Kolejne rynki i rozwój technologii. Wiceprezes PSP zdradza nowe plany wobec Blika [TYLKO U NAS]

Monika Król
Monika Król, wiceprezes PSP
Mocne wejście w rynek płatności odroczonych i ekspansja na kolejne kraje - to dwa główne priorytety, nad którymi pracuje Polski Standard Płatności, czyli właściciel i operator systemu Blik - zdradza w rozmowie z mycompanypolska.pl Monika Król, wiceprezes PSP. Jak zapowiada rynkowe wejście BNPL w Bliku to kwestia kilku miesięcy, a nasza technologia może trafić nawet do Afryki.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Zobacz całą rozmowę Moniki Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności z Cezarym Szczepańskim, redaktorem portalu mycompanypolska.pl.

E-commerce w kryzysie?

Problemy wielu firm w branży e-commerce nie są nowością, ale nie oznacza to, że cały rynek przechodzi załamanie. - W e-commerce są branże, które radzą sobie lepiej i takie, które gorzej. To naturalne w czasie kryzysu, że mniej potrzebne dobra jak ubrania tracą na znaczeniu - tłumaczy.

Jak zaznacza, na rynku obecnie znacznie lepiej radzą sobie duże podmioty, które mają np. zapasy gotówki czy też większą skalę. O wiele trudniejsza sytuacja dotyczy mniejszych biznesów. - Możemy zaobserwować dużą dynamikę pojawiania się i zamykania firm - komentuje Monika Król.

Nowe pomysły Blika

Firma obecnie rozwija nowe technologie, takie jak np. płatności "one-click". - Skracamy w ten sposób płatność, ale pracujemy także nad zero-clickiem, czyli automatyczną płatnością po wcześniejszej akceptacji danego sprzedającego. Mamy też płatności Blikiem przez banery, ale to nie koniec - zapowiada w rozmowie z portalem mycompanypolska.pl.

Generalnie celem Blika jest obecnie skrócenie czasu na wykonanie płatności oraz poprawa "user experience" tego obszaru.

- Chcemy rozwijać płatności zbliżeniowe, które wdrożylismy we współpracy z Mastercardem. Obecnie to już jedna trzecia wszystkich płatności w kanale POS przy użycia Blika w III kwartale - komentuje wiceprezes PSP.

Blik chce również stworzyć własne płatności odroczone. - Rozpoczęliśmy testy przy współpracy z Bankiem Millenium - mówi. W tym momencie Monika Król nie zdradza większych szczegółów związanych z efektami tych testów, aczkolwiek są one bardzo obiecujące i już niebawem zostaną rozszerzone. - Potencjał BNPL jest bardzo duży i my dziś wiemy, że ten produkt zmieni rynek e-commerce - zaznacza. Kolejne banki mają dołączyć do programu w I półroczu br., a Blik szykuje również coś, czego nie ma na rynku. - Cały czas myślimy o tym, co wdrożyć i co możemy jeszcze zrobić - zaznacza.

Ekspansja międzynarodowa Blika

Obok rozwoju technologii Blik potwierdza mocne zaangażowanie w rozwoju międzynarodowym. Obok już ujawnionych krajów, w których pojawi się polska firma, takich jak Słowacja i Rumunia, możliwa jest ekspansja na kolejne.

 - Mamy wiele zapytań ze wszystkich miejsc na świecie, jeśli chodzi o nasżą technologię. Mamy spore zainteresowanie szczególnie z Afryki, zarówno sprzedających, jak i instytucji finansowych, chociażby banków centralnych - mówi Monika Król. Te zainteresowanie dotyczy nie tylko wejścia bezpośredniego PSP i Blika, ale także np. transferu technologii.

Najbardziej rozwiniętym procesem jeśli chodzi o rozwój międzynarodowy PSP i Blika, jest jest wejście na Słowację poprzez przejęcie spółki Viamo. Póki co słowacki nadzór nie dał ostatecznej zgody na akwizycję, ale obok samego wejścia na rynek południowego sąsiada PSP chce wykorzystać pojawienie się na tym rynku na uruchomienie rozliczeń w euro.

- Mamy ambicję, by Blik stał się europejskim systemem płatności. Wiemy, że to jest możliwe - zapowiada.

Blik myśli także o innych państwach Europy Centralnej. - Nie mówimy ostatniego słowa! - podsumowuje Król.

baner 970x200

ZOBACZ RÓWNIEŻ