Zalew pseudoprzyjemności

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 34
Klikając „Lubię to” w aplikacji Facebooka zachowujemy się jak uzależnieni hazardziści, którzy liczą, że dostaną więcej lajków niż inni. Niestety, uzależnienie behawioralne jest dziś podstawą biznesu wielu firm. Rozwiązanie? Cyfrowy minimalizm.

Przed rokiem 2013 Adam Alter niespecjalnie interesował się technologią jako przedmiotem badań. Jako wykładowca biznesu, z doktoratem z psychologii społecznej z Princeton, zgłębiał większe kwestie – jak cechy otaczającego nas świata wpływają na nasze myśli i zachowanie.

Na przykład w swoim doktoracie badał sprawę tego, jak przypadkowe powiązania między jednym a drugim człowiekiem mogą wpływać na ich wzajemne uczucia. „Jeżeli odkryjesz, że masz tę samą datę urodzin jak ktoś inny, kto zrobił coś strasznego – wyjaśnił mi Alter – nienawidzisz go jeszcze bardziej, niż gdybyś tej informacji nie miał”.

W swojej pierwszej książce, „Drunk Tank Pink”, skatalogował liczne podobne przypadki, w których pozornie nieistotne czynniki środowiskowe powodowały duże zmiany w zachowaniu. Jej tytuł odnosi się do badania, które wykazało, że agresywni pijani więźniowie z więzienia marynarki wojennej w Seattle wyraźnie się uspokajali po spędzeniu zaledwie piętnastu minut w celi pomalowanej na szczególny odcień jaskrawego różu (pepto-bismol pink), tak samo jak kanadyjscy uczniowie, jeżeli lekcje odbywały się w sali o ścianach tego koloru. Książka ujawnia również, że zdjęcie w czerwonej koszuli umieszczone na profilu randkowym wzbudzi znacznie większe zainteresowanie niż w ubraniu o jakimkolwiek innym kolorze, i że im łatwiejsze do wymówienia jest czyjeś imię, tym szybszy awans w branży prawniczej.

...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 2/2020 (53)

Więcej możesz przeczytać w 2/2020 (53) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ