Rynki

Jak kula śniegowa

Jak kula śniegowa

Pionierskie pomysły i wpływowa społeczność skupiona wokół nieustannie rozwijanej platformy to główne przewagi DDOB nad konkurencją specjalizującą się w marketingu internetowym. – Jesteśmy w stanie zrealizować kompleksowe kampanie i najskuteczniej w kraju dotrzeć do osób w wieku 13–26 lat – przekonuje Bartek Sibiga, założyciel warszawskiego startupu.

Marek Szymaniak 17.09.2017
Coś ciekawego na ścianę

Coś ciekawego na ścianę

Plakaty, które zdobią polskie domy, stają się coraz ciekawsze, jak choćby te z mapami i planami różnych miejsc. A także bardziej autorskie czy nawet ekologiczne. Ci zaś, którzy je oferują, dość szybko rozwijają dochodowe biznesy i myślą o zagranicznej ekspansji.

Petardy znad Wisły

Petardy znad Wisły

Tylko sześć firm z Polski (ale za to jedna na czołowej, drugiej pozycji) znalazło się w prestiżowym rankingu „The Financial Times” – FT1000. To lista tysiąca najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw w Europie.

Od piwa kręci się w głowie

Od piwa kręci się w głowie

Coraz więcej producentów walczy o swoje miejsce na nasyconym już polskim rynku piwa. Nie ma przy tym wojny cenowej, gdyż orężem w tej walce jest jakość. I tu ton nadają mali gracze.

Klasyka mocno zorientowana

Klasyka mocno zorientowana

Nazwa przyciąga, może nawet prowokuje. Zaprasza do świata Taboo – polskiej marki ubrań dla kobiet, która konsekwentnie skupia się na potrzebach specyficznej i trochę zaniedbywanej u nas grupy docelowej.

Albo się uda, albo nie

Albo się uda, albo nie

Robert Gryn najlepiej funkcjonuje w sytuacjach na krawędzi. Nie przeszkodziło mu to zbudować w cztery lata globalnej firmy, której wartość szacowana jest dziś na 0,8–1,4 mld zł.

Eryk Rutkowski 21.05.2017
Zyskowne drugie życie

Zyskowne drugie życie

Powtórne przerabianie odpadów czy wysłużonych rzeczy na wartościowe przedmioty okazuje się w Polsce dobrym interesem, a konkurencji na razie nikt się nie obawia.

Dwa kółka z pomysłem

Dwa kółka z pomysłem

W rowerowym biznesie obowiązuje zasada: wyróżnij się lub zgiń. Konkurencja jest ogromna, ale nawet w takim ścisku da się odnaleźć nisze, które wydobywają firmy z tłumu. Najważniejsze są tu inwencja i bardzo dobra obsługa klienta.

Sztuka sprzedaży sztuki

Sztuka sprzedaży sztuki

Dom Aukcyjny Art in House znalazł sposób na zaistnienie na trudnym polskim rynku sztuki. Traktuje artystów jak partnerów, a nie jak dostarczycieli towaru.

Smog zdrowo napędza biznes

Smog zdrowo napędza biznes

Nic tak nie wspiera sprzedaży jak strach – mawiają ubezpieczyciele. Teraz o prawdzie tego porzekadła przekonują się także firmy oferujące ochronę przed smogiem i jego monitoring. Chwyciły wiatr w żagle modelowo.

Realny biznes na wirtualnym

Realny biznes na wirtualnym

Moda na spędzanie czasu w wirtualnej rzeczywistości zawędrowała również do Polski. Pierwsi przedsiębiorcy, którzy na tym skorzystali i otworzyli kilka miesięcy temu salony VR, a nawet tę modę nieco napędzili, myślą już o ekspansji do innych miast.

Arkadiusz Komorski 21.02.2017
Opiekunowie jutra

Opiekunowie jutra

Enactus to jedyny w swoim rodzaju ogólnoświatowy program – inkubator fascynujących startupów społecznych, wymyślanych i prowadzonych przez studentów. Do Polski siedem lat temu sprowadziła go firma BIGRAM.

Paliwo z zasadami

Paliwo z zasadami

W branży paliwowej, strategicznej, podlegającej dynamicznym zmianom i mocno konkurencyjnej, nie jest łatwo usadowić się firmie rodzimej i średniej wielkości. Takiej jak Delta-Gas, która nabiera właśnie rozmachu po kilku latach budowania pozycji i marki.

Zarabianie na koronach, pniach i korzeniach

Zarabianie na koronach, pniach i korzeniach

Chęć odkrycia, kim byli nasi przodkowie, gdzie żyli i czym się zajmowali, napędza popyt na usługi genealogiczne. W odpowiedzi wyspecjalizowane firmy ustalają na konkretne zlecenie fakty, przygotowują dokumentację i łączą przeszłość z teraźniejszością.

Olbrzymy przyglądają się startupom

Olbrzymy przyglądają się startupom

Jak dotąd duże zaangażowanie w innowacje nie było domeną największych krajowych firm, a zwłaszcza spółek Skarbu Państwa. W zeszłym roku coś się jednak zaczęło zmieniać. Na razie głównie w sferze obiecujących deklaracji, choć nie tylko. Co już się tutaj wydarzyło i co się jeszcze może dziać, opowiadają przedstawiciele polskich koncernów.

Bartłomiej Mayer 21.01.2017
TechnoparkBiznesHub – szansa dla młodych przedsiębiorców

TechnoparkBiznesHub – szansa dla młodych przedsiębiorców

Zwiększenie liczby innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup działających na obszarze Polski Wschodniej – to główny cel uruchomienia programu Platform Startowych dla nowych pomysłów. Animatorem jednej z nich – TechnoparkBiznesHub – jest Kielecki Park Tec

Nasza mała cydrownia

Nasza mała cydrownia

Cydr nie musi pochodzić z wielkiej fabryki. Może być napojem rzemieślniczym, wysokiej jakości. Jednym z pionierów produkcji takiego cydru jest mały zakład w Chyliczkach pod Warszawą. Jego trunki szybko zaczęły zdobywać prestiżowe medale, po dwóch latach firma wyszła na zero i całkiem prawdopodobne, że w tym roku odnotuje pierwsze zyski.

Polski fitness się zmienia

Polski fitness się zmienia

Pod koniec 2016 r. ruszył w Gdańsku Tonezone – pierwszy w Polsce i Europie fitness multiplex. Jest to klub działający według zupełnie nowej koncepcji i zarazem modelowy sygnał zmian, które wymagają od branży fitness przemyślenia dotychczasowych strategii biznesowych.

Wybuchowy biznes

Wybuchowy biznes

Fajerwerki kojarzą się głównie z zabawą sylwestrową i pięknie rozświetlonym nocnym niebem. Jednak pirotechniczny biznes nieźle zarabia niemal przez cały rok, a jego oferta jest znacznie lepsza jakościowo i ciekawsza niż jeszcze kilka lat temu. Klientów zdobywa się często poprzez pokazy – na żywo i w internecie.

W tej świątyni liczą na widza

W tej świątyni liczą na widza

Wielu się sparzyło, próbując prowadzić prywatny teatr. Wielkie nazwiska, sponsorzy, państwowe wsparcie – to wszystko nieraz bardziej szkodzi niż pomaga. Kluczem do sukcesu, o czym przekonały się Teatr Capitol i Teatr Niewielki, mogą być natomiast jasno określony target i dobry biznesplan. A także, rzecz jasna, odrobina magii.

Grzegorz Gajek 13.11.2016
Klin za klinem

Klin za klinem

Władysław Majoch, mistrz sztuki stolarskiej ze Złotoryi i właściciel firmy Wir, sam doszedł do zasad nauczanych przez mistrzów marketingu. Dzięki temu i nastawieniu na rynkowe nisze ma dziś szansę na opanowanie krajowego rynku... drewnianych klinów.

Po tej stronie lustra

Po tej stronie lustra

Między przejrzeniem się a przyjrzeniem się sobie w lustrze jest istotna różnica – zaznacza Leszek Jamiołkowski, wspólnik w spółce Miior. I na tej różnicy, a także na potrzebie wygody i dizajnerskiej estetyki, jego firma oparła swój unikalny produkt – lustra na prowadnicach.

W małej, pogodnej niszy

W małej, pogodnej niszy

Ich biznes, ręcznie wytwarzane, wysokiej jakości szczotki do włosów i brody, zrodził się z zamiłowania do rękodzieła i ozdabiania, ale też z pragnienia, by działać spokojnie, radośnie, wręcz się relaksować. Właściwa nisza sama je znalazła.

Jesteśmy tu pierwsi

Jesteśmy tu pierwsi

Jeśli dobrze trafimy z niszą rynkową, będziemy mieć klientów tylko dla siebie, a do tego, co jest równie ważne, od razu dobrze rozpoznanych. Zanim zaś dołączy do nas konkurencja (o ile w ogóle), mamy czas, by stać się trudnymi do wygryzienia. I może jeszcze zdążymy poszukać kolejnych nisz.

Bądź w okolicy, z którą cię kojarzą

Bądź w okolicy, z którą cię kojarzą

Kiedy w 2014 r. Mike Rai założył Falafel Bejrut, nie miał nic, poza determinacją i pomysłami. Za pożyczone pieniądze kupił wózek na hot dogi, który przerobił, by sprzedawać wegańskie dania pod Halą Mirowską. Dziś jego falafel uważany jest za najlepszy w Warszawie, a pod charakterystycznym logo z odwróconymi „F” i „b” działają już dwie restauracje.

Grzegorz Gajek 18.10.2016
Mieć to, czego inni nie mają

Mieć to, czego inni nie mają

Rośnie u nas rynek kosmetyków naturalnych, w znacznym stopniu dzięki ambitnym rodzimym przedsiębiorstwom. Takim jak Stara Mydlarnia, która od kilkunastu lat stale zwiększa swoją obecność w dużych i mniejszych miastach, oferując klientom klimat luksusowego, domowego spa.

Gry w locie wznoszącym

Gry w locie wznoszącym

Polscy twórcy gier wideo radzą sobie świetnie, ale rząd chce ich jeszcze wesprzeć, szczególnie nowe firmy i pomysły. Zdaniem przedsiębiorców, skoro już faktycznie chce pomóc, powinien to robić bardziej adekwatnie do potrzeb „growego” przemysłu. Bo na razie się z nimi rozmija.

Przełomowa klinika

Przełomowa klinika

Warszawska HIFU Clinic postawiła na model kooperacji z innymi placówkami medycznymi, a także na darmowe konsultacje online i kompleksowość usług. Skupieni w niej lekarze mogli zaś spełnić swe marzenie: sprowadzili do Polski diagnostykę i leczenie raka prostaty na światowym poziomie.

Kino, w jakim nie byliście

Kino, w jakim nie byliście

Czy małe prywatne kina mają jeszcze rację bytu? Jeśli angażują lokalną społeczność, promują kulturę i oferują zupełnie inne doświadczenie niż sieciówki, to czemu nie.

Rzemiosło, jak film, historyczne

Rzemiosło, jak film, historyczne

Ponad 100 tys. pasjonatów rekonstruuje dziś w Polsce ważne wydarzenia z historii. Moda na odtwarzanie dawnych bitew, strojów i zwyczajów siłą rzeczy napędziła szczególny rzemieślniczy biznes, dla wielu fascynujący i zarazem intratny. Trochę też niedzisiejszy, bo klientela jest tu bardzo wierna.

Marek Szymaniak 18.09.2016
Pianka i pasja

Pianka i pasja

Artezan, pierwszy polski browar rzemieślniczy, cały swój model biznesowy oparł na pasji, wymyślaniu nowych piw i na dialogu (dosłownie) z równie zakręconymi klientami. Przez trzy i pół roku jego produkcja wzrosła ośmiokrotnie, do prawie 40 hl tygodniowo, i nadal idzie w górę, mimo że po drodze przybyło konkurencji.

Trampolina do sukcesu

Trampolina do sukcesu

Boom na parki trampolinowe obejmuje kolejne polskie miasta. Skakać lubią dzieci i dorośli, a właściciele batutów zacierają ręce. Dla przedsiębiorców to dochodowy i wdzięczny biznes, choć na start trzeba mieć jednak te pół miliona złotych. Lepiej też pamiętać, że w mieście średniej wielkości dwa parki to dwa grzyby w barszcz.

Wielka specjalizacja

Wielka specjalizacja

Niezależne, małe i średnie agencje PR coraz częściej skutecznie konkurują z dużymi, międzynarodowymi, wygrywając wiele przetargów. Stawiają na specjalizację: w wybranej branży, jednym tylko zakresie usług albo w docieraniu do konkretnej grupy konsumentów.

Pokemony znów warte miliony

Pokemony znów warte miliony

Stworki z gier na konsole Nintendo zawojowały świat w latach 90. Jeszcze na początku stulecia panował szał na pokemony i związane z nimi gadżety czy filmy. Potem cisza, aż do tegorocznych wakacji, gdy na pokemony zaczęto polować na całej planecie, a także zarabiać na nowym zjawisku: pomieszaniu realnego świata z wirtualnym.