Rynki

Polski fitness się zmienia

Polski fitness się zmienia

Pod koniec 2016 r. ruszył w Gdańsku Tonezone – pierwszy w Polsce i Europie fitness multiplex. Jest to klub działający według zupełnie nowej koncepcji i zarazem modelowy sygnał zmian, które wymagają od branży fitness przemyślenia dotychczasowych strategii biznesowych.

Bartłomiej Mayer 12.12.2016
Wybuchowy biznes

Wybuchowy biznes

Fajerwerki kojarzą się głównie z zabawą sylwestrową i pięknie rozświetlonym nocnym niebem. Jednak pirotechniczny biznes nieźle zarabia niemal przez cały rok, a jego oferta jest znacznie lepsza jakościowo i ciekawsza niż jeszcze kilka lat temu. Klientów zdobywa się często poprzez pokazy – na żywo i w internecie.

W tej świątyni liczą na widza

W tej świątyni liczą na widza

Wielu się sparzyło, próbując prowadzić prywatny teatr. Wielkie nazwiska, sponsorzy, państwowe wsparcie – to wszystko nieraz bardziej szkodzi niż pomaga. Kluczem do sukcesu, o czym przekonały się Teatr Capitol i Teatr Niewielki, mogą być natomiast jasno określony target i dobry biznesplan. A także, rzecz jasna, odrobina magii.

Klin za klinem

Klin za klinem

Władysław Majoch, mistrz sztuki stolarskiej ze Złotoryi i właściciel firmy Wir, sam doszedł do zasad nauczanych przez mistrzów marketingu. Dzięki temu i nastawieniu na rynkowe nisze ma dziś szansę na opanowanie krajowego rynku... drewnianych klinów.

Po tej stronie lustra

Po tej stronie lustra

Między przejrzeniem się a przyjrzeniem się sobie w lustrze jest istotna różnica – zaznacza Leszek Jamiołkowski, wspólnik w spółce Miior. I na tej różnicy, a także na potrzebie wygody i dizajnerskiej estetyki, jego firma oparła swój unikalny produkt – lustra na prowadnicach.

W małej, pogodnej niszy

W małej, pogodnej niszy

Ich biznes, ręcznie wytwarzane, wysokiej jakości szczotki do włosów i brody, zrodził się z zamiłowania do rękodzieła i ozdabiania, ale też z pragnienia, by działać spokojnie, radośnie, wręcz się relaksować. Właściwa nisza sama je znalazła.

Mieczysław T. Starkowski 13.11.2016
Jesteśmy tu pierwsi

Jesteśmy tu pierwsi

Jeśli dobrze trafimy z niszą rynkową, będziemy mieć klientów tylko dla siebie, a do tego, co jest równie ważne, od razu dobrze rozpoznanych. Zanim zaś dołączy do nas konkurencja (o ile w ogóle), mamy czas, by stać się trudnymi do wygryzienia. I może jeszcze zdążymy poszukać kolejnych nisz.

Bądź w okolicy, z którą cię kojarzą

Bądź w okolicy, z którą cię kojarzą

Kiedy w 2014 r. Mike Rai założył Falafel Bejrut, nie miał nic, poza determinacją i pomysłami. Za pożyczone pieniądze kupił wózek na hot dogi, który przerobił, by sprzedawać wegańskie dania pod Halą Mirowską. Dziś jego falafel uważany jest za najlepszy w Warszawie, a pod charakterystycznym logo z odwróconymi „F” i „b” działają już dwie restauracje.

Mieć to, czego inni nie mają

Mieć to, czego inni nie mają

Rośnie u nas rynek kosmetyków naturalnych, w znacznym stopniu dzięki ambitnym rodzimym przedsiębiorstwom. Takim jak Stara Mydlarnia, która od kilkunastu lat stale zwiększa swoją obecność w dużych i mniejszych miastach, oferując klientom klimat luksusowego, domowego spa.

Gry w locie wznoszącym

Gry w locie wznoszącym

Polscy twórcy gier wideo radzą sobie świetnie, ale rząd chce ich jeszcze wesprzeć, szczególnie nowe firmy i pomysły. Zdaniem przedsiębiorców, skoro już faktycznie chce pomóc, powinien to robić bardziej adekwatnie do potrzeb „growego” przemysłu. Bo na razie się z nimi rozmija.

Przełomowa klinika

Przełomowa klinika

Warszawska HIFU Clinic postawiła na model kooperacji z innymi placówkami medycznymi, a także na darmowe konsultacje online i kompleksowość usług. Skupieni w niej lekarze mogli zaś spełnić swe marzenie: sprowadzili do Polski diagnostykę i leczenie raka prostaty na światowym poziomie.

Karolina Prewęcka 18.09.2016
Kino, w jakim nie byliście

Kino, w jakim nie byliście

Czy małe prywatne kina mają jeszcze rację bytu? Jeśli angażują lokalną społeczność, promują kulturę i oferują zupełnie inne doświadczenie niż sieciówki, to czemu nie.

Rzemiosło, jak film, historyczne

Rzemiosło, jak film, historyczne

Ponad 100 tys. pasjonatów rekonstruuje dziś w Polsce ważne wydarzenia z historii. Moda na odtwarzanie dawnych bitew, strojów i zwyczajów siłą rzeczy napędziła szczególny rzemieślniczy biznes, dla wielu fascynujący i zarazem intratny. Trochę też niedzisiejszy, bo klientela jest tu bardzo wierna.

Pianka i pasja

Pianka i pasja

Artezan, pierwszy polski browar rzemieślniczy, cały swój model biznesowy oparł na pasji, wymyślaniu nowych piw i na dialogu (dosłownie) z równie zakręconymi klientami. Przez trzy i pół roku jego produkcja wzrosła ośmiokrotnie, do prawie 40 hl tygodniowo, i nadal idzie w górę, mimo że po drodze przybyło konkurencji.

Trampolina do sukcesu

Trampolina do sukcesu

Boom na parki trampolinowe obejmuje kolejne polskie miasta. Skakać lubią dzieci i dorośli, a właściciele batutów zacierają ręce. Dla przedsiębiorców to dochodowy i wdzięczny biznes, choć na start trzeba mieć jednak te pół miliona złotych. Lepiej też pamiętać, że w mieście średniej wielkości dwa parki to dwa grzyby w barszcz.

Wielka specjalizacja

Wielka specjalizacja

Niezależne, małe i średnie agencje PR coraz częściej skutecznie konkurują z dużymi, międzynarodowymi, wygrywając wiele przetargów. Stawiają na specjalizację: w wybranej branży, jednym tylko zakresie usług albo w docieraniu do konkretnej grupy konsumentów.

Iga Monastyruk 21.08.2016
Pokemony znów warte miliony

Pokemony znów warte miliony

Stworki z gier na konsole Nintendo zawojowały świat w latach 90. Jeszcze na początku stulecia panował szał na pokemony i związane z nimi gadżety czy filmy. Potem cisza, aż do tegorocznych wakacji, gdy na pokemony zaczęto polować na całej planecie, a także zarabiać na nowym zjawisku: pomieszaniu realnego świata z wirtualnym.

Marki, nowości i Allegro

Marki, nowości i Allegro

Pawła Przysowę, prezesa warszawskiej firmy Lorien, w handlu zawsze najbardziej ekscytowało poszukiwanie trendów i nowości, a także znane marki. To, plus bardzo wczesne postawienie na Allegro, przywiodło go w końcu do prosperujących sklepów z zabawkami.

W drewnianej niszy

W drewnianej niszy

Drewniane akcesoria, jak okulary czy zegarki, to świeżynka, która w ostatnich latach zyskuje na popularności m.in. wskutek wzrostu świadomości ekologicznej i mody na naturalne produkty. Firma Plantwear w porę wyczuła ten trend. Zawierzyła też mocy internetu.

Dobry klient, bo samotny

Dobry klient, bo samotny

Są często dobrze sytuowani, a na swoje potrzeby chętnie i sporo wydają. Mowa o singlach, których nad Wisłą ciągle przybywa. Polskie firmy już teraz nieźle na nich zarabiają, a pewnie mogłyby więcej.

Polskie startupy podbijają świat

Polskie startupy podbijają świat

Startupy z Polski radzą sobie za granicą lepiej niż nasze firmy-molochy. Chwalone są za ambicję i pracowitość. Nie dały nam wprawdzie na razie drugiego Skype’a, ani żadnej naprawdę przełomowej innowacji, ale i tak podbijają świat. Tyle że, biorąc pod uwagę rodzimy potencjał, takich sukcesów mogłoby być po prostu więcej.

Hubert Orzechowski i Alicja Hendler 19.06.2016
Mogliśmy szybciej iść w świat

Mogliśmy szybciej iść w świat

Adfairs postawiła na cyfryzację staroświeckiej, jak dotąd, obsługi marketingowej targów i ich wystawców. Doskonaliła ofertę i edukowała swą potencjalną klientelę. Wystarczył rok, by odniosła sukces. Właściwie mogła też dużo szybciej ruszyć za granicę.

Trudy rewolucji

Trudy rewolucji

Kiedy w 2007 r. Amazon wypuścił na rynek e-czytnik, czyli Kindle’a, a w 2009 r. utworzył platformę selfpublishingową, mówiono o wydawniczo-czytelniczej rewolucji. U nas jej sztandar, jako jedna z pierwszych, poniosła oficyna RW2010. Okazało się to nie lada wyzwaniem na trudnym polskim rynku.

Miłość do ojczyzny popłaca

Miłość do ojczyzny popłaca

Metka „made in Poland” jest dziś modna i prestiżowa, a gospodarczy i konsumencki patriotyzm, narastający od kliku lat w narodzie, przekłada się na rozkręcanie dochodowych biznesów, szczególnie w branży odzieżowej.

Europejski łącznik

Europejski łącznik

Co i rusz słychać dziś o jakimś startupie, który ma genialny (przynajmniej we własnym mniemaniu) pomysł. Taki, który zrewolucjonizuje energetykę, komunikację czy inną gałąź gospodarki albo nasz styl życia. Ileż to razy słyszeliśmy np., że coś zmieni sposób, w jaki robimy zakupy.

Między misją a towarem

Między misją a towarem

W Polsce co roku powstaje wiele nowych wydawnictw, a tymczasem przychody ze sprzedaży papierowych książek spadają. Nie jest łatwo przetrwać, nie tylko rozkwitnąć. Lecz niektórym się udaje. Pomaga im podejście znane z innych, bardziej prozaicznych, nomen omen, rynków.

Iga Monastyruk 24.05.2016
Z najemnika współwłaściciel

Z najemnika współwłaściciel

Grupa SARE rozwija się przez pączkowanie i obrastanie w piórka kolejnych, wydzielonych z niej startupów. Aby szybciej rosły i lepiej radziły sobie na bardzo konkurencyjnym rynku, wprowadziła specyficzny system motywacyjny: pracę na (częściowo) swoim. Z dobrym skutkiem.

A miało być tak zielono

A miało być tak zielono

Na czystej energii zarabia niemal cały świat – w dużej części także dzięki publicznemu wsparciu. Ale w Polsce na razie wielu wstrzymało oddech. Z wyjątkiem producentów urządzeń prosumenckich – oni idą pełną parą.

Kadr po kadrze

Kadr po kadrze

Z góry widać więcej. Na tej fundamentalnej zasadzie, oraz na najwyższej klasy sprzęcie i specjalistach, opiera swój biznes spółka MGGP Aero – jeden z europejskich liderów na rynku zdjęć lotniczych. Można też powiedzieć, że klientów sobie wychowała.

Tłumacz tanio, translate drogo

Tłumacz tanio, translate drogo

Biznes tłumaczeniowy jest na świecie niezwykle rozdrobniony. 100 największych firm ma raptem 10 proc. rynku. Podobnie jest w Polsce, gdzie jednak pojawił się gracz, który chce stać się numerem jeden i zgarnąć dla siebie nawet 2 proc.

Senioralny trend biznesowy

Senioralny trend biznesowy

Polska jest najszybciej starzejącym się społeczeństwem w Unii Europejskiej. Dla demografów to powód do zmartwienia, ale inni widzą w tym okazję do zarobku. Już teraz głowią się, w co włożyć pieniądze, aby za kilka lat przyszły sowite zyski.

Marek Szymaniak 23.03.2016
Na miarę klienta

Na miarę klienta

Wywracają do góry nogami tradycyjne sposoby produkcji i dystrybucji. Cenę, jaką oferuje produkcja przemysłowa, łączą z elastycznością typową dla rzemieślnika, a klient współtworzy produkt. Oto trzy polskie firmy, które właśnie na tym oparły swój model biznesowy.

Szybki pieniądz w grze

Szybki pieniądz w grze

Przez trzy lata przychody firmy Eurocent wzrosły w sumie o ponad 60 proc., ale naprawdę przyspieszyły dopiero w 2015 r., gdy poszły w górę o 86 proc. rok do roku. Turbinę udało się włączyć, sprzedając... klientów.

Polska marka kosmiczna

Polska marka kosmiczna

W podbój kosmosu zaangażowanych jest na świecie wiele małych i średnich firm, w tym szybko się wybijająca, polska Creotech Instruments. Jej strategia podporządkowana jest jednemu kluczowemu celowi: za kilka lat stać się narodowym integratorem mikrosatelitów.

Gwiazdy ekranu i wyświetlacza

Gwiazdy ekranu i wyświetlacza

Youtuberzy znaleźli swą drogę na ekrany komputerów, tabletów czy smartfonów. Najlepsi dorobili się milionów, pokazując w internecie programy o tym, co ich kręci.