Praca od nowa

fot. Adobe Stock fot. Adobe Stock
Czy w czasach postępującej automatyzacji nasze tradycyjne pojmowanie pracy traci sens? Jeśli chcemy zrozumieć, w jakim kierunku zmierza świat (i jak to wykorzystać), warto przyjrzeć się debacie na ten temat. Choćby po to, by pewnych zmian nie demonizować.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2020 (52)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Praca bez sensu 

David Graeber

wyd. Krytyki Politycznej

Książka antropologa Davida 

Graebera to próba opisania świata, w którym coraz więcej zawodów nie ma dla wykonujących je ludzi sensu i znaczenia (tzw. bullshit jobs). W przeciwieństwie do tego, co zakładały dawne teorie ekonomiczne (m.in. Keynesa), automatyzacja produkcji nie doprowadziła do skrócenia tygodnia pracy. Pojawiło się za to mnóstwo stanowisk pracy, które z perspektywy gospodarki są zbędne i angażują w jałowe czynności. Na dodatek tym, którzy je wykonują, zwykle nie pozwala się o tym mówić. PR-owcy, lobbyści czy telemarketerzy często według autora książki marnują mnóstwo energii, a wręcz życie. Zwłaszcza korporacje mają skłonność do „pracy dla pracy”, swoistego autorytaryzmu, który w końcu zaczyna „gonić własny ogon”. Przez ten bezsens przybywa osób mających np. problemy psychiczne. Publikacja poparta solidnymi badaniami akademickimi została uznana przez „The Financial Times” i „The Times” za książkę roku 2018.

---

Przyszłość zawodów. Jak technologia zmieni pracę ekspertów 

Richard Susskind, Daniel Susskind

wyd. Wolters Kluwer

Co będzie, gdy technologia zacznie zastępować ludzi także w zawodach bardziej kreatywnych czy uznawanych za szczególnie istotne w naszym życiu? Zastanawiają się nad tym znany w Wielkiej Brytanii niezależny doradca i jego syn, ceniony ekonomista. Autorzy opierają się na badaniach 10 grup zawodowych m.in. lekarzy, prawników, księgowych, dziennikarzy, architektów i nauczycieli. 

Funkcja specjalisty wykracza w odczuciu społecznym daleko poza jej stricte profesjonalny charakter. Przykład? Dużo trudniej jest nam zaufać diagnozie medycznej postawionej przez robota. Jednak zmiany w sposobach gromadzenia i przekazywania wiedzy czy w radzeniu sobie przez rządy z nowymi realiami rynkowymi są nieuniknione. Główne trendy zostały ujęte w książce m.in. w postaci kolorowych grafik, autorzy proponują też nowe modele postępowania i myślenia o swojej profesji. Na koniec pytają: czy naprawdę ludzi da się zastąpić? I czy tego właśnie powinniśmy chcieć?

---

O kobiecie pracującej 

Kamil Fejfer 

wyd. Czerwone i Czarne

Kamil Fejfer, analityk rynku pracy i twórca facebookowego „Magazynu Porażka”, pochyla się nad zjawiskiem różnych zarobków mężczyzn i kobiet. Większość kobiet nadal jest w domu odpowiedzialna za sprzątanie, gotowanie czy pranie, a zarazem wiele z nich pracuje zawodowo. Statystycznie więc rzecz biorąc, za więcej pracy dostają mniej pieniędzy niż mężczyźni. Dla poruszanych przez siebie zjawisk – jak łatwość, z jaką lekceważy ich ambicje, czy to, że stanowią większość nauczycieli czy pielęgniarek – Fejfer poszukuje przyczyn w skali makro i mikro. Wychodzi poza oczywiste tezy i proponuje kilka sprawdzonych gdzie indziej rozwiązań. Całość ma formę barwnie napisanego, dobrze udokumentowanego reportażu, ilustrowanego dającymi do myślenia historiami z życia.

---

CPN – znak, identyfikacja, historia

Patryk Hardziej 

wyd. Karakter 

To opowieść o dziejach jednego z najbardziej rozpoznawalnych logotypów w historii Polski. Identyfikacja wizualna Centrali Produktów Naftowych jest uważana przez współczesnych grafików i ekspertów od marketingu za wybitne osiągnięcie. A pomarańczowy znak stacji CPN, mimo że wiele lat temu zniknął z polskiego krajobrazu, nadal jest pamiętany, zresztą Orlen postanowił go ostatnio wskrzesić. Hardziej pisze także o dziejach rodzimego przemysłu naftowego, którego CPN był przez długi czas symbolem. Choć książka może się wydawać specjalistyczna, dla laika jest świetnym kluczem do zrozumienia, jak powstaje dobra grafika użytkowa i jak o niej myśleć również dzisiaj.

My Company Polska wydanie 1/2020 (52)

Więcej możesz przeczytać w 1/2020 (52) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY