Zero waste w zarządzaniu

Zarządzanie
Zarządzanie, fot. Shutterstock
Zmiany zachodzące we współczesnym świecie powodują, że zmienia się podejście do zarządzania i wydawania pieniędzy. Kolejne firmy wprowadzają zmiany, które możemy uznać za biznesowe zero waste.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2023 (90)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Partnerzy publikacji:

Leasingować czy kupować samochody, drukować setki stron papieru, czy wysyłać e-maile, zgrywać dane na nośniki pamięci czy trzymać je w chmurach, kupować setki, a nawet tysiące butelek wody czy zainstalować dystrybutory? Na te pytania coraz częściej muszą sobie opowiadać osoby zarządzające dużymi i małymi firmami. Odpowiedź wydaje się jedna – musisz ograniczać niepotrzebne wydatki, redukować odpady, racjonalnie gospodarować budżetami. Sondaże wykazują, że takie działania sprawią m.in., że konsumenci chętniej będą korzystać z produktów i usług twojej firmy.

Leasing czy kupno

Eksperci nie mają wątpliwości. Leasing jest najpopularniejszą formą finansowania zewnętrznego wykorzystywanego w Polsce i na świecie. Bardziej opłaca się na kilka lat wynająć samochód lub nowoczesny, drogi sprzęt niż kupować czy brać na kredyt. Wolne środki można dzięki temu wydać w inny sposób na rozwój firmy. Przy okazji przedsiębiorcy oszczędzają też na podatkach, odliczając leasingowe koszty działalności firmy od podatków.

Prawie połowa leasingowanych w Polsce przedmiotów to samochody (siedem na dziesięć pojazdów firmowych pochodzi z leasingu), ale też krajowe przedsiębiorstwa uzyskują w ten sposób sprzęt medyczny, maszyny budowlane, linie technologiczne czy specjalistyczne oprogramowanie komputerowe.

Coraz większa liczba przedsiębiorców w Polsce uświadamia sobie, że przy obecnym tempie wprowadzania nowych technologii i oprogramowania komputerowego kupno specjalistycznego sprzętu i programów jest nieopłacalne. To, co dzisiaj jest nowoczesne, za kilka lat może okazać się przestarzałe, nieprzystające do aktualnego poziomu technologicznego. Firma pozostaje wówczas z niepotrzebnym sprzętem lub oprogramowaniem, na które wydała duże pieniądze. Jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu przedsiębiorstwa inwestowały w miliony płyt CD, na których trzymała swoje dane. Dzisiaj można je zgrać do wirtualnych chmur, ale pozostaniesz z kilogramami niepotrzebnego nikomu, trudno recyklinowanego plastiku… To nie wpływa pozytywnie nie tylko na środowisko, ale też na wizerunek firmy…

Zobacz także: STS zapłaciło inwestorom

Najemnicy czy pracownicy

Firmy na całym świecie coraz więcej pieniędzy poświęcają na poprawę jakości pracy swojej załogi. To także jeden z elementów zrównoważonego rozwoju. Inwestowanie w kursy, szkolenia, coraz lepsze warunki pracy – to się po prostu opłaca. Tak jak proekologiczne i prospołeczne działania. Coraz więcej osób z pokolenia milenialsów chce pracować, nawet za mniejsze pieniądze, w firmach na co dzień wprowadzających w życie zasady CSR (Corporate Social Responsibility). Także z produktów i usług takich przedsiębiorstw chce korzystać, według sondaży, ok. 65 proc. konsumentów.

Jednym z elementów marki godnej zaufania jest dbałość o pracowników. Dlatego tak wiele firm inwestuje teraz w swoją załogę. Epidemia COVID-19 spowodowała, że powszechne stało się organizowanie kursów online. Taka forma pozwala m.in. na oszczędność czasu. Pracownik rozpoczyna szkolenie w najbardziej pasującym mu momencie oraz może, w razie pilnej pracy, przerwać je i dokończyć później. Nie musi natomiast spędzać długich godzin w dusznej sali wraz z innymi pracownikami na nudnym kursie prowadzonym przez wynajętego instruktora. To także pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy i czasu, a tym samym pozytywnie wpływa na pracę firmy i zadowolenie załogi.

Amerykańscy eksperci od rynku podkreślają, jak ważne jest stawianie na rozwój własnej załogi, a nie wynajmowanie drogich, przepłacanych specjalistów do wykonania odkreślonego zadania. Lepiej wyszkolić własnego pracownika, który będzie mógł cyklicznie wykonywać konkretne prace, niż za każdym razem płacić osobie z zewnątrz. To także wpłynie na przywiązanie pracownika do firmy.

Przedsiębiorstwa coraz większą uwagę zwracają także na zatrudnianie doświadczonych pracowników. W USA jeszcze 50 lat temu tylko 40 proc. pracowników miała powyżej 40 lat. Obecnie prawie 55 proc. zatrudnionych ma co najmniej 50 lat. Zmiany nastąpiły zaraz po tym, jak wprowadzono przepisy dotyczące dyskryminacji ze względu na wiek. To powoduje, że rozpiętość wiekowa pracowników jest coraz większa, a milenialsi (20-40 lat) coraz częściej pracują obok znacznie starszych koleżanek i kolegów. To pozwala na wymieszanie entuzjazmu i szybkości, znajomości nowych technologii z doświadczeniem i rutyną. A to niskim kosztem wpływa na poprawę efektywności pracy. A dodatkowo zatrudnianie starszych osób dobrze świadczy o firmie.

Wiele do zrobienia

Tytułowe zero waste kojarzy nam się przede wszystkim z minimalizowaniem ilości produkowanych odpadów i byciem ekologicznym. Także działania na tym polu mogą prowadzić do unowocześniania metod pracy, podnoszenia zysków i budowy marki godnej zaufania. Zasady, którymi powinni się kierować przedsiębiorcy, zostały przyjęte w 2015 r. przez 193 państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych. – Odrzuć to, czego nie potrzebujesz; ogranicz to, czego potrzebujesz; ponownie używaj przedmiotów wielokrotnego użytku; poddaj recyklingowi to, czego już nie będziesz używać – pisze w swojej książce, wydanej w 2013 r., Béa Johnson, specjalistka od tematyki zero waste. Opisane w tym artykule zasady działania w duchu zero waste pozwalają też prowadzić bezpiecznie firmę w czasie kryzysu i rosnącej inflacji. Oszczędzasz, budujesz swój wizerunek i działasz pozytywnie na środowisko naturalne oraz lokalne społeczności. To już nie ekskluzywności, taka filozofia prowadzenia firmy staje się powoli normą.

---

Okiem eksperta

Autor komentarza: Bartosz Bakes, dyrektor Departamentu Sieci Sprzedaży EFL

Wzrost kosztów pieniądza i cen, inflacja oraz niepewność, która z powodu wojny w Ukrainie stale nam towarzyszy od niemal roku, sprawiają, że pilnowanie kosztów jest dziś ważniejsze i trudniejsze niż kiedykolwiek. Przedsiębiorcy przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych coraz częściej szukają elastycznych rozwiązań dających gwarancję stałości i przewidywalności. Takimi rozwiązaniami są m.in. leasing, wynajem i faktoring. Leasingiem można sfinansować inwestycje w niemal wszystkie środki trwałe nowe i używane. Umowa zawierana jest na określony czas, a raty mogą być pokrywane z bieżących dochodów.

Usługą, która coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, jest najem. Wynajmujemy sprzęt wtedy, kiedy go potrzebujemy. To rozwiązanie jest optymalne dla firm, które mają potrzeby sezonowe np. agro czy budowlanka. Usługa pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Wynajmowany sprzęt jest ubezpieczony, serwisowany, a przedsiębiorca nie musi martwić się, że zalega w magazynie, kiedy nie jest nam potrzebny. W razie awarii dostaje sprzęt zastępczy. Wynajem nie tylko samochodów, ale także maszyn rolniczych czy budowlanych, ma przyszłość. Jego wielką zaletą jest stała opłata przez cały czas trwania umowy. A stałość w tych niepewnych czasach jest bardzo pożądana.

Jedną z największych bolączek polskich przedsiębiorców w niepewnych czasach jest problem zatorów płatniczych. Jeśli firma nie ma wystarczającej ilości środków własnych i nie ma szans na kredyt obrotowy, rozwiązaniem może być faktoring, który stanowi jedną z najlepszych, alternatywnych form pozyskania pozakredytowych środków finansowych. Z powodzeniem może być on wykorzystywany zarówno jako narzędzie pozwalające na wydłużanie terminów płatności dla kontrahentów, jak i szybszy zakup materiałów do produkcji i realizację zamówień.

---

Czas normy

Zasady zero waste w firmie określa pięć norm: Odmawiaj (Refuse), Redukuj (Reduce), Używaj ponownie (Reuse), Przetwarzaj (Recycle) i Kompostuj (Rot).

Refuse. Musisz zrezygnować w swojej firmie ze wszystkich przedmiotów, które nie wpływają na poprawę wydajności i jakości pracy, a są wykonane z materiałów szkodliwych dla naturalnego środowiska. Nie wykorzystuj, więc plastikowych toreb, sztućców i kubków, zrezygnuj z plastikowych ozdób czy zbędnych produktów promocyjnych, które zalegają w magazynach. Wykorzystuj jak najwięcej materiałów biodegradowalnych.

Reduce. Zdecydowanie ogranicz ilość zużywanego papieru. Nie drukuj niepotrzebnych ulotek, folderów promocyjnych, kalendarzy, nie przygotowuj na każde spotkanie papierowych wersji raportów, czy notatek. Współcześnie wystarczy informacja przesłana e-mailem lub zaprezentowana na laptopie albo ekranie ściennym. Korzystaj z e-faktur zamiast faktur papierowych. Gaś światło, wychodząc z pomieszczeń, używaj czujników ruchu, kupuj energooszczędne żarówki itd. Używaj akumulatorów zamiast baterii. Oszczędzaj także wodę – proste zakręcanie kranów i wymiana baterii na takie z perlatorem przyniesie efekty.

Reuse. Staraj się wykorzystywać wielokrotnie wyposażenie swojej firmy. Korzystasz z plastikowych butelek? Można ich używać wiele razy, nalewając do nich wodę z dystrybutora. Drukuj na obu stronach papieru. Wykorzystuj wielokrotnie torby. Pozornie niewielkie oszczędności przyniosą w sumie całkiem niezłe efekty finansowe, a tego będziesz zadowolony, że twoja firma działa ekologicznie.

Recycle. Recykling w twojej firmie może polegać przede wszystkim na segregowaniu śmieci, oddawaj też baterie czy elektrośmieci do punktów zbiórek. Korzystaj jak najczęściej z produktów recyklingowanych.

Rot. Kompostowanie jest zdecydowanie najtrudniejsze do wprowadzenia i nie każda firma chce z niego korzystać. Jeżeli chcesz jednak kompostować, skorzystaj ze specjalnych urządzeń biurowych. Dzięki uzyskanemu kompostowi będziesz mógł nawozić firmowe tereny zielone, trawniki czy kwiaty.

Do wprowadzenia oszczędności i działań proekologicznych należy także Repair, czyli naprawiaj. Pamiętaj, że zepsuty sprzęt można najpierw spróbować zreperować, a dopiero później wyrzucić i kupić nowy. Staraj się też nie kupować co roku nowych modeli telefonów czy komputerów. Zrób to, kiedy nowy nabytek jest niezbędny.

My Company Polska wydanie 3/2023 (90)

Więcej możesz przeczytać w 3/2023 (90) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ