Reklama

Pracownicy Allegro o prezesie Kuśmierzu: "Nie udźwignął tematu powrotu do biur"

allegro
Atmosfera w biurach Allegro wciąż jest gęsta / Fot. shutterstock / MAXSHOT.PL
W środę 1 października prezes Allegro Marcin Kuśmierz przekazał pracownikom informację o przymusowym powrocie do biur z pracy zdalnej od stycznia 2026 r. W kontekście tych zmian słowa CEO największej platformy sprzedażowej w Polsce "Nie bądźcie egoistami" odbiły się szerokim echem i wywołały wiele skrajnych reakcji kadry Allegro. Dziś pracownicy pomarańczowego giganta relacjonują redakcji Mycompanypolska.pl swoje wrażenia wokół "afery".

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

Nakaz powrotu do biur z pracy zdalnej okazał się katastrofą wizerunkową firmy. Obok licznych negatywnych komentarzy nie zabrakło merytorycznych wyjaśnień na temat wprowadzonych zmian.

- Dla mnie to bardzo trudna sytuacja. Sprzedałem mieszkanie w mieście, gdzie Allegro ma swoją siedzibę. Zrobiłem to po uprzedniej konsultacji z szefem, co do możliwości pracy zdalnej. Byłem gotowy dojeżdżać do firmy na jeden dzień w tygodniu, bo takie przedstawiono nam warunki. Zdaję sobie sprawę, że firma ma pełne prawo do takiego zarządzenia, jednak forma przekazania informacji jest po prostu skandaliczna. Dla wielu moich kolegów i koleżanek takie zmiany to wywrócenie życia do góry nogami. Nie wierzę, że zarząd nie zdawał sobie z tego sprawy, no chyba, że jest tak odklejony od rzeczywistości. Zabrakło zwykłej empatii, jakiegoś głębszego procesu komunikacyjnego, być może czegoś w rodzaju okresu przejściowego. Myślę, że uprzedzenie nas na kwartał przed zmianami, to co najmniej o kolejne trzy miesiące za krótko - komentuje pracownik Allegro, na co dzień związany z działem IT.

"Fatalna forma" przekazania informacji o powrocie do biur

Jak komentuje inny pracownik Allegro większość kadry ma podobne zdanie co do formy przekazania informacji. 

- Myślę, że najbardziej zawaliła komunikacja, która myślała, że wystarczy powiedzieć o decyzji i trudno, pracownicy mają to zaakceptować. Dałoby się to sprzedać dużo lepiej, powiedzieć głębsze story, dlaczego to potrzebne (a są solidne argumenty merytoryczne, których dotąd nikt nie wypowiedział), osłodzić jakimś benefitem (może dopłatą do komunikacji miejskiej) i myślę, że to by tak nie wybuchło. Nowy prezes nie udźwignął tego tematu, ale może to wynikać z tego, że nie zna jeszcze dobrze firmy i myślę, że się totalnie nie spodziewał takiej reakcji. Ale też, umówmy się, ma od tego sztab ludzi, którzy go powinni do tego przygotować - mówi zwolennik powrotu do biur i dodaje, że w firmie jest też wiele osób, które podzielają chęć większej obecności w siedzibie firmy.

Pracownikom puszczają nerwy, nawet w wewnętrznej komunikacji

Za wieloma wypowiedziami pracowników stoją duże emocje. Powrót do biur, jak wspomniał pierwszy rozmówca, to dla wielu osób logistyczna rewolucja. Stąd często brak zahamowań w dyskusji, nie tylko tej w mediach społecznościowych, ale też na wewnętrznych kanałach.

- Wielu ludzi jest zniesmaczonych tym ekstremum, jakie okazuje część niezadowolonych w wewnętrznej komunikacji. Są tacy, którzy piszą (i to pod własnym nazwiskiem) że takiemu poziomowi wyparcia jaki pokazali prezentujący to nie pomoże żadna psychoterapia. Moim zdaniem to jednak przesada. Przecież można o tym porozmawiać na poziomie. Nie brakuje wypowiedzi merytorycznych, konstruktywnej krytyki, którą sam prezes popsuje na Slacku - wskazuje jeden z wysoko postawionych pracowników w hierarchii Allegro.

"Niby przeprosiny, a tak naprawdę znowu nasza wina"

Na platformie Wykop.pl pojawił się screen z komunikacji pracowniczej prezentujący inne stanowisko na temat ostatnich wydarzeń w firmie.

"Zabrali mi pracę zdalną na UoP. Mam wracać do biura albo założyć firmę. Usłyszałem od CEO, że to przez słabe wyniki i że jestem egoistą. Potem się dowiedziałem, że on sam nadaje z Portugalii. Na GoWorku czytam, że nie tylko ja mam dość. Wychodzą absurdy, jak problemy HR-u o muzykę z YouTube. Po całej aferze dostaję wiadomość na Slacku. Niby przeprosiny, a tak naprawdę znowu nasza wina. Mamy im 'naprawić usługi'" - komentuje inny pracownik Allegro.

CEO Allegro przeprasza pracowników

Wiele osób rozżaliła wypowiedź prezesa Marcina Kuśmierza "Guys, just don't be selfish" czyli "Nie bądźcie egoistami" skierowana do niezadowolonych ze zmian reprezentantów kadry Allegro. Ostatecznie CEO firmy, znanej z aukcji w internecie, przeprosił za swoje zachowanie, a jego wypowiedź ze Slacka została przekazana w formie screenu w różnych mediach. Prezentujemy ją poniżej.

Oto tłumaczenie wyjaśnień prezesa Michała Kuśmierza: „Słuchajcie, być może wiecie, że nie miałem zamiaru „atakować” nikogo osobiście. Dzieliłem się dość emocjonalną opinią na temat traktowania klientów i sprzedawców przez część zespołu. Wynikało to z ciągle malejącego poziomu ich satysfakcji. Wielu z was jest w pełni zaangażowanych w usprawnianie procesów, dbanie o nich czy nawet próby dostarczania im właściwej wartości. Doceniam to. Jeśli ktoś poczuł się osobiście dotknięty moim komentarzem i potraktowany niesprawiedliwie – przepraszam".

Pracownicy Allegro wracają do biur, żeby skuteczniej konkurować z InPostem? 

Nowym wątkiem w sprawie jest kwestia zapowiadanego uruchomienia nowej platformy sprzedażowej przez InPost. Jak wynika z informacji publikowanych na blogach i forach internetowych dotyczących e-commerce, InPost pracuje nad całkowicie nową usługą, opartą na sztucznej inteligencji, która może stać się konkurencją dla Allegro. Według doniesień ekspertów branżowych firma, czując zagrożenie, potrzebuje załogi na miejscu, by podwyższyć jakość usług.

Anna Jaglińska-Prawdzik, dyrektorka marketingu Awareson, w poście na portalu LinkedIn zasugerowała, że "wczorajsza fala hejtu na Allegro za wprowadzenie pracy z biura wcale nie musi być przypadkiem [...] Jak podaje Spidersweb, w branży e-commerce huczy od doniesień, które jako pierwsze podały cashless.pl i bsmarket.pl: InPost szykuje się do uruchomienia 1 stycznia 2026 r. projektu, który ma stać się zupełnie nowym kanałem sprzedaży. Jeśli to prawda, to będziemy świadkami najciekawszej od lat rywalizacji biznesowej na polskim rynku – nie tylko w sferze usług, ale też komunikacji.  Allegro i InPost to dziś chyba największe polskie love brandy. I z całą pewnością ważna faza ich rywalizacji rozegra się właśnie w obszarze komunikacji – bo to nie tylko silne marki, ale też usługi masowe, których sukces zależy zarówno od jakości, jak i od sympatii konsumentów. A o to obie firmy potrafią walczyć jak mało kto. Szykuje się najlepszy „serial” tej jesieni".

Jeden z pracowników Allegro, w rozmowie z Mycompanypolska.pl, przypomina, że "Rafał Brzoska już od dłuższego czasu wypowiada się emocjonalnie o Allegro i to nie w pozytywach. Temat nowej platformy jest świeży, więc raczej nie wiąże się z decyzją zarządu o powrocie załogi do biur. InPost domaga się obecnie od Allegro 100 mln zł". Przypomnijmy, chodzi o sprawę promowania przez Allegro odbioru paczek z punktów własnych, co według InPostu, miało doprowadzić do strat po stronie pomysłodawcy Paczkomatów. 

W najbliższych dniach Allegro ma przed sobą zadanie wyciszania negatywnych nastrojów i poważne decyzje do podjęcia. Czy pracownicy będą mogli liczyć na wydłużenie okresu przejściowego lub otrzymają więcej dni na pracę zdalną do wykorzystania w roku? Po zmianach, czyli od stycznia 2026 r., oprócz jednego dnia pracy zdalnej w tygodniu, pracownik będzie dysponować pulą 30 dni home office na rok.

- Solidne powiększenie puli mogłoby sprawę załagodzić. Przynajmniej dla tych, którzy pracę zdalną preferują np. ze względu na lepszą wydajność, a nie ze względu na konieczność zmiany miejsca zamieszkania - wskazuje jeden z pracowników.

Obecnie sprawa w biurze powoli się wycisza. 

- Żadnych follow-upow w tej sprawie wewnętrznie nie było, może generalnie wiele ludzi ma feedback na temat samej komunikacji i zarządzenia sytuacją i go przekazuje dalej i wyżej, bo niezależnie od oceny decyzji, to jest spora zgodność, że jakość jej zakomunikowania i zarządzenia sytuacją nie była najlepsza - podsumowuje jeden z kierowników Allegro.

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama