Czego startupowcy mogą się nauczyć od Roberta Lewandowskiego

Robert Lewandowski
Robert Lewandowski. O jego przejściu do Barcelony mówił cały świat, fot. East News
Przykład „Lewego” pokazuje, że kluczem do sukcesu jest pokora – zarówno w sporcie, jak i biznesie ponosisz tysiące porażek, sztuką jest się po nich szybko podnieść – mówi Piotr Nowosielski, CEO Just Join IT.

Robert Lewandowski został zawodnikiem FC Barcelony – transferem najlepszego polskiego piłkarza żyła w ostatnich tygodniach w zasadzie cała Polska. Nie jest tajemnicą, że „Lewy” to nie tylko wybitny sportowiec – również jego przedsiębiorcza działalność jest przykładem tego, że nawet osoby spoza świata biznesu mogą się w nim z powodzeniem odnależć.

W sierpniu 2020 r. RL9 podpisał umowę inwestycyjną z Movie Games – notowanym na warszawskiej giełdzie producentem i wydawcą gier komputerowych – na mocy której stał się udziałowcem nowo powstałej spółki tworzącej gry sportowe. Jak podano wówczas w komunikacie, „Lewy” ma pełnić funkcję zarówno wizerunkową, jak i merytoryczną.

To niejedyna inicjatywa Lewandowskiego związana z branżą gamingową. RL9Sport Games to spółka, której współzałożycielem jest Rafał Cymerman, autor kultowej wśród graczy Ligi Polskiej Manager 95. Studio pracuje obecnie nad tytułem Football Coach: The Game, który nie ma być "zwykłym" menedżerem piłkarskim, ale przede wszystkim symulatorem pracy trenera. – Robert jest nie tylko ambasadorem, ale również udziałowcem projektu i współtwórcą. Konsultowaliśmy z nim różne rozwiązania i pomysły, jestem przekonany, że nie ma drugiego projektu, przy którym osoba z gigantycznymi osiągnięciami piłkarskimi jest tak blisko. Robert od wielu lat interesuje się grami, jego udział to naturalna konsekwencja zainteresowań. Chce się po prostu sprawdzić – komentuje Cymerman.

Kilka miesięcy przed podpisaniem umowy z Movie Games Lewandowski zainwestował w LESS_, czyli aplikację służącą przede wszystkim do sprzedawania i kupowania używanej odzieży. Kapitan reprezentacji Polski jest także udziałowcem w Samurai Labs – startupie wykorzystującym sztuczną inteligencję do walki z cyberprzemocą. 

Nazwiskiem najlepszego polskiego piłkarza sygnowana jest kawa oraz napoje izotoniczne. Wspólnie z marką 4F Lewandowski stworzył specjalną kolekcję ubrań, łączącą najnowsze trendy ze sportową funkcjonalnością. W mediach społecznościowych natomiast swego czasu furorę zyskiwały żarty związane z warszawską restauracją, której „Lewy” jest właścicielem – Nine’s. Jakiś czas temu w internecie pojawiła się pewna opinia – jeden z klientów był zawiedziony, że nie został obsłużony przez piłkarza. Wpis szybko przerodził się w dosyć popularną pastę.

Od 2017 r. „Lewy” jest współwłaścicielem domu mediowego RL Media oraz agencji marketingowej Stor9_. Piłkarz ma także udziały w firmach z branży nieruchomości, m.in. LS Investments, która budowała apartamenty na warszawskiej Ochocie.

Lewandowski jak startupowiec

Piotr Nowosielski – CEO Just Join IT, portalu pracy dla specjalistów od IT – w lipcu opublikował na LinkedIn wpis, w którym przekonywał, że przebieg kariery Roberta Lewandowskiego przypomina budowanie startupu nastawionego na robienie wielkich rzeczy. Przedsiębiorcę pytamy o to, czego startupowcy mogą się nauczyć od najlepszego polskiego piłkarza.

Co piłka nożna i robienie biznesu mają ze sobą wspólnego?

Uważam, że biznes jest jak sport, bo w obu dziedzinach mamy do czynienia z zaciętą rywalizacją i ciągłym doskonaleniem samego siebie. Biznes jest sportem zespołowym i nawet jeśli firma ma utalentowanego „kapitana”, to on bez zgranego teamu przecież niewiele zdziała. Robert Lewandowski jest wybitnym piłkarzem, jednak bez wsparcia kolegów z boiska zapewne nie osiągnąłby tak wiele.

Zespołowość to najważniejsza cecha wspólna sportu i biznesu?

Na pewno jedna z ważniejszych, gdyż równie ważny jest pewien sposób myślenia. Przykład „Lewego” pokazuje, że kluczem do sukcesu jest pokora – zarówno w sporcie, jak i...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 9/2022 (84)

Więcej możesz przeczytać w 9/2022 (84) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY