Na początek dekady

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 97
Jak bardzo zmienił się świat wokół nas przez 10 ostatnich lat? Rewolucja cyfrowa, zmiany generacyjne i zawirowania polityczne sprawiły, że rzeczywistość nabrała zupełnie nowych barw. Z drugiej strony – historia lubi się przecież powtarzać... Ile jest w nas nowoczesności, a ile dawnych cech? Te pytania warto sobie zadać również w biznesie.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 2/2020 (53)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata 

Kai-Fu Lee 

Media Rodzina 

Chiny, jeszcze niedawno nazywane fabryką świata, błyskawicznie zmieniają się w  zautomatyzowane i w pełni usieciowione społeczeństwo przyszłości. Kai-Fu Lee, były szef Google na Chiny, a obecnie współpracownik wielu tamtejszych firm IT, pokazuje, dzięki czemu jego kraj przeszedł tak rewolucyjną przemianę i jak wpływa ona na codzienne życie obywateli. Zastanawia się też nad możliwymi implikacjami „wojny technologicznej” między Doliną Krzemową a jej chińską konkurencją. Przestrzega, że na eskalowaniu konfliktu (mającego swe odbicie w polityce, czego świadectwem są np. ostatnie afery Huawei) ostatecznie mogą stracić wszyscy – gdyż dotyka on najbardziej prywatnych warstw naszego życia. Niezależnie od tego na ile współczesne Chiny wydają się nam przerażające, na pewno warto poznać wyzwania, przed którymi wkrótce może stanąć cały świat. 

---

Rynek i ratusz. O ukrytej sieci powiązań, która rządzi światem

Niall Ferguson 

Wydawnictwo Literackie

Najnowsza książka szkockiego historyka gospodarki, który wsławił się pracami na temat złożonych i moralnie dwuznacznych związków między gospodarką, polityką a dziejami cywilizacji. Tytuł dotyczy tego, w jaki sposób decyzje teoretycznie podejmowane na wysokich szczeblach władzy tak naprawdę rodzą się na „rynku miejskim”: w nieformalnych i wzajemnie rywalizujących ze sobą grupach wpływu. Często okazuje się, że to, czemu uwagę poświęcają dziennikarze i historycy, tak naprawdę jest wynikiem procesów dużo bardziej oddolnych, a te w „ratuszu” (zarządach firm, sztabach wojskowych) rozgrywają się tylko pozornie. Przeskakując pomiędzy barwnymi anegdotami, Ferguson pokazuje, co pod tym kątem łączy hiszpańskich konkwistadorów ze współczesnymi islamistami oraz Donaldem Trumpem. I w jaki sposób, dzięki mediom społecznościowym, wpływ nieformalnych hierarchii na życie ludzi może jeszcze bardziej wzrosnąć.

---

Baśnie wolnego rynku

Jacek Wasilewski  

PWN

Autor, medioznawca i badacz z Uniwersytetu Warszawskiego, pochyla się nad ciekawym zjawiskiem – związkami między powszechnymi w kulturze europejskiej motywami z baśni a naszymi wyobrażeniami na temat kapitalizmu. Czy opowieść o Czerwonym Kapturku można dziś potraktować jako metaforę kryzysu na rynku nieruchomości? Czym byłyby dziś włosy Roszpunki, która spuszczała je z wieży, aby zobaczyć swego ukochanego? Baśnie zawsze pomagały oswoić rzeczywistość, a my wciąż używamy zawartych w nich kodów do zrozumienia świata wokół nas. Przekładając „poważną” rzeczywistość gospodarczą na opowieści dla dzieci, Wasilewski pokazuje, że wiele ze spraw, które moglibyśmy uważać za obiektywne, jest w gruncie rzeczy tworem naszej „baśniowej” kultury.

---

Lean. Droga do minimalizmu 

Tomasz Król

Sensus

„Szczupłe zarządzanie” (lean management) od lat robi karierę w coraz większej liczbie branż. Zaczerpnięte z japońskiej filozofii produkcji podejście – robienie tylko tego, co niezbędne, oszczędzanie zapasów i sił oraz dążenie do racjonalizacji wszystkich wykonywanych zadań – wydaje się też wchodzić do kolejnych sfer życia. W wystroju wnętrz czy plastyce od lat panuje moda na minimalizm, rosnąca świadomość ekologiczna zniechęca do marnotrawstwa. Autor zadaje więc pytanie: czy możliwe jest życie lean? Bohater tego fabularyzowanego poradnika postanawia je uprościć i wprowadzić „szczupłe procedury” we wszelkich aspektach życia, takich jak ubrania, praca, kontakty towarzyskie. Dzięki temu, przynajmniej na kartach książki, odzyskuje je wreszcie dla siebie.

My Company Polska wydanie 2/2020 (53)

Więcej możesz przeczytać w 2/2020 (53) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ