Rynki
Polski fitness się zmienia
Pod koniec 2016 r. ruszył w Gdańsku Tonezone – pierwszy w Polsce i Europie fitness multiplex. Jest to klub działający według zupełnie nowej koncepcji i zarazem modelowy sygnał zmian, które wymagają od branży fitness przemyślenia dotychczasowych strategii biznesowych.
Wybuchowy biznes
Fajerwerki kojarzą się głównie z zabawą sylwestrową i pięknie rozświetlonym nocnym niebem. Jednak pirotechniczny biznes nieźle zarabia niemal przez cały rok, a jego oferta jest znacznie lepsza jakościowo i ciekawsza niż jeszcze kilka lat temu. Klientów zdobywa się często poprzez pokazy – na żywo i w internecie.
W tej świątyni liczą na widza
Wielu się sparzyło, próbując prowadzić prywatny teatr. Wielkie nazwiska, sponsorzy, państwowe wsparcie – to wszystko nieraz bardziej szkodzi niż pomaga. Kluczem do sukcesu, o czym przekonały się Teatr Capitol i Teatr Niewielki, mogą być natomiast jasno określony target i dobry biznesplan. A także, rzecz jasna, odrobina magii.
Klin za klinem
Władysław Majoch, mistrz sztuki stolarskiej ze Złotoryi i właściciel firmy Wir, sam doszedł do zasad nauczanych przez mistrzów marketingu. Dzięki temu i nastawieniu na rynkowe nisze ma dziś szansę na opanowanie krajowego rynku... drewnianych klinów.
Po tej stronie lustra
Między przejrzeniem się a przyjrzeniem się sobie w lustrze jest istotna różnica – zaznacza Leszek Jamiołkowski, wspólnik w spółce Miior. I na tej różnicy, a także na potrzebie wygody i dizajnerskiej estetyki, jego firma oparła swój unikalny produkt – lustra na prowadnicach.
W małej, pogodnej niszy
Ich biznes, ręcznie wytwarzane, wysokiej jakości szczotki do włosów i brody, zrodził się z zamiłowania do rękodzieła i ozdabiania, ale też z pragnienia, by działać spokojnie, radośnie, wręcz się relaksować. Właściwa nisza sama je znalazła.
Jesteśmy tu pierwsi
Jeśli dobrze trafimy z niszą rynkową, będziemy mieć klientów tylko dla siebie, a do tego, co jest równie ważne, od razu dobrze rozpoznanych. Zanim zaś dołączy do nas konkurencja (o ile w ogóle), mamy czas, by stać się trudnymi do wygryzienia. I może jeszcze zdążymy poszukać kolejnych nisz.
Bądź w okolicy, z którą cię kojarzą
Kiedy w 2014 r. Mike Rai założył Falafel Bejrut, nie miał nic, poza determinacją i pomysłami. Za pożyczone pieniądze kupił wózek na hot dogi, który przerobił, by sprzedawać wegańskie dania pod Halą Mirowską. Dziś jego falafel uważany jest za najlepszy w Warszawie, a pod charakterystycznym logo z odwróconymi „F” i „b” działają już dwie restauracje.
Mieć to, czego inni nie mają
Rośnie u nas rynek kosmetyków naturalnych, w znacznym stopniu dzięki ambitnym rodzimym przedsiębiorstwom. Takim jak Stara Mydlarnia, która od kilkunastu lat stale zwiększa swoją obecność w dużych i mniejszych miastach, oferując klientom klimat luksusowego, domowego spa.
Gry w locie wznoszącym
Polscy twórcy gier wideo radzą sobie świetnie, ale rząd chce ich jeszcze wesprzeć, szczególnie nowe firmy i pomysły. Zdaniem przedsiębiorców, skoro już faktycznie chce pomóc, powinien to robić bardziej adekwatnie do potrzeb „growego” przemysłu. Bo na razie się z nimi rozmija.
Przełomowa klinika
Warszawska HIFU Clinic postawiła na model kooperacji z innymi placówkami medycznymi, a także na darmowe konsultacje online i kompleksowość usług. Skupieni w niej lekarze mogli zaś spełnić swe marzenie: sprowadzili do Polski diagnostykę i leczenie raka prostaty na światowym poziomie.
Kino, w jakim nie byliście
Czy małe prywatne kina mają jeszcze rację bytu? Jeśli angażują lokalną społeczność, promują kulturę i oferują zupełnie inne doświadczenie niż sieciówki, to czemu nie.
Rzemiosło, jak film, historyczne
Ponad 100 tys. pasjonatów rekonstruuje dziś w Polsce ważne wydarzenia z historii. Moda na odtwarzanie dawnych bitew, strojów i zwyczajów siłą rzeczy napędziła szczególny rzemieślniczy biznes, dla wielu fascynujący i zarazem intratny. Trochę też niedzisiejszy, bo klientela jest tu bardzo wierna.
Pianka i pasja
Artezan, pierwszy polski browar rzemieślniczy, cały swój model biznesowy oparł na pasji, wymyślaniu nowych piw i na dialogu (dosłownie) z równie zakręconymi klientami. Przez trzy i pół roku jego produkcja wzrosła ośmiokrotnie, do prawie 40 hl tygodniowo, i nadal idzie w górę, mimo że po drodze przybyło konkurencji.
Trampolina do sukcesu
Boom na parki trampolinowe obejmuje kolejne polskie miasta. Skakać lubią dzieci i dorośli, a właściciele batutów zacierają ręce. Dla przedsiębiorców to dochodowy i wdzięczny biznes, choć na start trzeba mieć jednak te pół miliona złotych. Lepiej też pamiętać, że w mieście średniej wielkości dwa parki to dwa grzyby w barszcz.
Wielka specjalizacja
Niezależne, małe i średnie agencje PR coraz częściej skutecznie konkurują z dużymi, międzynarodowymi, wygrywając wiele przetargów. Stawiają na specjalizację: w wybranej branży, jednym tylko zakresie usług albo w docieraniu do konkretnej grupy konsumentów.
Pokemony znów warte miliony
Stworki z gier na konsole Nintendo zawojowały świat w latach 90. Jeszcze na początku stulecia panował szał na pokemony i związane z nimi gadżety czy filmy. Potem cisza, aż do tegorocznych wakacji, gdy na pokemony zaczęto polować na całej planecie, a także zarabiać na nowym zjawisku: pomieszaniu realnego świata z wirtualnym.
Marki, nowości i Allegro
Pawła Przysowę, prezesa warszawskiej firmy Lorien, w handlu zawsze najbardziej ekscytowało poszukiwanie trendów i nowości, a także znane marki. To, plus bardzo wczesne postawienie na Allegro, przywiodło go w końcu do prosperujących sklepów z zabawkami.
W drewnianej niszy
Drewniane akcesoria, jak okulary czy zegarki, to świeżynka, która w ostatnich latach zyskuje na popularności m.in. wskutek wzrostu świadomości ekologicznej i mody na naturalne produkty. Firma Plantwear w porę wyczuła ten trend. Zawierzyła też mocy internetu.
Dobry klient, bo samotny
Są często dobrze sytuowani, a na swoje potrzeby chętnie i sporo wydają. Mowa o singlach, których nad Wisłą ciągle przybywa. Polskie firmy już teraz nieźle na nich zarabiają, a pewnie mogłyby więcej.
Polskie startupy podbijają świat
Startupy z Polski radzą sobie za granicą lepiej niż nasze firmy-molochy. Chwalone są za ambicję i pracowitość. Nie dały nam wprawdzie na razie drugiego Skype’a, ani żadnej naprawdę przełomowej innowacji, ale i tak podbijają świat. Tyle że, biorąc pod uwagę rodzimy potencjał, takich sukcesów mogłoby być po prostu więcej.
Mogliśmy szybciej iść w świat
Adfairs postawiła na cyfryzację staroświeckiej, jak dotąd, obsługi marketingowej targów i ich wystawców. Doskonaliła ofertę i edukowała swą potencjalną klientelę. Wystarczył rok, by odniosła sukces. Właściwie mogła też dużo szybciej ruszyć za granicę.
Trudy rewolucji
Kiedy w 2007 r. Amazon wypuścił na rynek e-czytnik, czyli Kindle’a, a w 2009 r. utworzył platformę selfpublishingową, mówiono o wydawniczo-czytelniczej rewolucji. U nas jej sztandar, jako jedna z pierwszych, poniosła oficyna RW2010. Okazało się to nie lada wyzwaniem na trudnym polskim rynku.
Miłość do ojczyzny popłaca
Metka „made in Poland” jest dziś modna i prestiżowa, a gospodarczy i konsumencki patriotyzm, narastający od kliku lat w narodzie, przekłada się na rozkręcanie dochodowych biznesów, szczególnie w branży odzieżowej.
Europejski łącznik
Co i rusz słychać dziś o jakimś startupie, który ma genialny (przynajmniej we własnym mniemaniu) pomysł. Taki, który zrewolucjonizuje energetykę, komunikację czy inną gałąź gospodarki albo nasz styl życia. Ileż to razy słyszeliśmy np., że coś zmieni sposób, w jaki robimy zakupy.
Między misją a towarem
W Polsce co roku powstaje wiele nowych wydawnictw, a tymczasem przychody ze sprzedaży papierowych książek spadają. Nie jest łatwo przetrwać, nie tylko rozkwitnąć. Lecz niektórym się udaje. Pomaga im podejście znane z innych, bardziej prozaicznych, nomen omen, rynków.
Z najemnika współwłaściciel
Grupa SARE rozwija się przez pączkowanie i obrastanie w piórka kolejnych, wydzielonych z niej startupów. Aby szybciej rosły i lepiej radziły sobie na bardzo konkurencyjnym rynku, wprowadziła specyficzny system motywacyjny: pracę na (częściowo) swoim. Z dobrym skutkiem.
A miało być tak zielono
Na czystej energii zarabia niemal cały świat – w dużej części także dzięki publicznemu wsparciu. Ale w Polsce na razie wielu wstrzymało oddech. Z wyjątkiem producentów urządzeń prosumenckich – oni idą pełną parą.
Kadr po kadrze
Z góry widać więcej. Na tej fundamentalnej zasadzie, oraz na najwyższej klasy sprzęcie i specjalistach, opiera swój biznes spółka MGGP Aero – jeden z europejskich liderów na rynku zdjęć lotniczych. Można też powiedzieć, że klientów sobie wychowała.
Tłumacz tanio, translate drogo
Biznes tłumaczeniowy jest na świecie niezwykle rozdrobniony. 100 największych firm ma raptem 10 proc. rynku. Podobnie jest w Polsce, gdzie jednak pojawił się gracz, który chce stać się numerem jeden i zgarnąć dla siebie nawet 2 proc.
Senioralny trend biznesowy
Polska jest najszybciej starzejącym się społeczeństwem w Unii Europejskiej. Dla demografów to powód do zmartwienia, ale inni widzą w tym okazję do zarobku. Już teraz głowią się, w co włożyć pieniądze, aby za kilka lat przyszły sowite zyski.
Na miarę klienta
Wywracają do góry nogami tradycyjne sposoby produkcji i dystrybucji. Cenę, jaką oferuje produkcja przemysłowa, łączą z elastycznością typową dla rzemieślnika, a klient współtworzy produkt. Oto trzy polskie firmy, które właśnie na tym oparły swój model biznesowy.
Szybki pieniądz w grze
Przez trzy lata przychody firmy Eurocent wzrosły w sumie o ponad 60 proc., ale naprawdę przyspieszyły dopiero w 2015 r., gdy poszły w górę o 86 proc. rok do roku. Turbinę udało się włączyć, sprzedając... klientów.
Polska marka kosmiczna
W podbój kosmosu zaangażowanych jest na świecie wiele małych i średnich firm, w tym szybko się wybijająca, polska Creotech Instruments. Jej strategia podporządkowana jest jednemu kluczowemu celowi: za kilka lat stać się narodowym integratorem mikrosatelitów.
Gwiazdy ekranu i wyświetlacza
Youtuberzy znaleźli swą drogę na ekrany komputerów, tabletów czy smartfonów. Najlepsi dorobili się milionów, pokazując w internecie programy o tym, co ich kręci.