Poczta Polska rozbudowuje sieć zewnętrznych automatów

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Jednym z najważniejszych celów strategicznych Poczty Polskiej na najbliższe lata jest udostępnienie klientom 2 tys. zewnętrznych automatów paczkowych. Docelowo firma będzie mieć ponad 20 tys. punktów odbioru przesyłek w sieci click & collect w 2022 roku.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Nowe automaty Poczty Polskiej staną w pobliżu m.in. placówek pocztowych, przy marketach i galeriach handlowych, przy urzędach państwowych i samorządowych, na terenach parafii czy spółdzielni mieszkaniowych. W przyszłym roku do użytku zostanie oddanych 500 tego typu urządzeń, w kolejnym roku ich liczba wzrośnie aż czterokrotnie.

Rynek e-commerce może w najbliższych latach osiągnąć pułap nawet 100–120 mld zł rocznie. To dwa razy więcej niż szacowano jeszcze na początku tego roku - mówi Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Poczta Polska udostępnia największą w kraju sieć punktów odbioru, do której należą placówki pocztowe, sklepy Żabka, kioski i saloniki prasowe Ruchu oraz wybrane stacje Orlen. W sumie to 13 tys. punktów. Przesyłki można także odbierać już w ponad 240 automatach zlokalizowanych m.in. w placówkach pocztowych czy sklepach Biedronka. Obecnie 25 proc. przesyłek kurierskich stanowią dostawy do punktów odbioru. Poczta przewiduje, że wraz ze wzrostem na rynku e-commerce oraz rozwojem sieci punktów odbioru, w tym automatów paczkowych, w 2022 roku nawet 50 proc. paczek dostarczanych będzie do punktów i automatów paczkowych.

Poczta Polska planuje jednocześnie, wraz z ekspansją w zakresie automatyzacji odbiorów i nadań paczek, zwiększać liczbę partnerskich punktów odbioru i nadań przesyłek. W przyszłym roku paczkę będzie można odebrać w jednym z 15 tys. punktów. W 2022 roku sieć zwiększy się do 20 tys. lokalizacji.

Paczkomaty coraz popularniejsze

Końcem lipca br. został opublikowany raport Gemiusa, z którego wynika, że to Paczkomaty stały się najczęściej wybieraną formą dostawy, wyprzedzając tym samym kurierów. Aż 61 proc. badanych zadeklarowało, że maszyny paczkowe InPostu są dla nich pierwszym wyborem, jeśli chodzi o dostarczenie przesyłki. Paczkomaty to już ponad 7000 urządzeń w Polsce, ponadto bezpłatna aplikacja mobilna do zdalnego otwierania maszyn paczkowych przekroczyła już 4 mln użytkowników.

ZOBACZ RÓWNIEŻ