Podaruj mi trochę słońca
Michał Kułaczkowski, twórca Sunmetric, fot. Piotr PolaczkowskiJedną z najbardziej zaawansowanych firm na świecie pod względem wykorzystania sieci neuronowych i sztucznej inteligencji jest Google. To właśnie podczas pracy w tym cyfrowym gigancie Michał Kułaczkowski podpatrzył pomysł na biznes. – Pracując w Google, obserwowałem, jak rozwija się projekt Sunroof. To system do liczenia wydajności instalacji fotowoltaicznych oparty na mapach LIDAR i zdjęciach satelitarnych. Specjaliści udowodnili, że z bardzo dużą dokładnością da się policzyć, czy taka inwestycja jest opłacalna. Usługa do Polski nigdy nie dotarła. Postanowiłem to zmienić – tłumaczy. Tym bardziej że branża fotowoltaiczna w naszym kraju rozgrzana jest do czerwoności. Problem w tym, że licząc prognozowaną moc instalacji, firmy montujące panele często mijają się z prawdą. Realne wyniki są o wiele słabsze, co rzutuje na opłacalność montażu fotowoltaiki, zwłaszcza u klientów indywidualnych.
Tak narodził się pomysł na Sunmetric. Tempo prac było ekspresowe. W wakacje 2020 r. Kułaczkowski opracował wstępne założenia biznesowe uzgodnione z Amadeuszem Kordasińskim. W grudniu 2020 r. do swojego pomysłu przekonali fundusz Czysta3.VC, który wyłożył 1 mln zł na rozwój projektu. W lipcu 2021 r. mieli już gotowy produkt komercyjny. Wszystko wskazuje na to, że niebawem wypłyną na szerokie wody.
Od ziemi do dachu
Sunmetric robi coś, co w teorii jest niezwykle proste. Liczy, ile promieni słonecznych „spadnie” na zainstalowane w danym miejscu panele fotowoltaiczne. Od tego zależy ilość energii, którą mogą wyprodukować panele. Teoretycznie to proste, ale pod warunkiem, że mieszkamy na pustyni, gdzie nie ma ryzyka, że cokolwiek, choćby częściowo, zasłoni takiemu panelowi Słońce. W praktyce jest tak, że dach sąsiada mieszkającego nieopodal przez kilka godzin dziennie ograniczy dostęp do promieni słonecznych. Albo zrobi to drzewo. Albo okaże się, że sąsiedztwo ruchliwej drogi zanieczyści panele na tyle, że ich wydajność spadnie o kilkadziesiąt procent. To, czy tak się stanie, przewiduje technologia opracowywana przez Sunmetric.
– Nasz system wykorzystuje wszystkie możliwe dane dotyczące konkretnej lokalizacji, w tym chociażby kąt nachylenia okolicznych dachów, wysokość drzew czy nawet ukształtowanie terenu. Dzięki temu da się dokładnie policzyć, jaka będzie produkcja energii przy wykorzystaniu konkretnych paneli umieszczonych w określonym miejscu w ciągu roku. Wtedy możemy stwierdzić, czy taka inwestycja będzie opłacalna – wyjaśnia Michał Kułaczkowski, założyciel i szef Sunmetric.
Dziś jego firma ma już produkt komercyjny, który obejmuje analizę działek. – Początkowo myślałem o klientach indywidualnych. Już po zdobyciu finansowania okazało się, że nasz pomysł można szybko i prosto wykorzystać przy budowie całych farm fotowoltaicznych – mówi Kułaczkowski.
Tego typu inwestycje wymagają długich analiz, zanim jeszcze firma kupi lub wydzierżawi działkę. Trwają one nieraz długie tygodnie. Technologię Sunmetric można wykorzystać od razu i cały raport powstaje w ciągu kilku minut, automatycznie. – Oprócz danych o ilości światła liczymy, jaki obszar można zabudować, ile paneli się zmieści i w jakiej odległości od linii energetycznej się znajduje. To kluczowe informacje, by jakikolwiek inwestor mógł w ogóle myśleć o stworzeniu dużej farmy w danym miejscu – twierdzi. Efekt? Od lipca do końca listopada Sunmetric wykonał kilkaset takich raportów. Skuteczność, jak deklaruje założyciel firmy, jest niemal stuprocentowa.
Większym wyzwaniem jest zapewnienie takiej skuteczności dla analizy paneli montowanych na dachach. Liczba składowych...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 1/2022 (76) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.