Reklama

Black Friday. Co kupujemy i ile wydajemy w czasie promocji?

Black Friday
Polacy często korzystają z promocji z okazji Black Friday / Fot. Pexels/ Borko Manigoda
Zakupów w czasie Black Friday dokonuje 62 proc. Polaków - tak wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo. Black Friday na stałe wpisał się w przyzwyczajenia zakupowe Polaków.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

Ile wydamy na Black Friday?

25 proc. ankietowanych planuje wydać na tegoroczny Black Friday kwotę w przedziale od 251 do 500 zł. Z kolei 13 proc. badanych zamierza wydać do 250 zł. 16 proc. badanych planuje wydać od 501 do 750 zł. Więcej niż 750 zł zamierza wydać 27 proc. w tym 12 proc. powyżej 1000 zł.

Polacy coraz częściej opracowują strategie zakupowe przed “czarnym piątkiem”. Ponad połowa kupujących na bieżąco sprawdza oferty (52 proc.), a 26 proc. trzyma się ustalonego budżetu.

27 proc. badanych planuje zakupy z wyprzedzeniem bądź czeka na koniec wyprzedaży, aby skorzystać z maksymalnych zniżek. 7 proc. respondentów deklaruje korzystanie z płatności odroczonych podczas zakupów w tym terminie, a 15 proc. nie przykłada do planowania zakupów w tym czasie większej wagi i kupuje produkty, które wpadną im w oczy podczas wyprzedaży.

Główną motywacją do robienia zakupów z okazji Black Friday jest oszczędność. Mimo to 27 proc. z nich planuje wydać więcej niż w poprzednich latach, 32 proc. zamierza trzymać się zeszłorocznego budżetu a 41 proc. nie potrafiło podać odpowiedzi.

Dlaczego? 47 proc. badanych wspomniało w tym kontekście o większych potrzebach i wydatkach, a 44 proc. o wyższych cenach. 19 proc. respondentów zwróciło uwagę na mniejszą skalę promocji w sklepach niż miało to miejsce w latach ubiegłych. 27 proc. kupujących zamierza zwiększyć swój zeszłoroczny budżet o kwotę do 250 zł, 35 proc. wyda od 250 do 500 zł więcej, 15 proc. dołoży od 500 do 750 zł, a 10 proc. ankietowanych na zakupy podczas wyprzedaży wyda w tym roku od 750 do 1000 zł więcej niż przed rokiem.

Co kupujemy przy Black Friday?

Najczęściej Polacy szukają okazji przy kupowaniu ubrań (75 proc.) Popularne segmenty to także ż elektronika (53 proc.), kosmetyki (48 proc.) i akcesoria domowe (47 proc.). Okazyjnych cen szukamy też w kategoriach: multimedia (27 proc.), akcesoria sportowe (23 proc.), zabawki (22 proc.) i torebki i inne dodatki (21 proc.). Najmniej popularne są produkty sezonowe, np. walizki czy stroje kąpielowe (13 proc.). Chętnie dzielimy się również informacjami o promocjach z rodziną i znajomymi - 41 proc. badanych robi to często, a 45 proc. czasami, jeśli coś wyjątkowo się opłaca, a 13 proc. raczej nie lub nigdy.

Do kupowania najbardziej zachęcają najbardziej zachęcają satysfakcja z upolowania okazji (49 proc.) oraz możliwość kupienia wymarzonego produktu (47 proc.). 24 proc. respondentów traktuje listopadowe promocje jako sposób na wcześniejsze zamknięcie listy świątecznych prezentów, a 13 proc. lubi polować na okazje wspólnie z rodziną lub znajomymi.

Badanie DIY wykonane na platformie Omnisurv by IQS w dniach 30.10-02.11.2025 r. Próba ogólnopolska, Wiek: 18-64, N=500.

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama