Polskie startupy ruszają... na podbój kosmosu

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe 81
Siedem polskich startupów zakończyło w ubiegłym tygodniu akcelerację w ramach pilotażowej edycji programu Future Space Accelerator, prowadzonego przez Airbus Polska, Cleanproject i SatRevolution wraz z firmą doradczą PwC.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wybrane do programu startupy otrzymały wsparcie w rozwoju biznesu i szansę na ekspansję w branżach aerospace i spacetech. Innowatorzy swoje rozwiązania zaprezentowali w trakcie Demo Day, w którym uczestniczyli również przedstawiciele świata biznesu i nauki.

W pierwszej edycji programu dla startupów tworzących technologie o potencjalnym zastosowaniu w przestrzeni powietrznej lub kosmicznej spośród kilkudziesięciu zgłoszeń z Europy Środkowo-Wschodniej, Wielkiej Brytanii, Luksemburga, a nawet z Kazachstanu i USA do akceleracji wybrano siedem firm z Polski. Od października 2019 do stycznia 2020 r. przedsiębiorcy-innowatorzy pracowali z mentorami i ekspertami specjalizującymi się w wybranych dziedzinach technologii bądź biznesu, skupiając się na takich obszarach innowacji jak georadary, AI, materiały kompozytowe, IoT, data analytics, machine learning czy biotechnologia. Po zakończeniu fazy akceleracji, startupy przeszły do etapu skalowania i wchodzenia ze swoimi produktami, usługami i rozwiązaniami na nowe rynki. Partnerzy programu – Airbus Polska, Cleanproject, SatRevolution i PwC – będą nadal wspierać alumnów w rozwoju technologii i pozyskiwaniu kontraktów.

– Wybierając rozwiązania do programu, nie mieliśmy problemu z określeniem najbardziej obiecujących technologii. Pojawiały się wręcz głosy, że w zasadzie współpraca mogłaby nastąpić ze wszystkimi chętnymi startupami. Wszystkie startupy wypracowały formę dalszej współpracy z partnerami, a części z nich udało się nie tylko przeprowadzić pilotaże, ale też zaangażować w realne projekty. Jest też wiele obiecujących wspólnych planów na przyszłość – Piotr Rudzki, Partner w PwC Polska odpowiedzialny za doradztwo w obszarze innowacji.

Partnerzy programu – Airbus Polska, Cleanproject, SatRevolution i PwC– nadal pomagają alumnom programu w rozwoju technologii i pozyskiwaniu kontraktów, m.in. w przemyśle związanym z lotnictwem i branży kosmicznej.

– Na pytanie, czy startupy z programu Future Space Accelerator mają szansę na podbój kosmosu, mogę odpowiedzieć: zdecydowanie tak. Zwłaszcza te dwa startupy, z którymi współpracowaliśmy w trakcie trwania akceleratora, czyli Composi.Tech i SGPR.TECH, mają bardzo dużą szansę, graniczącą z pewnością, żeby znaleźć się w kosmosie – Damian Fijałkowski, współzałożyciel i CFO SatRevolution. – Pierwszy z nich zajmuje się tworzeniem materiałów kompozytowych, które są lekkie i wytrzymałe, co oczywiście ma bardzo duże zastosowanie w przypadku konstrukcji satelitów, a to leży u podstaw naszej działalności. Drugi natomiast stworzył radar spektralny, który z powodzeniem może być zastosowany w satelitach, co pozwoli nam zwiększyć dokładność informacji pochodzących z satelitów. Technologia zarówno z pierwszego, jak i drugiego startupu ma szansę – nawet na jednym urządzeniu – polecieć w kosmos.

Partnerzy programu doceniają świeże spojrzenie startupów.

– Dla nas dużym zaskoczeniem w pracy ze startupami było to, ile ich innowacyjne pomysły wnosiły do naszych projektów, które przygotowywaliśmy przez kilka lat z dużymi międzynarodowymi partnerami. Nieduże polskie firmy były w stanie istniejące technologie rozwinąć w taki sposób, który zaskoczył nie tylko nas, ale naszych partnerów z zagranicy, z o wiele większym doświadczeniem – Jerzy Kustra, założyciel i CEO Cleanproject. – Godna podziwu jest także odwaga tych startupów. Przykładowo Bio Cell Lab stworzył technologię, której nie ma w Europie. Trudno też ją znaleźć na świecie. Inny startup, z którym pracowaliśmy, FitMech, rozwija istniejącą technologię, natomiast ich podejście do badań i analizy drgań maszyn przemysłowych jest zupełnie inne i ułatwia prowadzenie procesów bardzo zaawansowanych technologicznie. To pionierzy na skalę europejską.

Nadrzędnym celem programu Future Space Accelerator jest wspieranie i promowanie startupów technologicznych, pomoc w rozwoju i dopasowaniu ich rozwiązań do konkretnych branż i potrzeb potencjalnych klientów oraz wsparcie w rozwijaniu relacji biznesowych. Udział w programie zapewnia innowacyjnym przedsiębiorstwom możliwość nawiązania bezpośredniej współpracy z ekspertami i mentorami poszczególnych partnerów programu, a także z ich klientami z naciskiem na branże aerospace i spacetech.

– W trakcie Demo Day zobaczyliśmy efekty kilkumiesięcznej intensywnej współpracy między startupami a mentorami. Dla mnie szczególnie ważne były prezentacje startupów, z którymi współpracowali inżynierowie z Airbus, czyli C.Metrics i Talkin’ Things. Co ciekawe, nie rozwijają oni hardware’u, lecz technologie uczenia maszynowego i Internetu rzeczy. Posiadanie i umiejętność wykorzystania takich narzędzi mają dla nas fundamentalne znaczenie, a możliwości, jakie prezentują są ogromne. Interpretacja danych przez sztuczną inteligencję czy identyfikowalność podzespołów pozwolą nam poczynić postęp na naprawdę dużą skalę – Manuel Herdia Ortiz, CEO Airbus Polska. – Ale wrażenie zrobiły na mnie również propozycje pozostałych startupów i nie wykluczam współpracy z nimi. Innymi słowami: jestem bardzo zadowolony z efektów programu Future Space Accelerator. Odnieśliśmy sukces.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ