Ruch zmienia strategię: Inwestycje w sprzedaż detaliczną i usługi kurierskie
Przychody Ruchu na poziomie niemal 800 mln złotych, choć wyglądają imponująco, wciąż nie zapewniają firmie odpowiedniego zysku. Ruch jest w 65 proc. własnością Orlenu, a grupa kapitałowa notuje straty w związku z działalnością tej spółki na poziomie 86 mln zł. Główną przyczyną takiego wyniku są rosnące koszty logistyczne, utrzymanie sieci oraz wynagrodzenia pracowników.
Zmniejszenie sprzedaży tradycyjnej prasy
Spadek przychodów związany jest głównie z kurczącą się siecią punktów sprzedaży detalicznej oraz malejącym rynkiem prasy tradycyjnej - informuje portal wiadomoscihandlowe.pl. Jednak Ruch nie pozostaje bezczynny i podejmuje działania mające na celu rozwój w innych segmentach. Firma zamierza skorzystać z synergii ze swoim głównym akcjonariuszem, koncernem Orlen, który ma bogate doświadczenie w sprzedaży oferty pozapaliwowej oraz zarządzaniu siecią detaliczną. Projekty rozwojowe w segmencie sprzedaży detalicznej stanowią kluczowy element długoterminowej strategii rozwoju Ruchu.
Wzrost usług kurierskich
Innym obszarem, na którym Ruch się rozwija, są usługi kurierskie oferowane pod marką "Orlen Paczka". Firma skupia się na skracaniu czasu dostawy przesyłek, optymalizacji procesów IT oraz rozbudowie sieci automatycznych maszyn paczkowych (tzw. "APM"). W roku 2022 Ruch osiągnął rekordowe wolumeny przesyłek dzięki tym działaniom m.in. z powodu zastosowania rozwiązań kurierskich podobnych do paczkomatów InPost.
A może jednak nie umarło. Co dalej z metawersum
Inwestycje w maszyny paczkowe i punkty odbioru
Ruch koncentruje się na zwiększaniu zasięgu i dostępności usług kurierskich dla klientów poprzez rozbudowę sieci maszyn paczkowych, punktów własnych oraz punktów partnerskich odbioru przesyłek. Pod koniec 2022 roku sieć Ruchu liczyła prawie 8 tysięcy punktów odbioru przesyłek (PUDO), co oznacza wzrost o 25 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W tej liczbie znajduje się około 1,8 tysiąca maszyn paczkowych, które umożliwiają wygodne odbieranie przesyłek przez klientów - czytamy w oświadczeniu firmy.
Ruch stawia na impulsowe zakupy klientów
Spadek popytu na tradycyjną prasę oraz bilety komunikacji miejskiej (zastąpiły je bilety w formie cyfrowej na telefonach komórkowych) wymusza zmiany w strategii Ruchu. Firma planuje zwiększyć asortyment swoich punktów sprzedaży, w tym wprowadzić więcej produktów FMCG, małych bistro oraz artykułów związanych z nowoczesnym paleniem. Zmianie ulegnie również ekspozycja towarów, aby maksymalizować impulsowe zakupy klientów. Ruch dostrzega duży potencjał w tego typu sprzedaży, ze względu na dogodne położenie swoich placówek.
Ruch stawia na rozwój i przekształcenie
Spółka Ruch przechodzi obecnie restrukturyzację, w ramach której podejmuje działania mające na celu dostosowanie do zmieniającego się rynku. Inwestycje w segment sprzedaży detalicznej oraz rozwój usług kurierskich mają pomóc w zwiększeniu rentowności firmy i zapewnieniu stabilnego rozwoju. Orlen zamierza dalej inwestować w Ruch, co jest dobrym sygnałem dla konsumentów, którzy mają więcej punktów, w których wygodnie odbiorą paczkę i zrobią drobne zakupy. Szczególnie kioski są doceniane przez mieszkańców miast. Tymczasem mieliśmy do czynienia z powolnym "wymieraniem" tego typu biznesów. Fundusze Orlenu mają szansę utrzymać je przy życiu.