Oni wiedzą, jak działa twój umysł i na tym zarabiają. "Jesteśmy świadomi broni w naszych rękach"

Behavio
Behavio, fot. Anna Solcova
Startup Behavio wie, co siedzi w twojej głowie. I potrafi to wykorzystać, by poprawić jakość kampanii marketingowych. Przerażające? - Zawsze byliśmy świadomi „broni”, która jest w naszych rękach, bardzo ostrożnie selekcjonujemy klientów – nie współpracujemy z ludźmi, którzy chcą wykorzystać dane do narażenia ludzi na niebezpieczeństwo - mówi w rozmowie z portalem mycompanypolska.pl Marek Nebesář, Operations Director, Behavio.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Dlaczego zdecydowaliście się na taki produkt, biorąc pod uwagę dużą konkurencję – również ze strony światowych gigantów?

Zawsze chcieliśmy tworzyć badania na miarę XXI wieku, zarówno pod względem metodologii, jak i technologicznym. Zależało nam, by zautomatyzować je najbardziej jak to możliwe, wykorzystując przy tym najnowsze odkrycia nauk behawioralnych, neuronauki i psychologii, aby mocno wniknąć w podświadomość ludzi. Technologicznie to łatwe, ale zajęło nam kilka lat, by dopracować i zatwierdzić metodologię. Dziś możemy dostarczać dane szybciej i taniej niż inni, a jednocześnie nadal mieć kontrolę nad całym procesem, dzięki czemu możemy dostosowywać badania do potrzeb naszych klientów.

Czy nie uważasz, że Wasz produkt może docelowo posłużyć do wykorzystywania słabych punktów  ludzkiej  psychiki?   

Słuszna uwaga. Rzeczywiście można nasz produkt wykorzystać w ten sposób, ale dlatego, że zawsze byliśmy świadomi „broni”, która jest w naszych rękach, bardzo ostrożnie selekcjonujemy klientów – nie współpracujemy z ludźmi, którzy chcą wykorzystać dane do narażenia ludzi na niebezpieczeństwo. Dlatego też odrzuciliśmy wiele ofert z branży hazardowej i tytoniowej lub ofert od firm oferujących małe pożyczki. Zawsze można wykorzystać technologię dla dobrych lub złych celów. Naszym zdaniem, koniec końców zawsze się to mniej lub bardziej równoważy. Na każde jedno rozwiązania, które pomaga dostarczać lepiej ukierunkowane i spersonalizowane reklam, istnieje takie, które je blokuje.

Jeśli chodzi o nasze rozwiązanie – faktycznie pomaga ono dostarczać lepsze treści kreatywne, które, co do zasady, są przyjemniejsze w odbiorze dla ludzi.

Jak wyglądały początki Waszej działalności?

Początki nie były łatwe. Spędziliśmy pierwszy rok działalności w kuchni jednego z naszych współzałożycieli powtarzając, błądząc i przerabiając wszystko od zera przed pozyskaniem pierwszego klienta. Natomiast po zdobyciu pierwszego kupującego kolejni klienci łatwiej się znaleźli i od tego czasu stale się rozwijamy.

Jakie były Wasze pozytywne i negatywne doświadczenia w czasie budowy startupu?

Oprócz współzałożycieli nasze piątka jest zgraną paczką przyjaciół więc budowanie startupu dało nam możliwość spędzenia wartościowych chwil razem a zarazem czasu, który mądrze spożytkowaliśmy. Możliwość zbudowania 50-osobowego zespołu pasjonatów, którzy pracują z nami nad wspólnym celem z jedną misją i wizją, również okazało się strzałem w dziesiątkę. Nie powiedzielibyśmy, że do tej pory mieliśmy jakieś negatywne doświadczenia. Raczej trudne chwile, w których walczyliśmy o pójście do przodu mimo braku doświadczenia, przeciążenia i wypalenia lub po prostu ledwo wiążąc koniec z końcem finansowo. Ostatecznie jednak zawsze ogromnym plusem jest to, że nasza firma składa się ze wspaniałych ludzi, na których możemy liczyć.

Jaka jest Wasza strategia rozwoju?

Uruchomiliśmy platformę Behavio na naszym rodzimym rynku w Czechach, ale jednocześnie rozwijamy się rynku w USA. Inne rynki zostaną uruchomione w 2023 roku (głównie w UE), a plan zakłada globalny dostęp do naszego rozwiązania SaaS przed 2025 rokiem.

Skąd macie pieniądze na rozwój firmy?

Jedną z części Behavio jest agencja, która rok do roku rośnie w ponad dwucyfrowych procentach i jest rentowna. Środki od naszego anioła biznesu i z rundy seedowej, którą zamknęliśmy pod koniec 2021 roku to główne źródło funduszy potrzebnych do wprowadzenia platformy na rynek i rozpoczęcia jej skalowania przed pozyskaniem rundy  serii A. W sumie  wydajemy  około  miliona  euro  na  uruchomienie jej i zrobienie z niej czegoś rewelacyjnego.

Jaki jest Wasz model biznesowy?

Kompleksową strategię budujemy na naszych doświadczeniach i wyciągniętych wnioskach – skoncentrujemy się na marketingu PR, będziemy publikować treści oraz case studies wspierając je referencjami klientów. Planujemy również współpracę z przedstawicielami naszej metodologii i podejścia. Model biznesowy platformy jest obecnie podzielony na analizy jednorazowe („pay as you go”) oraz kupowanie środków na zbiorcze przeprowadzanie analiz ze znacznymi oszczędnościami. Później dodamy subskrypcje, aby uzyskać dostęp do różnych funkcji jakie oferuje nasza platforma. Nasze rozwiązanie opiera się na owocach pracy największych autorytetów marketingowych (Byron Sharp, Mark Ritson, IPA itp.) oraz 7 latach doświadczenia i sprawdzania naszej metody „Task don’t ask” w setkach projektów badawczych. To wszystko zawarte zostanie w naszym spersonalizowanym oprogramowaniu.

Co z dotychczasowymi wynikami?

Nasze przychody w 2021 r. wyniosły około miliona euro, a tempo wzrostu firmy przekroczyło 40% pomimo pandemii COVID-19, a wszystko to tylko dzięki naszej pracy agencyjnej. Jeśli chodzi o naszą nową platformę Behavio - zaczynamy obsługiwać naszych pierwszych płatnych klientów w Czechach i otrzymujemy pierwsze listy intencyjne z USA.

Wasze plany i cele wobec startupu. Co chcecie osiągnąć w perspektywie najbliższych lat?

Obecnie koncentrujemy się na dopasowaniu do rynku i pozyskiwaniu jak największej liczby klientów, którzy zaoferują nam feedback zarówno z Czech, jak i USA. To nakreśli, jakie kolejne funkcje i rynki powinniśmy priorytetyzować. Wszystkie te scenariusze są realne – albo będziemy się rozwijać i być może dążyć do zdobycia pierwszej ofert publicznej, albo wycofamy się z niektórych rynków, by skupić się na innych. Nie skupiamy się jednak jeszcze na tych zagadnieniach a raczej na bieżących wyzwaniach i planach – aby zapewnić naszym klientom jak najlepsze wrażenia i pomóc im w realizacji wpływowych kampanii.

 

Behavio jest jednym z finalistów konferencji Infoshare 2022. 

Infoshare 2022 – największa konferencja technologiczna w CEE, tworząca ekosystem, w którym nowe technologie łączą się z biznesem. Konferencja odbędzie się w dniach 6-7  października w Gdańsku. Co roku uczestniczą w niej tysiące uczestników. Wśród nich startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to 6 scen tematycznych, kilkuset czołowych prelegentów z całego świata, blisko 200 wystąpień i warsztatów. Podczas Infoshare 2022 poznamy również finalistów Startup Contest.

ZOBACZ RÓWNIEŻ