Przełom w e-commerce? Visa pracuje nad agentami AI, którzy będą płacić za zakupy

Przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję, by usprawniać obsługę klientów. Podczas globalnego wydarzenia Product Drop Visa podzieliła się swoją wizją wykorzystania sztucznej inteligencji w handlu cyfrowym.
Visa korzysta ze sztucznej inteligencji
Obecnie agenci AI radzą sobie z wyszukiwaniem produktów, ale opłacenie zamówienia jest już zadaniem człowieka. To się jednak może zmienić.
– Historycznie Visa wykorzystywała sztuczną inteligencję do ochrony konsumentów, używając tej technologii do zwalczania oszustw. Teraz umożliwimy AI wspieranie konsumentów, fundamentalnie zmieniając sposób, w jaki robią zakupy, tak aby były bardziej spersonalizowane, przydatne i przyjemne – wyjaśnił Ryan McInerney, CEO Visa w informacji prasowej na stronie firmy. – Płatność jest kluczowym elementem powodzenia każdego rodzaju wymiany handlowej online opartej na sztucznej inteligencji. Jeśli nie ma płatności, nie istnieje handel. I tu jest miejsce na doświadczenie i zaufanie, które wnosi Visa.
Visa nawiązała współpracę z czołowymi twórcami chatbotów AI (m.in. Anthropic, Microsoft, OpenAI, Perplexity, Mistral) oraz firmami technologicznymi (IBM, Stripe, Samsung), aby umożliwić botom robienie i płacenie za zakupy w imieniu użytkowników. Firma nazwała swój nowy projekt “Intelligent Commerce”.
Agent AI zrobi zakupy
Jak to ma działać? Zasada jest prosta - użytkownik będzie mógł ustawić budżet i preferencje na podstawie których boty uzyskają dostęp do danych karty, co pozwoli im nie tylko znaleźć, ale także kupić produkty bez bezpośredniego udziału człowieka w procesie płatności.
Początkowo agencji AI mają prosić o akceptację zakupu, a z czasem, za zgodą użytkownika, analizować historię transakcji, aby lepiej dopasować rekomendacje (uwzględniając choćby preferencje i limity wydatków). Użytkownicy będą mogli wybrać, których zakupów chcą dokonać samodzielnie, bez wsparcia agenta AI. Twórcy zapewniają, że system będzie tak zaprojektowany, żeby banki, sprzedawcy i klienci mieli pewność co do bezpieczeństwa i legalności transakcji. Podobne systemy rozwijają też Amazon, Google czy Paypal.
Visa
Visa (NYSE: V) jest jednym ze światowych liderów płatności cyfrowych. Umożliwia transakcje płatnicze między konsumentami, sprzedawcami, instytucjami finansowymi i instytucjami rządowymi w ponad 200 krajach i terytoriach. Misją firmy jest połączenie całego świata za pośrednictwem najnowocześniejszej, wygodnej, niezawodnej i bezpiecznej sieci płatniczej, wspierając tym samym rozwój ludzi, firm i całej gospodarki.