny kluczowy gracz na polskim rynku, który w 2023 roku posiadał około 6 tysięcy automatów paczkowych. Firma DPD oferuje kompleksowe usługi kurierskie, obejmujące zarówno dostawy krajowe, jak i międzynarodowe. W związku z dynamicznym rozwojem e-commerce, DPD intensywnie rozwija swoją sieć punktów odbioru, co ma na celu zwiększenie wygody dla klientów.
Poczta Polska – Tradycyjny operator pocztowy, który mimo dużej konkurencji nadal odgrywa ważną rolę na polskim rynku usług pocztowych. Poczta Polska, choć zmaga się z wyzwaniami, takimi jak ogromne straty finansowe, konieczność redukcji zatrudnienia, rosnące koszty operacyjne i pilna potrzeba modernizacji infrastruktury, nadal jest istotnym graczem, szczególnie w obszarach wiejskich i małych miastach, gdzie dostępność innych usług może być ograniczona.
Allegro – Platforma e-commerce, która w ostatnich latach znacząco rozwinęła swoją ofertę usług dostawczych. W ramach programu Allegro Delivery, firma oferuje klientom możliwość zamawiania przesyłek do szerokiej sieci punktów odbioru, łącząc usługi różnych operatorów, takich jak Orlen Paczka, One Box czy InPost. Dzięki takiemu podejściu, Allegro zyskało na elastyczności, oferując klientom wygodę i szeroki wybór dostawy - podkreśla Adrian Krajewski z zespołu komunikacji Allegro w rozmowie z PAP.
Kolejne firmy odpowiedzą za zatory płatnicze. Ruszyły postępowania UOKiK
Automaty paczkowe na celowniku: Czy współpraca przyniesie korzyści?
Chociaż Allegro zaprasza do współpracy różnych operatorów, prezes DPD wyraża wątpliwości co do efektywności tego modelu. Jak zauważa Rafał Nawłoka, zarządzanie automatycznymi punktami odbioru, gdy korzysta z nich wielu operatorów, może być skomplikowane. Wyzwanie polega na tym, aby zapewnić odpowiednią ilość miejsca dla paczek różnych firm, co wymaga precyzyjnego systemu zarządzania. Pomimo tych trudności, DPD nie wyklucza możliwości dołączenia do tego programu, ale najpierw zamierza dokładnie przeanalizować warunki współpracy.
Rynek usług kurierskich w Polsce stoi w obliczu wielu wyzwań. Z jednej strony, dynamiczny rozwój infrastruktury automatów paczkowych i innowacyjne inicjatywy różnych firm, mogą przyczynić się do dalszej optymalizacji kosztów i poprawy jakości usług. Z drugiej strony, rosnące koszty i niepewność ekonomiczna mogą wymusić zmiany w strategiach cenowych firm kurierskich. Przyszłość pokaże, jak te czynniki wpłyną na konkurencyjność rynku oraz jakie nowe rozwiązania pojawią się, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów. Innowacyjne rozwiązania problemów to specjalność przedsiębiorców z tego sektora.