InPost zainwestuje w kolejne technologie i umożliwi przesyłki do USA

InPost w liczbach: Kluczowe wskaźniki Q2 2025
Grupa InPost odnotowała wzrost przychodów o 35% rok do roku, osiągając 3,5 miliarda złotych. Wolumen przesyłek zwiększył się o 23% rok do roku do 324 milionów, przewyższając średnie tempo wzrostu rynku e-commerce we wszystkich kluczowych krajach. Skorygowana EBITDA wyniosła 1 miliard złotych (+13% r/r), z marżą na poziomie 28% (35% bez uwzględnienia Yodel).
Sieć Paczkomatów również dynamicznie się rozrasta, osiągając 53 287 urządzeń (+31% r/r). Liczba punktów nadania i odbioru (PUDO) wzrosła o 5% r/r do 34 763.
Rafał Brzoska: Strategia międzynarodowa i innowacje
Rafał Brzoska, założyciel i CEO InPost Group, skomentował wyniki następującymi słowami:
– Grupa InPost zakończyła II kwartał 2025 roku z bardzo dobrymi wynikami, które były efektem przyspieszonej ekspansji zagranicznej i rozbudowy sieci OOH. W tym okresie dostarczyliśmy 324 miliony przesyłek, co przekłada się na 23-procentowy wzrost w skali roku i przewyższa tempo rozwoju branży e-commerce na naszych kluczowych rynkach. Co istotne, po raz pierwszy, ponad połowa przychodów Grupy InPost pochodziła spoza Polski, co potwierdza efektywność naszej strategii międzynarodowej. Wielka Brytania staje się jednym z głównych motorów wzrostu, odnotowując niemal trzykrotny wzrost wolumenów, na który wpływ miała zarówno akwizycja spółki Yodel, jak i dalszy rozwój organiczny. Pod względem operacyjnym, osiągnęliśmy istotny kamień milowy – nasza zagraniczna sieć maszyn Paczkomat, z liczbą ponad 27 000 urządzeń, jest obecnie większa niż sieć w Polsce. Dzięki temu, pozostajemy liderem w segmencie automatów paczkowych na wszystkich kluczowych dla nas rynkach.
Brzoska podkreślił również znaczenie strategicznych akwizycji i inwestycji w technologie:– Oprócz intensywnych inwestycji w rozwój organiczny, rok 2025 jest także rokiem strategicznych akwizycji. Przejęcie Yodel sprawiło, że Wielka Brytania stała się naszym drugim co do wielkości rynkiem oraz priorytetowym obszarem wzrostu na arenie międzynarodowej. Niedawno sfinalizowaliśmy również przejęcie spółki Sending, co ma na celu wsparcie ekspansji na obiecującym Półwyspie Iberyjskim. Ponadto, wczoraj objęliśmy mniejszościowy pakiet w Bloq.it – firmie specjalizującej się w zasilanych bateryjnie automatach paczkowych – co przyspieszy skalowanie naszej sieci OOH.
Odnosząc się do technologii Bloq.it, Rafał Brzoska wyjaśnił: –To bardzo ważna dla nas inwestycja. Maszyny, które produkuje Bloq.it, są bardzo innowacyjne, opatentowane w wielu rozwiązaniach i obszarach szczegółowych. To są maszyny, które bez wymiany baterii mogą działać przez pół roku. Mówimy tutaj o zupełnie innej technologii. Technologii, która jest idealna na mało nasłonecznione obszary, gdzie z kolei nie ma możliwości przyłącza stałego prądowego. A takich lokalizacji jest mnóstwo, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, ale nie tylko. Wielka Brytania będzie kluczowym rynkiem, na którym te maszyny będziemy instalować. To odblokuje również dynamikę na 2026 rok, jeśli chodzi o zwiększoną liczbę maszyn, które chcemy instalować. To bardzo dobra inwestycja, dobra firma innowacyjna. Pokazuje też, w jakim kierunku będzie szedł nasz rozwój. InPost to już nie tylko inwestycje w logistykę, to będą inwestycje w technologię i zupełnie nowe obszary.
Dodał także: „Robiąc duży bet na tę technologię, zamówimy 20 tysięcy tego typu maszyn. Oczywiście nie tylko na Wielką Brytanię. One będą mogły być rozstawione na całym świecie, jeśli będzie taka potrzeba. Jednak rzeczywiście najwięcej w pierwszym kroku zostanie przeznaczonych na UK, ponieważ tam jest najwięcej lokalizacji, na przykład u naszego partnera Transport for London.
Wyniki segmentów: Polska, Eurozone, Wielka Brytania
- Polska: Rafał Brzoska zauważył: „W Polsce widzimy, że spowolnienie jest bardzo widoczne. Spowolnienie rynku e-commerce, a co za tym idzie również transakcyjności klientów, jest zauważalne. Niezależnie jednak od tego i niezależnie od bardzo agresywnego otoczenia konkurencyjnego, udaje nam się udziały w poszczególnych segmentach albo utrzymywać, albo poprawiać. To pokazuje, jak ważna jest siła marki i lojalizacja klientów.” Podkreślił również: „Wszystkie metryki dywersyfikacji pokazują, że strategia, którą myśleliśmy kilka kwartałów temu, działa. W segmencie sklepów niezależnych, czyli nie marketplace’owych, urośliśmy rok do roku aż o 17%, czyli trzy razy szybciej niż polski rynek. To pokazuje, że jest to właściwa ścieżka i tą ścieżką absolutnie powinniśmy podążać, bo nie jest zdrowe, gdy firma ma taką koncentrację na jednym kliencie.”
- Eurozone (Francja, Belgia, Holandia, Luksemburg, Hiszpania, Portugalia, Włochy): Wolumeny wzrosły o 10% r/r do 77,7 mln, głównie dzięki rozwojowi segmentu B2C (+27% r/r) i rosnącemu wykorzystaniu Paczkomatów (wskaźnik penetracji 43%). Rafał Brzoska odniósł się do zmniejszenia liczby punktów PUDO w Eurozone, mówiąc: „Zmniejszyła się [liczba punktów PUDO], ponieważ zostały zastąpione po prostu paczkomatami. Od samego początku… był to oczywiście plan strategiczny, by zastąpić punkty, które nie oferują jakości takiej, jaką oferuje InPost, by te punkty najgorsze jak najszybciej zastąpić i wyłączyć z sieci punkty manualne. Ten proces we Francji bardzo przyspieszył w tym roku, co od razu odbija się na poprawie rentowności tego biznesu.”
- Wielka Brytania: Wolumeny zwiększyły się o 177% r/r do 65,4 mln, co jest efektem integracji Yodel i rozbudowy sieci. InPost posiada tam ponad 11 000 urządzeń, będąc największym operatorem automatów paczkowych.
Perspektywy na Q3 2025 i dalszy rozwój
InPost prognozuje wzrost wolumenu Grupy w Q3 2025 na poziomie wysokich dwudziestu kilku procent. W Polsce przewiduje się powrót do wysokiego, jednocyfrowego wzrostu wolumenu, który nadal będzie przewyższał ożywiający się rynek e-commerce. Na rynkach międzynarodowych oczekiwany jest około 70-procentowy wzrost wolumenu, uwzględniający konsolidację Yodel.
Rafał Brzoska dodał: – Jeżeli we wrześniu nie będziemy widzieli jakiegoś drastycznego rynkowego tąpnięcia, to w czwartym kwartale widzimy zdecydowanie lepsze dynamiki niż w kwartale drugim. Nie tylko w Polsce, ale również w strefie euro oraz Wielkiej Brytanii.
InPost będzie kontynuować rozbudowę sieci, wzmacnianie relacji z klientami oraz wykorzystywanie synergii wynikających z akwizycji. Planowane są również dalsze inwestycje w technologię i automatyzację infrastruktury logistycznej.
Inwestycje w cross-border i globalne plany
Rafał Brzoska podkreślił znaczenie cross-border: – Crossborder jest kluczowym elementem zyskowności naszych konkurentów, dlatego od ponad roku bardzo mocno inwestujemy w rozwój tego obszaru. Nie tylko na rynkach, na których działamy, ale również na innych, do których zaczynamy dostarczać przesyłki. Szef InPostu ujawnił plany: – Mogę powiedzieć tylko tyle, że niedługo uruchomimy możliwość wysyłania przesyłek do Stanów Zjednoczonych. Chcemy to wykorzystać, wspólnie z kilkoma partnerami zewnętrznymi, i bardzo mocno udrożnić ten kanał na linii Europa–Stany oraz Stany–Europa. Więcej szczegółów podamy już wkrótce. Absolutnie jest to jedna z kluczowych osi wzrostu na najbliższe lata.
Odnośnie dalszej ekspansji, Brzoska wyjaśnił: – Nasz plan w tym zakresie nie ulega żadnym zmianom. Każdego roku zwiększamy nakłady inwestycyjne na rynkach, na których już działamy. Nie planujemy na dzisiaj wchodzenia na inne rynki poza tymi, na których jesteśmy. Ostatnią inwestycją, którą dokonaliśmy w Hiszpanii, zamknęliśmy klamrą konieczność budowy własnej logistyki na potrzeby świadczenia usług, które sprzedajemy.
Rafał Brzoska zainwestował już w 40 startupów. "Mam na koncie kilka spółek zagranicznych, które naprawdę zadziwiają świat"
Rafał Brzoska znany jest nie tylko jako CEO InPostu, ale również jako aktywny anioł biznesu, który chętnie inwestuje w młode, obiecujące firmy. W rozmowie z Krzysztofem Stanowskim w "Kanale Zero" uchylił rąbka tajemnicy na temat swojej filozofii inwestycyjnej i opowiedział historię jednego ze swoich byłych pracowników, który założył startup.