Przełom w e-commerce? Visa pracuje nad agentami AI, którzy będą płacić za zakupy

asystent AI
zakupy online / Fot. Pixabay/geralt
Visa planuje wdrożenie cyfrowych asystentów zakupów - agentów AI, którzy będą mogli nie tylko rekomendować oferty, ale również płacić za zakupy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję, by usprawniać obsługę klientów. Podczas globalnego wydarzenia Product Drop Visa podzieliła się swoją wizją wykorzystania sztucznej inteligencji w handlu cyfrowym.

Visa korzysta ze sztucznej inteligencji

Obecnie agenci AI radzą sobie z wyszukiwaniem produktów, ale opłacenie zamówienia jest już zadaniem człowieka. To się jednak może zmienić.

– Historycznie Visa wykorzystywała sztuczną inteligencję do ochrony konsumentów, używając tej technologii do zwalczania oszustw. Teraz umożliwimy AI wspieranie konsumentów, fundamentalnie zmieniając sposób, w jaki robią zakupy, tak aby były bardziej spersonalizowane, przydatne i przyjemne – wyjaśnił Ryan McInerney, CEO Visa w informacji prasowej na stronie firmy. – Płatność jest kluczowym elementem powodzenia każdego rodzaju wymiany handlowej online opartej na sztucznej inteligencji. Jeśli nie ma płatności, nie istnieje handel. I tu jest miejsce na doświadczenie i zaufanie, które wnosi Visa.

Visa nawiązała współpracę z czołowymi twórcami chatbotów AI (m.in. Anthropic, Microsoft, OpenAI, Perplexity, Mistral) oraz firmami technologicznymi (IBM, Stripe, Samsung), aby umożliwić botom robienie i płacenie za zakupy w imieniu użytkowników. Firma nazwała swój nowy projekt “Intelligent Commerce”.

Agent AI zrobi zakupy

Jak to ma działać? Zasada jest prosta - użytkownik będzie mógł ustawić budżet i preferencje na podstawie których boty uzyskają dostęp do danych karty, co pozwoli im nie tylko znaleźć, ale także kupić produkty bez bezpośredniego udziału człowieka w procesie płatności.

Początkowo agencji AI mają prosić o akceptację zakupu, a z czasem, za zgodą użytkownika, analizować historię transakcji, aby lepiej dopasować rekomendacje (uwzględniając choćby preferencje i limity wydatków). Użytkownicy będą mogli wybrać, których zakupów chcą dokonać samodzielnie, bez wsparcia agenta AI. Twórcy zapewniają, że system będzie tak zaprojektowany, żeby banki, sprzedawcy i klienci mieli pewność co do bezpieczeństwa i legalności transakcji. Podobne systemy rozwijają też Amazon, Google czy Paypal.

Visa

Visa (NYSE: V) jest jednym ze światowych liderów płatności cyfrowych. Umożliwia transakcje płatnicze między konsumentami, sprzedawcami, instytucjami finansowymi i instytucjami rządowymi w ponad 200 krajach i terytoriach. Misją firmy jest połączenie całego świata za pośrednictwem najnowocześniejszej, wygodnej, niezawodnej i bezpiecznej sieci płatniczej, wspierając tym samym rozwój ludzi, firm i całej gospodarki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ