Poczta Polska przejdzie transformację. Ma być nowoczesną i efektywną organizacją
Poczta jest niedostosowana do potrzeb rynkowych klientów. / Fot. mat. pras.– Aktualnie Poczta jest niedostosowana do potrzeb rynkowych klientów oraz do sprostania konkurencji. Konieczne jest zatem przeprowadzenie szeregu działań w perspektywie krótkoterminowej (zapewnienie płynności, identyfikacja i eliminacja niegospodarności, zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów), jak i długoterminowej (transformacja z nierentownej firmy listowej na dochodową firmę logistyczno-cyfrową) – napisało Ministerstwo Aktywów Państwowych.
Pełne wykorzystanie obecnej sieci własnych placówek pocztowych (ok. 4,6 tys. lokalizacji)
– Przygotowywany plan transformacji będzie zawierać podstawowe założenia strategiczne spółki oraz konkretną listę przedsięwzięć i projektów, które mają zapewnić przekształcenie Poczty Polskiej w nowoczesną i efektywną organizację. Przyjęcie tego planu jest zakładane w perspektywie najbliższych tygodni- poinformował wiceminister Jacek Bartmiński w odpowiedzi na interpelację.
Minister Aktywów Państwowych powierzył przygotowanie i przeprowadzenie planu transformacji doświadczonej kadrze zarządzającej oraz objął przekształcanie Poczty Polskiej szczególnym nadzorem właścicielskim.
Modernizacja i wzmocnienie konkurencyjności
Obecnie realizowane są działania stabilizacyjne w Poczcie Polskiej, przygotowywane są również projekty warunkujące konkurencyjność firmy na rynku paczkowo-kurierskim (modernizacja i umaszynowienie sortowni, czy też rozszerzenie sieci automatów).
– Zakres niezbędnych zmian w Poczcie Polskiej powinien być odpowiedzią na kluczowe zmiany rynku usług pocztowych w Polsce i ewolucje potrzeb klientów, związane przede wszystkim z transformacją cyfrową całej gospodarki i zjawiskiem e-substytucji. Malejący wolumen tradycyjnych przesyłek listowych jest zastępowany dynamicznie rosnącym strumieniem przesyłek kurierskich, paczkowych i ekspresowych - napisał resort.
– Spółka zakłada, że spadające przychody z usług listowych mają być stopniowo zastępowane przychodami z usług KEP, logistycznych oraz sprzedaży detalicznej. Jednocześnie spółka realizować będzie określoną przez państwo misję operatora wyznaczonego do realizacji usługi powszechnej. Celem jest zapewnienie efektywności zasobów, alokowanych do tradycyjnych usług listowych i finansowych, oraz jak największe wykorzystanie potencjału obecnej sieci placówek pocztowych - dodano w komunikacie.
Wyniki Poczty Polskiej za 2023 rok
Plan transformacji Poczty Polskiej powstanie na skutek gigantycznej straty spółki za ubiegły rok i listu prezesa Poczty Polskiej, w którym podkreślił konieczność pilnej transformacji. Strata netto Grupy Kapitałowej Poczta Polska to 461 mln 205 tys. zł. Z kolei strata spółki Poczta Polska SA to 620 mln 962 tys. zł, a do czerwca 2024 roku strata wynosi już 282 mln zł.
Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej poinformował, że rosnące koszty pracy, surowców i infrastruktury oraz ograniczenia w zakresie możliwości podnoszenia cen, spowodowały poważne problemy finansowe spółki.
Prezes Mikosz uważa, że ratunkiem dla rynku pocztowego w Polsce i na świecie, będzie przyspieszenie procesu przekształcania infrastruktury logistycznej z listowej na paczkową oraz dostosowanie oferty usługowej do zmieniających się preferencji klientów.
Sprawdź także: Jak 4-dniowy tydzień pracy sprawdza się za granicą? Spadek rotacji zatrudnienia o 40%
Ukraińcy pomagają polskiej gospodarce. Wydali przeszło 1,4 mld zł w pierwszym kwartale 2024 r.
W pierwszym kwartale 2024 roku Ukraińcy wydali w Polsce 1,41 miliarda złotych, co jest kwotą identyczną z wydatkami z tego samego okresu w roku poprzednim. Dane te pochodzą z raportu Personnel Service, który analizuje wydatki cudzoziemców w Polsce.