Chmura chmurze nierówna
Ryszard Łach, Head of Cloud Delivery, Unity Group, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2023 (90)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Ale chmura chmurze nierówna. Nie brakuje na rynku dostawców określających mianem „chmury” proste usługi wirtualizacji serwerów, których używanie nie wpływa w istotny sposób na działanie firmy. – Rozwiązania chmurowe, przy wszystkich ich zaletach, wiążą się z przeprowadzeniem małej, ale często (i coraz częściej) dużej rewolucji u klientów, po której organizacja działa inaczej niż dotąd: zwinniej i szybciej. Podchodzimy do takiej zmiany kompleksowo, gdyż klienci, dla których jesteśmy partnerami w procesie transformacji, pracują w ekosystemie wielu aplikacji, systemów, integracji wewnętrznych i ze światem zewnętrznym. Wszystkie te obszary wcześniej czy później w jakiś sposób będą przez transformację dotknięte – mówi Ryszard Łach, Head of Cloud Delivery, Unity Group, które od 25 lat jest partnerem transformacji cyfrowej handlu. I dodaje: – Czasami klienci wskazują nam konkretny obszar, który wymaga zaopiekowania, co może wynikać z zaszłości technologicznych lub długu technologicznego. Zazwyczaj jednak taką rozmowę rozpoczynamy na poziomie strategicznym zarówno biznesowym, jak i technologicznym – bo tak właśnie widzimy proces transformacji cyfrowej sprzedaży: jako usługę end-to-end opracowywaną wspólnie z klientami.
Unity Group – jako AWS Advanced Tier Services Partner – przy projektach migracyjnych pracuje zgodnie z Migration Acceleration Program, czyli zestawem procesów i narzędzi wspierających klientów w migracjach opracowanych przez Amazon Web Services na podstawie tysięcy migracji przedsiębiorstw z całego świata. Program ten pomaga dobrze zweryfikować cele biznesowe, ułożyć realistyczny plan migracji. Umożliwia też skorzystanie ze wsparcia finansowego AWS w każdej fazie migracji.
Gotowi na rewolucję?
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na fazę przygotowawczą do „rewolucji chmurowej” jest dobrze zdefiniowana, zrozumiała i skomunikowana do kluczowych interesariuszy strategia. Opiera się ona na business case, czyli solidnej argumentacji przemawiającej za wejściem na ścieżkę transformacji. Przykładowo takimi celami mogą być zwiększenie innowacyjności organizacji oraz skrócenie czasu wdrażania nowych inicjatyw IT, optymalizacja kosztów operacyjnych, podwyższenie odporności na zmienność skali biznesu czy wreszcie kombinacja dwóch–trzech różnych celów. W każdym przypadku warto dążyć do mierzalności efektów, np. skracając czas uruchomienia sprzedaży na nowym rynku, można oszacować zyski wynikające z wyprzedzenia konkurencji.
To, z czego będą wynikały korzyści organizacji z migracji do chmury, zależy od wielu czynników, m.in. od modelu biznesowego, obszaru działalności, skali istniejącego długu technologicznego, strategicznych celów czy architektury IT. – Rolą partnera jest znalezienie tych obszarów, w których rozwiązania chmurowe dadzą wartość. W przypadku firm prowadzących kanały e-commerce B2C/B2B może to być zapewnienie stabilności, efektywności działania w trakcie peaków sprzedaży, czyli Black Friday, okresów przedświątecznych lub okołowakacyjnych. Ale może to być również dodatkowa korzyść wspierająca wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań – obecnie szczególnie popularne są chociażby usługi headless commerce, oznaczające zupełnie nowe podejście do tworzenia e-sklepów – wskazuje Sebastian Błaszkiewicz, Head of Sales Excellence w Unity Group.
Nie dziel włosa na czworo
Jedną z firm, które skorzystały z usług Unity Group, jest hurtownia fryzjerska Fale Loki Koki. – Gdy decydowaliśmy się na zmiany na poziomie strategicznym dotyczącym transformacji cyfrowej sprzedaży, ważne było dla nas, aby nasi klienci – czyli salony i hurtownie fryzjerskie – mogli kupować nasze produkty również w kanałach cyfrowych. W związku z tym szukaliśmy jednego partnera, który zaproponuje nam kompleksowe rozwiązanie dla nowego kanału dystrybucji. Wspólnie z Unity Group wybraliśmy platformę ONe B2B i rozwiązania AWS-owe, dzięki czemu otrzymaliśmy jedną dostosowaną usługę zintegrowaną z istniejącymi systemami, która pozwala na dalszy rozwój biznesu – komentuje Wojciech Domaracki, dyrektor operacyjny firmy Polwell, właściciela marki Fale Loki Koki.
Więcej możesz przeczytać w 3/2023 (90) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.