Nowe technologie w HR
Jak powinien wyglądać HR w XXI wieku? / Fot. ShutterstockCiągle zmieniający się rynek pracy to nie lada wyzwanie dla działów HR. Znalezienie, zatrzymanie i szkolenie pracowników to tylko najważniejsze zadania, z którymi muszą się mierzyć. Nieocenionym wparciem okazuje się tu sztuczna inteligencja.
Skuteczna rekrutacja
Sprawna, przeprowadzona na jasnych zasadach rekrutacja to jeden z najlepszych sposobów na przyciągnięcie do firmy nowych talentów. Specjaliści, zwłaszcza z młodszego pokolenia, nie mają ochoty odpowiadać na zbyt ogólnikowe ogłoszenia o pracę, czekać tygodniami na odzew z działu HR i biegać na rozmowy kwalifikacyjne, które wcale nie muszą zakończyć się sukcesem. Chcą wiedzieć niemal natychmiast, na czym stoją, by móc zaplanować dalsze działania. Dzięki nowym technologiom firmy są w stanie tym oczekiwaniom sprostać. Systemy bazujące na AI mogą nie tylko stworzyć przyciągające uwagę, precyzyjne, spójne ogłoszenia rekrutacyjne, ale także opublikować je w tym samym czasie na wielu kanałach np. w mediach społecznościowych, na portalach rekrutacyjnych, stronie internetowej, a więc wszędzie tam, gdzie zaglądają potencjalni kandydaci. Boty, mogą automatycznie analizować napływające aplikacje, wyłapując te najbardziej obiecujące i odpowiadające potrzebom firmy i wysyłać kandydatom informacje zwrotne: jednym tylko z podziękowaniami za złożenie aplikacji, innym z zaproszeniem do kolejnego etapu rekrutacji lub na rozmowę kwalifikacyjną w wybranym przez kandydata czasie. Mogą też przygotować pytania na rozmowę kwalifikacyjną, przeprowadzić testy kompetencyjne i psychometryczne, przeanalizować emocje towarzyszące kandydatowi w czasie spotkania z rekruterem, a nawet, korzystając z informacji publikowanych w sieci, „prześwietlić” kandydata i sprawdzić, czy jego działania nie są sprzeczne z kulturą firmy. Takie działania nie tylko skracają czas rekrutacji średnio do dwóch tygodni (badanie Grafton Recruitment), ale także minimalizują niebezpieczeństwo zatrudnienia nieodpowiedniej osoby.
Wsparcie na starcie i przy pożegnaniu
Dla nowego pracownika bardzo ważną sprawą jest to, jak zostanie powitany w zespole. To dla niego trudny okres, więc oczekuje pomocy. Liczy, że ktoś wprowadzi go do firmy, powie, co ma załatwić, czym się zająć, odpowie na pytania, wątpliwości itd. Tymczasem często jest tak, że zjawia się w firmie i nikt nie ma dla niego czasu lub ma go bardzo niewiele. Efekt? Czuje się jak kula u nogi, traci chęci do działania i… rozgląda się za nowym pracodawcą. Z badań Wynhurst Group wynika, że z powodu złego onboardingu w ciągu pierwszych czterech miesięcy od zatrudnienia odchodzi niemal połowa nowych pracowników. Dlatego dobry plan onboardingowy to pierwszy krok w budowaniu zaangażowanego i lojalnego zespołu.
I tu z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja. Chatboty mogą bez problemu przeprowadzić nowego przez niezbędne procesy wdrożeniowe: zebrać dane do kwestionariuszy, zapoznać ze strukturą...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 12/2024 (111) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.