Zalew pseudoprzyjemności
fot. Adobe StockPrzed rokiem 2013 Adam Alter niespecjalnie interesował się technologią jako przedmiotem badań. Jako wykładowca biznesu, z doktoratem z psychologii społecznej z Princeton, zgłębiał większe kwestie – jak cechy otaczającego nas świata wpływają na nasze myśli i zachowanie.
Na przykład w swoim doktoracie badał sprawę tego, jak przypadkowe powiązania między jednym a drugim człowiekiem mogą wpływać na ich wzajemne uczucia. „Jeżeli odkryjesz, że masz tę samą datę urodzin jak ktoś inny, kto zrobił coś strasznego – wyjaśnił mi Alter – nienawidzisz go jeszcze bardziej, niż gdybyś tej informacji nie miał”.
W swojej pierwszej książce, „Drunk Tank Pink”, skatalogował liczne podobne przypadki, w których pozornie nieistotne czynniki środowiskowe powodowały duże zmiany w zachowaniu. Jej tytuł odnosi się do badania, które wykazało, że agresywni pijani więźniowie z więzienia marynarki wojennej w Seattle wyraźnie się uspokajali po spędzeniu zaledwie piętnastu minut w celi pomalowanej na szczególny odcień jaskrawego różu (pepto-bismol pink), tak samo jak kanadyjscy uczniowie, jeżeli lekcje odbywały się w sali o ścianach tego koloru. Książka ujawnia również, że zdjęcie w czerwonej koszuli umieszczone na profilu randkowym wzbudzi znacznie większe zainteresowanie niż w ubraniu o jakimkolwiek innym kolorze, i że im łatwiejsze do wymówienia jest czyjeś imię, tym szybszy awans w branży prawniczej.
...Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 2/2020 (53) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.