Zakupy przez internet muszą być proste i bezpieczne - tego oczekują klienci

Musi być łatwo i bezpiecznie / Fot. John Schnobric
Musi być łatwo i bezpiecznie / Fot. John Schnobrich, Unsplash.com
Prosty sposób płatności ma znaczący wpływ na ocenę procesu zakupowego online oraz wybór konkretnego e-sklepu dla 20% Polaków – wynika z badania E-commerce w Polsce w 2021, przeprowadzonego przez Gemius.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Różne dostępne formy płatności wpływają na wiarygodność sklepu podczas pierwszych zakupów - tak uważa 22% respondentów. Ze względu na towarzyszące pandemii obostrzenia w sieci kupuje coraz więcej osób, a dla 13% to właśnie kanał online stał się pierwszym wyborem. Na co i dlaczego zwracają uwagę Polacy podczas dokonywania zakupów przez internet i jakie znaczenie mają przy tym formy płatności? 

Sprawdź: Generator haseł

- Raport Gemius, jak co roku, umożliwia szerokie spojrzenie na zmiany zachodzące w e-commerce. Tegoroczne opracowanie jest jeszcze ciekawsze, ponieważ pozwala przeanalizować wpływ pandemii na branżę - mówi Paweł Działak, CEO Tpay. I dodaje: - Wyniki raportu pokazały, że ponad połowa badanych zamierza dalej kupować online tak samo często jak podczas pandemii. Zestawiając to z szybko rosnącą liczbą sklepów internetowych, mamy klarowny sygnał dla e-sprzedawców: jest o co walczyć, ale trzeba skupić się na szczegółach, czyli głównie płatnościach online, bo to finalizacja koszyka zakupowego jest jednym z najważniejszych punktów w procesie zakupowym i od niego zaczyna się sukces e-sklepu.

Zakupy przez internet - co jest ważne dla klienta?

Za pośrednictwem jakiego urządzenia Polacy robią zakupy w sieci? Na pierwszym miejscu nadal plasuje się laptop, ale niedaleko za nim jest smartfon – korzysta z nich odpowiednio  78 i 76% ankietowanych. Dalej mamy komputer stacjonarny (51%), tablet (24%) i na końcu czytnik ebooków (3%). Podczas zakupów w sieci dla Polaków istotne jest jednak nie tylko samo urządzenie, ale również dostępność różnych form płatności, na które wskazała ponad połowa respondentów (53%). Dywersyfikacja metod płatności wpływa również na wiarygodność e-sklepu – tak uważa 22% internautów.  Ważne jest także bezpieczeństwo podczas transakcji – w obawie o ten aspekt aż 18% Polaków deklaruje, że nie robi zakupów online, a zapewnienie bezpieczeństwa płatności przekonałoby do zmiany decyzji 19% badanych.

Inspiracje: Jason Sudeikis

- Respondenci Gemius wskazali, że chcą kupować online z użyciem smartfonów – takich osób jest o siedem punktów procentowych więcej w porównaniu do ubiegłego roku. Internautom zależy również na ulubionych metodach płatności i bezpieczeństwie. Współpraca z operatorem płatności to więc znacznie więcej, niż tylko "podpięcie bramki płatniczej". To wspólne szukanie rozwiązań przyspieszających i ułatwiających zakupy w internecie, a także dbałość o to, by proces płatniczy budził zaufanie i był dostosowany do odpowiedniej grupy wiekowej – dodaje Paweł Działak. 

W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się zakupy bezpośrednio w komunikatorach społecznościowych, czyli tzw. social commerce, który bije obecnie rekordy popularności w Azji. Trend ten jest zauważalny głównie w najmłodszej grupie konsumenckiej, jednak z czasem to oni będą stanowić główny target dla sprzedawców. Taki model sprzedażowy wymaga jednak odpowiedniej integracji z systemami płatności, co dla niektórych sprzedawców może stanowić pewnego rodzaju przeszkodę.

Spośród różnych form płatności podczas zakupów online internauci niezmiennie najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności (opcja wskazana przez 70% kupujących). Na drugim miejscu są płatności mobilne, np. BLIK (48%), a dalej przelew tradycyjny (42%) oraz płatność kartą (41%). 

Jeśli prowadzimy biznes e-commerce, warto zadbać o tego rodzaju rozwiązania. Dzięki nim zakupy przez internet staną się wygodniejsze i po prostu lepsze dla klientów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY