Reklama

Dofinansowanie dla innowacyjnych firm. Wartość programu Innovate Poland może sięgać nawet kilkunastu miliardów złotych

technologia
Nawet kilkanaście miliardów złotych trafi do polskich przedsiębiorstw / Fot. shutterstock
Najbardziej perspektywiczne i innowacyjne firmy zyskają nowe źródło finansowania. Zainaugurowany właśnie program Innovate Poland to pierwsza w Polsce inicjatywa na taką skalę, która łączy kapitał publiczny – Polski Fundusz Rozwoju (PFR), Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) – z kapitałem prywatnym, reprezentowanym na starcie przez PZU jako pierwszego partnera komercyjnego. Na początek na ten cel trafią 4 mld zł, ale docelowa wartość finansowania może sięgnąć nawet kilkunastu miliardów złotych.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

– Polska to dziś 20. największa gospodarka świata, ale rząd patrzy przede wszystkim na trwałe podstawy przyszłego wzrostu. Potrzebujemy więcej innowacyjnych spółek w Polsce i efektywnych mechanizmów ich finansowania – od fazy samego pomysłu aż do etapu ekspansji zagranicznej. Dlatego Innovate Poland, dlatego niezbędny jest kapitał rozwojowy, który będzie efektywnie finansował polskie spółki – podkreśla minister finansów i gospodarki Andrzej Domański w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

O pierwszej fazie programu Innovate Poland pisaliśmy szerzej przed kilkoma dniami. Przypomnijmy, że budżet pierwszej fazy to 4 mld zł, które mają zostać zainwestowane – poprzez fundusze private equity (PE), venture capital (VC) i private debt (PD) – w około 250 innowacyjnych przedsiębiorstw na różnych etapach rozwoju: od wczesnych start-upów po spółki o ugruntowanej pozycji na rynku, ale potrzebujące finansowania na dalszy rozwój i ekspansję. W następnych fazach kwoty zainwestowane w kolejne perspektywiczne biznesy mogą sięgnąć nawet kilkunastu miliardów złotych – dzięki mobilizacji dodatkowego kapitału prywatnego i dołączaniu kolejnych inwestorów do Innovate Poland.

Następca "planu Tibiego" 

Koncepcja Innovate Poland nawiązuje do francuskiego „planu Tibiego”, który w ostatnich latach znacząco wzmocnił finansowanie innowacyjnych firm technologicznych we Francji. Polski program jest jednak dostosowany do lokalnych realiów rynku kapitałowego oraz roli instytucji rozwojowych w gospodarce. – Innovate Poland to inwestycja w przyszłość polskiej gospodarki – w jej siłę, odporność i zdolność do konkurowania na globalnych rynkach – podkreśla Andrzej Domański, zaznaczając, że zadaniem państwa jest tworzenie warunków, w których kapitał, talent i technologia mogą się rozwijać szybciej niż dotychczas.

Model programu zakłada dwie ścieżki: zarządzany przez PFR Ventures fundusz funduszy Innovate PL, który będzie dokonywał nowych inwestycji w fundusze PE/VC/PD (dysponując na początek 2,4 mld zł), oraz zarządzany przez EFI Future Tech Poland, który zwiększy skalę dokonanych już wcześniej inwestycji w fundusze VC (1,5 mld zł). Fundusze PE/VC/PD, które otrzymają finansowanie w ramach Innovate Poland, mają z kolei lokować środki w najbardziej perspektywiczne, innowacyjne krajowe spółki z różnych sektorów – od nowych technologii, przez rozwiązania dla przemysłu, po innowacje usługowe.

Łatwiejszy dostęp do kapitału

Istotnym elementem projektu jest Akredytacja Innovate PL FoF – nowy standard jakości dla funduszy, który ma zwiększyć wiarygodność zarządzających i przejrzystość rynku oraz ograniczyć ryzyko po stronie inwestorów. Dla funduszy oznacza to łatwiejszy dostęp do kapitału, dla inwestorów większe bezpieczeństwo i czytelne kryteria inwestycyjne, a dla rynku spójniejszy ekosystem finansowania innowacji.

W ten sposób od fazy samego pomysłu start-upy i młode, innowacyjne firmy będą miały dostęp do kapitału, który pozwoli im przeskalować działalność, a w dalszej perspektywie może nawet dołączyć do grona tzw. jednorożców, czyli firm wycenianych na co najmniej miliard dolarów.

PZU, największy polski ubezpieczyciel, jest pierwszym komercyjnym inwestorem w fundusz funduszy Innovate PL. Jak tłumaczy Bogdan Benczak, p.o. prezes PZU, zaangażowanie to ma kilka wymiarów – biznesowy, strategiczny i rozwojowy.

– Po pierwsze, zawsze szukamy okazji do dobrego biznesu, a jesteśmy przekonani, że inwestycja w ramach programu Innovate Poland przyniesie nam atrakcyjne stopy zwrotu – zaznacza. – Po drugie, aktywnie wspieramy i wcielamy w życie ideę local content, czyli wzmacniania krajowego kapitału i przedsiębiorców w obrocie gospodarczym. Możliwość poszerzenia naszego portfela inwestycyjnego o polskie fundusze pivate equity, venture capital czy private debt, które następnie zainwestują w polskie innowacyjne firmy, doskonale się w to wpisuje – dodaje.

Polska gotowa na efekty pracy startupów

Bogdan Benczak podkreśla też, że inwestycja w Innovate PL FoF jest zgodna ze strategią Grupy PZU, wskazującą jako jeden z celów wspieranie innowacyjnych firm, których rozwiązania następnie mogą zostać wykorzystane w działalności grupy. Ubezpieczyciel już od kilku lat bardzo intensywnie współpracuje z młodymi firmami technologicznymi w ramach swojego autorskiego programu PZU Ready for Startups.

– Dotąd w ramach partnerskiej współpracy ze startupami Polski i świata przeanalizowaliśmy ponad 8 tys. ich pomysłów, 80 skierowaliśmy do fazy pilotażu, a 50 zakończyło się wdrożeniem rozwiązania do naszego biznesu. Teraz, dzięki Innovate Poland, będziemy też inwestorem w innowacyjnych przedsięwzięciach i jestem przekonany, że znajdziemy synergię między tymi dwoma naszymi zaangażowaniami – mówi p.o. prezes PZU.

Twórcy programu podkreślają, że Innovate Poland ma nie tylko dostarczać kapitału, lecz także budować nowy ekosystem współpracy między sektorem publicznym i prywatnym, a także podnosić kompetencje inwestorów instytucjonalnych i prywatnych w obszarze finansowania innowacji. Dzięki wspólnym standardom i transparentnym zasadom do programu mają dołączać nowe grupy inwestorów, np. fundusze emerytalne, pozostali ubezpieczyciele, fundusze inwestycyjne, którzy będą mogli się angażować w innowacyjne spółki w sposób uporządkowany i bardziej przewidywalny.

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama