Komu opłaca się urlop rodzicielski dla ojca? "Rola pracodawców jest kluczowa"
Fot. Pixabay.comDialog społeczny na temat skutków wdrożenia dyrektywy unijnej work-life balance w Polsce jest bardzo ważny i będzie mieć w przyszłości wpływ na odbiór przez rodziców i zastosowanie przez pracodawców ustalonych przez państwo zasad. Stąd istotne było zapoczątkowanie publicznej dyskusji wśród specjalistów od społecznej i rodzinnej odpowiedzialności biznesu, socjologów rodziny i pracy, przedstawicieli Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, przedstawicieli pracodawców oraz zatrudnionych rodziców.
Debatę zorganizowała Fundacja Rodzic w mieście w ramach projektu Pracuję i wychowuję.
Rola pracodawcy we wspieraniu ojców
Dyrektywa, która do prawa polskiego będzie wdrożona już w sierpniu 2022 roku, może w znaczący sposób wpłynąć na podejście firm do swoich pracowników-rodziców. Wdrożenie legislacji będzie skutkować rozszerzeniem polityki CFR w firmach i zwiększeniem roli zatrudniających w kwestii umożliwienia ojcom łączenia roli pracownika i opiekuna dziecka.
Rola pracodawców jest ogromna i kluczowa. Potrzebujemy edukacji pracodawców i pokazywania im korzyści płynących z tego, że ich pracownicy są ojcami - mówi Ewa Leśnowolska, ekspertka Better. i Divercity Plus
Podczas debaty przedstawiciele pracodawców opowiedzieli także o dobrych praktykach wspierania pracujących rodziców, które już są stosowane w ich firmach.
- Staramy się być przygotowani na sytuacje związane z macierzyństwem naszych pracownic i wspierać kobiety, by praca nie była dodatkowym problemem do zmartwień. Kobiety pracują u nas po kilka, kilkanaście lat - podzielił się swoim doświadczeniem Michał Cielibała, prezes firmy Biurex.
Takie podejście daje nadzieję, że również ojcowie będą mogli czuć się bezpiecznie korzystając z prawa do urlopu rodzicielskiego i nie będą bali się zwolnienia ani gorszego traktowania przez pracodawcę.
Zbudowanie poczucie bezpieczeństwa przez pracodawcę będzie kluczowe dla zmiany postawy ojców przy braniu urlopów rodzicielskich - potwierdził dr Michał Mazur, koordynator dostępności Ministerstwa Zdrowia, doradca CSR.
Kampania społeczna jako niezbędny element wprowadzenia dyrektywy
Ważnym punktem debaty była także rozmowa na temat przeprowadzenia w Polsce kampanii społecznej, która przede wszystkim poinformuje wszystkich zainteresowanych o zmianach w prawie, a także pokaże rodzicom i pracodawcom korzyści wynikające z dyrektywy. Bez takiej kampanii trudno będzie zmienić podejście pracodawców, jak i samych ojców do prawa do urlopów rodzicielskich. Kampania ma szansę pokazać, że urlop rodzicielski dla ojca to nie tylko nawiązanie bliższej więzi z dzieckiem, ale także umożliwienie matkom powrotu do aktywności zawodowej, a przez to wyrównanie szans mam na rynku pracy.
Debata na temat urlopów rodzicielskich dla ojców i pokazała jak złożony i wielowymiarowy jest to problem. Aby w pełni przygotować się na zmianę w przepisach prawnych dotyczących dyrektywy, potrzeba jeszcze wielu takich dyskusji i rozmów, a przede wszystkim dobrej społecznej kampanii.