Filozofia w biznesie od Hegla do dzisiaj (Część II)

fot. MATERIAŁY PRASOWE; commons.wikimedia.org
fot. MATERIAŁY PRASOWE; commons.wikimedia.org
Intuicjonizm, strumień świadomości, kognitywistyka, a może pragmatyzm? Czy słuchanie tego, co mówią wielcy filozofowie, może nam pomóc w biznesie? Warto to samemu sprawdzić. Prawdziwe poglądy, jak mawiał William James, to te, które weryfikują się w praktyce.

Filozofia oznacza „umiłowanie mądrości”. Twórcą nazwy mającej w sobie miłość i mądrość był Pitagoras z Samos (582–493 p.n.e), myśliciel żyjący z gronem oddanych uczniów w starożytnej Grecji. Dziś znany bardziej jako matematyk. Jeden z podręczników szkolnych do matematyki nosił tytuł: „I Ty zostaniesz Pitagorasem”. Ta deklaracja była na wyrost. Trudno dzisiaj zostać Pitagorasem, wymyślać nowe twierdzenia matematyczne i tworzyć fundamenty filozofii. W naszym poradniku: „Filozofia dla przedsiębiorców” nie obiecujemy, że i Ty zostaniesz Heglem, Marksem, Nietzschem, Bergsonem czy Jamesem. Ale z pewnością zrozumiesz, co każdy z tych filozofów miał do powiedzenia. I dlaczego filozofia może przydać się w biznesie.

---

Georg w.F. Hegel (1770–1831) 

wielka synteza tezy i antytezy

Ten niemiecki filozof, profesor w Berlinie i Heidelbergu, nie należał do osób przesadnie skromnych. Twierdził, że dzieje filozofii skończyły się wraz z jego systemem filozoficznym. Myśl Hegla była tak trudna, niejasna i zawiła, że na łożu śmierci filozof miał powiedzieć: „Był tylko jeden taki, co mnie zrozumiał. A i ten mnie nie zrozumiał”. Hegel wiele pisał na temat filozofii dziejów, pragnął pokazać, jakimi prawami rządzi się Historia (przez wielkie H). To zainteresowanie Historią wydaje się naturalne, skoro autor „Wykładów z filozofii dziejów” dorastał w czasach Wielkiej Rewolucji Francuskiej, a później widział triumf...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 7/2020 (58)

Więcej możesz przeczytać w 7/2020 (58) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ