8 miejsc na skuteczną reklamę w internecie, o których nie mieliście pojęcia
Reklamy online, fot. materiały prasoweZacznijmy od truizmów! Internet rozwija się w ekstremalnym tempie, a przepływy użytkowników między różnymi aplikacjami są ogromne. Do wyboru mamy już nie kilka, a kilkanaście kanałów reklamowych, w których jest coraz więcej potencjalnych klientów, a jeszcze wciąż mało reklamodawców. Jak wyprzedzić konkurencję i być tam, gdzie jeszcze jej nie było? Gdzie szukać tańszych i skuteczniejszych reklam w internecie? Sprawdziliśmy to!
Zanim jednak przejdziemy do miejsc i aplikacji, w których warto pojawić się ze swoimi produktami, zacznijmy od podstaw. Jak krok po kroku rzetelnie przygotować się na pierwszą kampanię reklamową twojej firmy?
1. Persony i grupa docelowa
Aby wiedzieć, gdzie się reklamować, trzeba wyobrazić sobie i zdefiniować idealnego klienta. Kto kupuje twoje produkty? Kim jest ta osoba? Jakie ma potrzeby i cele? W tym pomoże ci metoda tworzenia person marketingowych. Tak opracowane informacje dla twojego działu marketingu lub zewnętrznej agencji reklamowej sprawią, że o wiele łatwiej będzie targetować reklamy do odpowiednich odbiorców. A co za tym idzie – kampania będzie tańsza i skuteczniejsza.
Nasz tip: nie wiesz, jak opisać twoją personę? Wykorzystaj bezpłatną Kartę Persony Klienta od Green Parrot i cztery dodatkowe canvasy, które pomogą ci ułożyć twój marketing: https://greenparrot.pl/business-model-canvas/
2. Budżet reklamowy
Przed wyborem konkretnych kanałów promocji warto ustalić, ile chcesz zainwestować w reklamy w internecie i jakiego zwrotu z inwestycji (ROI – return of investment) oczekujesz. Określając dzienny lub miesięczny budżet reklamowy, sprawniej dobierzesz odpowiednie media, w których będzie szansa na realizację firmowych założeń.
3. Cele biznesowe do zrealizowania
Żadna kampania reklamowa nie powinna się rozpocząć bez określenia mierzalnych celów biznesowych, projektowanych metodą S.M.A.R.T. Jej nazwa pochodzi od angielskich słów: simple (prosty, jasno sformułowany), measurable (mierzalny, określony bardzo konkretnie), achievable (osiągalny, realistyczny), relevant (istotny) oraz timely defined (określony w czasie). Co będzie twoim celem? Poprawa wizerunku, większy ruch na stronie, a może konkretna wartość sprzedaży? Określ liczbowo, jaki punkt na road mapie kampanii będzie dla ciebie realnym sukcesem.
4. Koncepcje na kreacje reklamowe
Skuteczna i rentowna reklama w internecie to ta, w której kluczową rolę odgrywają odpowiednie treści i opisy (tzw. microcopy), a także przyciągające uwagę grafiki i animacje. Im lepiej znasz i rozumiesz potencjalnych odbiorców swoich usług i produktów, tym łatwiej zaprojektujesz dla nich dopasowane do ich oczekiwań kreacje reklamowe.
5. Research konkurencji
Przed uruchomieniem pierwszej kampanii sprawdź, jak w digitalowej rzeczywistości reklamuje się konkurencja. Jakie kreacje stosuje? W jaki sposób komunikuje się z waszymi odbiorcami? Być może dzięki temu unikniesz ich błędów lub znajdziesz ciekawe inspiracje dla swoich działań.
Nasz tip: Chcesz sprawdzić, jakie reklamy na Facebooku stosuje twoja konkurencja? Wpisz w wyszukiwarce link: https://www.facebook.com/ads/library/, wyszukaj tam fanpage twojego konkurenta i zobacz, jakie kreacje i kampanie aktualnie wykorzystuje w swoim marketingu.
Reklama online to nie tylko Google i Facebook. Gdzie warto reklamować się w internecie?
O Google Ads i Facebook Ads słyszysz zewsząd. Reklamy w Google czy w systemie wszystkich aplikacji Marka Zuckerberga to bardzo popularne rozwiązania w marketingu wielu polskich biznesów. A co, jeśli to nie wystarczy, szukasz sposobów na zwiększenie rozpoznawalności marki lub sprzedaży albo po prostu chcesz dotrzeć ze swoim przekazem do nowej grupy docelowej?
– Konkurencja w Google i na Facebooku jest ogromna i to praktycznie w każdej branży. A koszty reklam są ustalane na zasadach aukcji – kto da więcej, ten będzie lepiej widoczny w sieci i potencjalnie sprzeda więcej. Jednocześnie coraz więcej użytkowników szuka informacji czy rozrywki w innych miejscach niż do tej pory. Może okazać się, że kampania w aktualnie rosnących na popularności kanałach social mediów w Polsce, takich jak Pinterest, Twitch czy Twitter, będzie tańsza i efektywniejsza, bo w tych aukcjach bierze udział znacznie mniej firm – podpowiada Mateusz Buczkowski, marketing manager z Green Parrot.
Niektórym przedsiębiorstwom może się wydawać, że lepiej ograniczyć się tylko do jednego, popularnego w ich grupie docelowej medium, bo wtedy koszty wielokrotnego wyświetlenia jednemu internaucie tej samej reklamy będą mniejsze niż pokazanie mu jej w kilku portalach społecznościowych. Większość ekspertów uważa jednak, że to wielokanałowość jest bardziej skuteczna, gdyż zwiększa firmie możliwości dotarcia do odbiorcy czy klienta.
Gdzie więc szukać tańszych...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 4/2022 (79) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.